Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe laptop voor studie & thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-11 17:55
Goeiemiddag allemaal!

Mijn huidige laptop is 4 jaar oud en heeft precies m'n studie overleeft, maar nu is hij toch echt wel aan vervanging toe. Het scherm valt er bijna vanaf en hij loopt aardig te blazen bij weinig belasting :'(.
Allereerst zal ik even de specs geven waar ik ongeveer naar op zoek ben:

- Proc: i7 4700MQ of hoger?
- GPU: 740M of hoger? (geen 840M)
- Harde schijf: niet echt relevant, ga er zelf een SSD in plaatsen
- Resolutie: 1080p of hoger
- Schermgrootte: 15"
- Werkgeheugen: min. 8GB met 1 slot vrij (of 16GB 2 slots)
- Budget: €700~€1000

Processor:
In ieder geval een i7 want quadcore. Ik programmeer redelijk veel en zeker met compileren is een snelle processor fijn. Daarnaast wil ik ook redelijk kunnen multitasken en af en toe een beetje gamen (denk aan EVE of Battlefield maar geen Crysis 3 op hoogste specs). Ik kom echter niet uit de verschillen in de 4700 serie en zeker niet betreffende MQ/HQ. Bijvoorbeeld dit. Ik weet niet hoe betrouwbaar deze site is qua benchmarks e.d., maar ik schrik hier vooral bij het kopje features -> Instruction-set-extensions. Ik heb geen idee wat SSE precies doet maar het heeft volgens wikipedia te maken met FP berekeningen en is dus in zekere mate wel bepalend voor de prestaties lijkt mij. Het lijkt mij echter vrij sterk dat een nieuwere generatie hier opeens niet meer over beschikt.. Misschien dat jullie hier meer duidelijkheid over kunnen geven wat de verdere verschillen zijn tussen MQ en HQ, en of een 4700 of 4710 echt veel prestatieverschil in zit (ivm met prijs)?

GPU:
Ook hier pak ik even een benchmarksite erbij. Ik kan het haast niet geloven, maar presteert de 840m echt zoveel slechter dan een generatie ouder? Daarnaast zit er ook weer een groot verschil tussen de 740 en 750. Wat zal ik minimaal nodig hebben om bijvoorbeeld EVE een beetje redelijk te draaien?

Harde schijf:
Ik ga er zelf een SSD in knallen om de kosten te drukken, een CD/DVD drive slot die ik hiervoor zou kunnen gebruiken zou dus wel mooi zijn. Maar is zeker geen vereiste, externe USB3.0 schijf voor data kan evt. voor de nodige opslag zorgen.

Scherm:
Minimaal 1080p, 2 bladzijdes naast elkaar in Word op 1366x768 is gewoon net niet fijn. Verder maximaal 15", 17" is wel heel erg groot en aangezien ik hem ook voor de studie wil gebruiken is het fijn om een licht en hanteerbaar formaat te hebben. Daarnaast zou een touch-screen ook wel leuk zijn, alleen is dit zeker geen vereiste!

Werkgeheugen:
Eigenlijk wil ik 16GB maar met de huidige prijzen is dat gewoon te duur voor de evt. prestatiewinst. Daarom wil ik het kopen van een 2e 8GB bankje dus nog even uitstellen tot hopelijk de prijzen weer iets gaan dalen. Maar dit betekent wel dat ik op zoek ben naar een laptop die nog 1 slot vrij heeft. Al zal dit wrs wel enige invloed op de prestaties hebben i.v.m. dual channel?

Budget:
Tsja, afhankelijk van de prestaties dus :). Een 4702MQ met een 740M is al vanaf €750 verkrijgbaar, maar gezien de benchmarks genoemd eerder in mijn tekst ben ik toch wel op zoek naar een 750M. Overigens is een laptop uit het buitenland halen dus ook geen probleem, zolang het maar wel EU is natuurlijk ;-).

