CPU + MoBo upgrade voor broertje.

Pagina: 1
Acties:

• legogo29
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-02 12:05
hallo, mijn broertje wil zijn pc upgraden. Hij speelt veel minecraft, Feed the beast (een minecraft met veel mods, wat het zwaar maakt voor de CPU), en een aantal games via steam, die ik volgens hem niet op hoef te noemen omdat hij ze niet zo veel speelt.
Het idee is dat ik samen met mijn ouders en mijn andere broertje hem samen voor zijn verjaardag op 28 juni gaan geven (dat is dus ook de absolute deadline, en het moet dan binnen zijn).

Aan de kosten hebben we (nog) geen specifiek bedrag gezet, maar het moet niet te duur worden.

Wat hij nu heeft:
GPU: NVidia Gforce GTX 550 ti, 1GB RAM van ASUS
CPU: Intel core 2 duo E6850
MoBo: Intel DX38BT
PSU: targan TG200-U33II (600W)
HDD: 80GB en 320GB met 7200RPM (windows zegt 74,53GB en 298,09GB) (twee fisiek losse schijven)
RAM: 6GB (4 sticks (2x2GB en 2x1GB (tenminste ik zag dat er 2 soorten zijn waarvan er op een 2x2GB staat)))
SATA DVD brander
IDE DVD speler

wat er ook in zit maar niet gebruikt word:
TV kaart
Floppy drive

Als ik dit even moet verduidelijken zeg het even.

Wat voor nieuwe dingen we plannen om er in te stoppen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 148,76€ 148,76
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,-€ 66,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 214,76

Ik weet niet of dit mobo nodig is, als een goedkoper mobo kan is dat natuurlijk mooi.

Alvast bedankt.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:50
pricewatch: ASRock B85M Pro4 zou het ook prima doen denk ik. Heeft alleen geen IDE poort volgens mij, dus de DVD drive aansluiten wordt dan lastig.

Misschien kun je voor €60 ook nog een Crucial MX100 128GB SSD nemen (als daar nog budget voor is) en daar Windows, de programma's en de meestgespeelde games op zetten. De HDD's kun je dan gebruiken voor data opslag.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• legogo29
MartijnLoarne schreef op zondag 22 juni 2014 @ 19:42:
pricewatch: ASRock B85M Pro4 zou het ook prima doen denk ik. Heeft alleen geen IDE poort volgens mij, dus de DVD drive aansluiten wordt dan lastig.

Misschien kun je voor €60 ook nog een Crucial MX100 128GB SSD nemen (als daar nog budget voor is) en daar Windows, de programma's en de meestgespeelde games op zetten. De HDD's kun je dan gebruiken voor data opslag.
Bedankt!!
Dat het mobo geen ide poort heeft is niet zo erg. Zoveel gebruikt hij de dvd spelers niet.

En de SSD hoeft nu nog niet, denk ik. En anders is het geen lastige upgrade voor later. (En ik wil zo'n SSD in mijn computer die ik deze zomer ga kopen doen, en ik wil een betere computer als hem :) )

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Denk je trouwens wel aan jet geheugen? Huidige systeem heeft ddr2, nieuwe systeem gebruikt ddr3. Beste kun je voor 1600 mhz geheugen gaan

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Het ziet er prima uit.
Je kan eventueel een SSD erbij nemen.

Weg

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:21
legogo29 schreef op maandag 23 juni 2014 @ 10:27:
[...]

Bedankt!!
Dat het mobo geen ide poort heeft is niet zo erg. Zoveel gebruikt hij de dvd spelers niet
Dat hangt er gedeeltelijk vanaf welke interface zijn hardeschijven hebben (IDE of SATA).
Anders kun je die namelijk ook niet aansluiten.

Tevens zul je moeten kijken of zijn huidige voeding wel over de goede aansluitingen beschikt.

Over je huidige voeding kan ik niks vinden (lijkt of je het typenummer niet goed hebt), maar ik zou een nieuwe voeding erbij nemen van een goede kwaliteit. Zonde als deze oude voeding binnenkort overlijd door zijn leeftijd, en daardoor een aantal nieuwe componenten meeneemt.

Ook blijft de videokaart ver achter op de rest van het systeem. maar dit kan later natuurlijk verholpen worden.

Denk aan geheugen, hij gebruikt nu DDR2, en in de nieuwe moederborden zit DDR3 (dit is niet backwards compatible)

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
de voeding is geen targan maar tagan. volgens azerty heeft die atx v2.2 dat zou dus goed moeten zitten.
het kan zijn dat hij een oudere revisie heeft natuurlijk.
http://azerty.nl/8-1073-1...rrock-tg600-u33ii-vo.html

zoals als geopperd, het geheugen als ssd zou ik minimaal voor 256 gaan. 128 zit met anderhalve game en gebruikelijke software snel vol. de 256 schrijft ook nog een stuk sneller.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:23

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je moet nog geheugen kopen ook. Je huidige geheugen (DDR2) gaat niet in het nieuwe moederbord passen.
Oeps. Foutje 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Mavamaarten op 23-06-2014 11:49 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Verwijderd

Volgens Intel gebruikt zijn huidige mobo al wel DDR3: http://ark.intel.com/prod...ntel-Desktop-Board-DX38BT

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-02 19:11
legogo29 schreef op maandag 23 juni 2014 @ 10:27:
[...]

Bedankt!!
Dat het mobo geen ide poort heeft is niet zo erg. Zoveel gebruikt hij de dvd spelers niet.

En de SSD hoeft nu nog niet, denk ik. En anders is het geen lastige upgrade voor later. (En ik wil zo'n SSD in mijn computer die ik deze zomer ga kopen doen, en ik wil een betere computer als hem :) )
Aardige broer ben je als je per sé een betere computer dan hij wil. Gooi er gewoon een SSD in, desnoods een 30GB van Adata of Kingston (€31,-) of gewoon een 120GB van Crucial van €58,- , daar zou je je broertje zeker heel veel plezier mee doen. Lijkt me toch leuk dat je hem het beste geeft wat je kan en een SSD is echt een belangrijkere upgrade in dit geval dan zelfs de CPU of het moederbord.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• legogo29
bedankt voor alle reacties,
itsme9x schreef op maandag 23 juni 2014 @ 11:25:
[...]

Dat hangt er gedeeltelijk vanaf welke interface zijn hardeschijven hebben (IDE of SATA).
Anders kun je die namelijk ook niet aansluiten.

Tevens zul je moeten kijken of zijn huidige voeding wel over de goede aansluitingen beschikt.

Over je huidige voeding kan ik niks vinden (lijkt of je het typenummer niet goed hebt), maar ik zou een nieuwe voeding erbij nemen van een goede kwaliteit. Zonde als deze oude voeding binnenkort overlijd door zijn leeftijd, en daardoor een aantal nieuwe componenten meeneemt.

Ook blijft de videokaart ver achter op de rest van het systeem. maar dit kan later natuurlijk verholpen worden.

Denk aan geheugen, hij gebruikt nu DDR2, en in de nieuwe moederborden zit DDR3 (dit is niet backwards compatible)
de HDD's hebben als het goed is SATA aansluiting, ik heb wat foto's genomen zodat ik die kast niet weer hoef open te maken, daarop zie ik duidelijk dat een hdd sata heeft, van de andere zie ik alleen dat de aansluiting te klein is om ide te zijn.

en de PSU naam heb ik idd verkeerd getyped, om alle misverstanden te voorkomen heb ik hier een foto ervan: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/buiVWFx.jpg het is dus een tagan tg600-u33ii. ik had het even snel op mijn telefoon getyped, en dan kan je wel eens iets verkeerd typen.

als ik hier http://tweakers.net/price...ard-dx38bt/specificaties/ kijk zie ik dat het mobo DDR3 poorten heeft.
dezejongeman schreef op maandag 23 juni 2014 @ 11:39:
zoals als geopperd, het geheugen als ssd zou ik minimaal voor 256 gaan. 128 zit met anderhalve game en gebruikelijke software snel vol. de 256 schrijft ook nog een stuk sneller.
Koldur schreef op maandag 23 juni 2014 @ 13:20:
[...]

Aardige broer ben je als je per sé een betere computer dan hij wil. Gooi er gewoon een SSD in, desnoods een 30GB van Adata of Kingston (€31,-) of gewoon een 120GB van Crucial van €58,- , daar zou je je broertje zeker heel veel plezier mee doen. Lijkt me toch leuk dat je hem het beste geeft wat je kan en een SSD is echt een belangrijkere upgrade in dit geval dan zelfs de CPU of het moederbord.
Ja er kan mischien wel een SSD in, ik moet alleen even aan mijn vader (ik ga hem niet in mijn eentje meer dan €200 geven) vragen of het een goed plan is om even wat meer uit te geven.
en zoveel programma's komen er waarschijnlijk niet op hoor, dezejongeman, wat ik ook al boven gezet heb, hij speelt vooral minecaft, dat neemt nog geen 10 GB in. en de andere spellen die hij via steam speelt zijn volgens mij ook niet zo groot dat het de schijf gaat vullen, en ik weet niet wat je gebruikelijke software noemt, maar waarschijnlijk hoeft er alleen Windows, Steam en Internet Explorer (ja, hij gebruikt nog IE) op te staan.

EDIT: is het misschien een goede oplossing om een hele nieuwe computer te kopen? dan kan deze computer misschien in de huiskamer voor mijn moeder om haar mail te bekijken en te internetten. Bij deze computer bijna alles vervangen is eigenlijk ook niet heel handig,

[ Voor 4% gewijzigd door legogo29 op 23-06-2014 22:11 ]

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-02 19:11
SSD is hoe dan ook de meest voelbare upgrade in deze situatie en wat ermee gedaan wordt, je zet er Windows op en meest gebruikte programma's en het systeem voelt aan alsof het een volledig nieuwe PC is. Natuurlijk wil je de rest ook upgraden, maar de SSD zou toch echt niet overgeslagen mogen worden.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Pagina: 1