Verder ben ik op zoek naar een stevige maar ook lichte (<3kg) laptop. De Toshiba die ik nu heb is echt een plastic fantastic laptop en zoiets wil ik nooooit meer. De modellen van Asus zijn hierin volgens mij al een stuk beter, al is dat volgens mij ook plastic.. Ik wil hier ook best wat extra voor neerleggen. Ook tegen laptops zonder OS geen bezwaar, ik kan fijn Windows 8 nog binnen hengelen via school.

Eigenlijk is de pricewatch: Asus N750JK-T4068H precies waar ik naar op zoek ben maar helaas, 17" en te zwaar :(.

Alvast bedankt voor jullie hulp & informatie!

Edit: Touch-screen & OS opmerking toegevoegd

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:30
Wat dacht je van de Asus N550JV-CN270H? 1080p scherm, i7-4700HQ, GeForce 750M, 8GB RAM (uitbreidbaar naar 16GB) en DVD drive voor de SSD/HDD.

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-11 17:55
Balance schreef op zondag 22 juni 2014 @ 17:40:
Wat dacht je van de Asus N550JV-CN270H? 1080p scherm, i7-4700HQ, GeForce 750M, 8GB RAM (uitbreidbaar naar 16GB) en DVD drive voor de SSD/HDD.
Opzich voldoet die inderdaad prima, alleen vind ik het zo zonde dat je voor diezelfde prijs ook een 850M kan krijgen (die ik linkte), maar dan is ie weer 17".. Dilemma's dilemma's, je zou toch eigenlijk wel zeggen dat een groter scherm duurder zou moeten zijn :p

• RAW_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-11 05:36
Ik kom echter niet uit de verschillen in de 4700 serie en zeker niet betreffende MQ/HQ
Het grootste verschil is dat de MQ processors 'socketed' zijn, wat theoretisch betekend dat je de processor uit de socket kan halen en vervangen. De HQ processors zijn vast gesoldeerd en kunnen dus niet vervangen worden. In de praktijk vervangt bijna niemand de processor in een laptop omdat het meestal de moeite niet waard is. Hierdoor maakt het niet zoveel uit welke van de twee je hebt.

Op deze site van intel kun je de processors van intel met elkaar vergelijken:
http://ark.intel.com/prod...ore-i7-Processors#@Mobile
- Werkgeheugen: min. 8GB met 1 slot vrij (of 16GB 2 slots)
Dit is een beetje een lastige eis omdat meestal alle twee de slots al in gebruik zijn bij een laptop, zo ook bij de Asus N550JV, hierdoor kun je dus niet simpelweg 8GB bijplaatsen. Je zult dus een laptop met 16GB uit moeten zoeken of een geheugen kit van 16GB kopen en het RAM wat er reeds in zit vervangen.
maar presteert de 840m echt zoveel slechter dan een generatie ouder?
Volgens Notebookcheck presteert de 840m ongeveer 30% beter dan de 740m. Ik zou sites zoals gpu- en cpuboss altijd met een korreltje zout nemen omdat de meeste vergelijkingen niet gecontroleerd worden op fouten. Het grootste nadeel van de 840m is de 64-bit geheugen bus wat een bottleneck zou kunnen worden. De 740m werd in sommige gevallen met een 128-bit bus geleverd waardoor de chip misschien in geheugen intensieve games wat beter uitkomt, maar dat weet ik niet zeker.

Dit zou opzich een interessante laptop kunnen zijn:
pricewatch: Asus N56VV-S4069H
De processor is van een generatie terug maar qua performance maakt het niet heel erg veel verschil.
Ook zit er een gt 750m in en is de laptop goedkoper dan de N550 waardoor je meer geld overhoud voor eventuele upgrades zoals het RAM.

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03:07

Dennis de Vries

Redacteur
Heb je de Lenovo Y50 al gezien?

De 'standaard' uitvoering is precies €1000,- en dus precies binnen de grenzen van je budget.
Over vier dagen komt-ie uit in Nederland, en voldoet precies aan je eisen.

http://www.campusshop.nl/...0-70-00745nl/details.aspx