Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop internet en accu-issues

Pagina: 1
Acties:

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 20:05
Goedemiddag Tweakers,

Ik heb een tijdje geleden mijn laptop, een Dell XPS 15 (l502x) de upgrade naar windows 8 gegeven, maar sinds die tijd zit ik met twee problemen.

Ten eerste: altijd als ik de laptop aanzet, dat wil zeggen opstart, uit slaapstand haal of wat dan ook, dan is hij gelijk verbonden met het internet en kan ik surfen. Echter, een zeer korte tijd later (zeg 30 seconden), kan hij plotseling geen webpagina's laden, locale netwerklocaties openen, of wat dan ook over het netwerk. Dat duurt een paar minuten, en daarna kan ik weer doorsurfen. Dit gebeurd op zowel Wifi als bedraad internet, en is errug hinderlijk.

Daarnaast lijkt het erop dat er iets fout gaat bij het afsluiten: als ik de klep sluit terwijl de laptop nog aan het afsluiten is, sluit deze niet goed af en loopt de batterij helemaal leeg. Als ik geduld heb en netjes wacht tot het scherm zwart is en alle lampjes uit zijn, kan ik de klep pas sluiten, anders loopt hij in zijn geheel leeg.
Ook lijkt het erop dat mijn accu kapot aan het gaan is (wat ná deze upgrade pas is gebeurd, al is het systeem in zijn geheel 2,5 jaar oud), de laptop valt uit bij 20-40% acculading. Mag ik hieruit concluderen dat er een cel kapot is?

Wat een problemen allemaal! Het is erg hinderlijk, en ik hoop dat iemand mij toelichting kan bieden over een van beide problemen.

• HotFix
Oeps, misschien is het wel goed te vermelden dat ik al heb geprobeerd mijn netwerkdrivers te updaten, maar er waren geen nieuwere drivers beschikbaar. Dit probleem heb ik trouwens op alle netwerken, dus niet alleen thuis

Verwijderd

Op de Dell site staan windows 8 drivers voor je wifi en bluetooth uit 2012 maar op de Intel site staan recentere uit 2013 en 2014. Heb je die al geprobeerd? Welke wifi/bluetooth kaart heb je precies?
Wat betreft het accuprobleem zou ik toch denken dat dit ook door drivers veroorzaakt wordt als het zo abrupt is. Heb in google iets gezien dat updaten van bios, chipset- en videokaartdriver zou kunnen helpen.
Dat van het scherm dichtklappen zal haast wel een energieschema-instelling zijn. Of een missende chipset driver.
Kun je iets meer info geven over wat je al gedaan hebt? (Clean install of upgrade van Windows, welke drivers heb je geïnstalleerd?)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2014 11:27 ]

• HotFix
Bedankt voor de tip!

Ik heb toentertijd een schone install gedaan voor Windows 8, en kort daarna de update naar 8.1. Ik heb de drivers zoveel mogelijk van de bron gehaald (Intel, nVidia, etc), maar misschien heb ik wel de chipset drivers overgeslagen. Nu blijk ik een HM67 Chipset te hebben volgens de webpagina van Dell, en als ik de daarbij behorende netwerkdrivers download van Intel (http://www.intel.nl/conte.../mobile-chipset-hm67.html, en dan verder zoeken op de term 82579V) vind ik wel drivers, maar krijg ik bij installatie de melding dat ik geen hardware heb voor die drivers.

Volgend Dell zit er in mijn laptop een Intel Centrino Wireless-N1030 chip.

Echter heb ik volgens T.net de HM57 chipset, eens kijken wat dat mij oplevert...

*Helaas, daar vind ik geen drivers voor die ik zelf kan installeren...

[ Voor 9% gewijzigd door HotFix op 23-06-2014 13:24 ]

• wei_zhu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-11 17:29
In ieder geval alle drivers updaten lijkt me erg verstandig.

Ik zou even precies nagaan welke chipset je hebt met een utility, want het lijkt erop dat die XPS 15 updates krijgt, daardoor vind ik telkens verschillende specificaties inclusief chipsets. Het is enigszins verwarrend. Voor de HM57 chipset bestaan geen downloads voor Windows 8.1 volgens deze website van Intel: https://downloadcenter.in...spx?lang=eng&keyword=hm57 ... Drivers voor Windows 7 proberen lijkt me ook niet handig, maar dat laat ik aan een meer ervaren persoon over om je erover te adviseren. En de Dell-website geeft alleen maar een chipsetdownload voor HM67. Als je daadwerkelijk de HM57-chipset hebt, lijkt het erop dat er geen Win 8.1 drivers zijn of dat deze drivers nog moeten komen.

Met betrekking tot het dichtklappen van de laptop.Je geeft een opdracht om af te sluiten en daarna mogelijk nog een opdracht voor waarschijnlijk de slaapstand door het dicht te klappen. Met de tweede instructie 'override' je naar mijn mening het afsluiten. Is dit mogelijk?

[ Voor 10% gewijzigd door wei_zhu op 23-06-2014 21:28 ]

Verwijderd

Wellicht komen er nu wat overbodige vragen. Ook heb ik even geen pc bij de hand. Als er iets niet klopt, roep maar :)

- Support pagina + link wifi/bluetooth drivers zou dan deze moeten zijn: http://www.intel.com/p/en...hlights/wireless/cwn-1030

- Staan er geen uitroeptekens in Apparaatbeheer?

- Zou je een overzicht van je componenten kunnen posten met zoiets als CPUID Pc Wizard (free)? Link: http://www.cpuid.com/softwares/pc-wizard.html

- Misschien heb je de chipsetdriver al. (Ik heb zelf geen Windows 8, weet niet precies hoe het zit). Om toch even wat dingen uit te sluiten: kun je deze link van intel proberen? Link: http://downloadcenter.int...ware+Installation+Utility

Of misschien nog wel beter de driver update utility van intel uitvoeren als je dat nog niet gedaan hebt? Link: http://www.intel.com/support/detect.htm

- Wat staat er op het moment in het configuratiescherm bij de opties van het energiebeheerschema wat je nu in gebruik hebt? (Staat die bij dichtklappen scherm op windows afsluiten of op slaapstand?) en heb je die al gewijzigd?

- Kun je in je Bios nog iets zien over sleep states?

- Ik heb op het Dell forum gezien dat een oplossing voor het snel leeglopen van je accu voor een ander model XPS 15 na een upgrade naar Windows 8, het updaten van de chipset-, videokaartdriver en BIOS was. Waarschijnlijk geeft PC Wizard wel aan welke Bios versie je hebt. Je zou dat eventueel als laatste alleen als het echt nodig is kunnen doen. Maar pas als voorgaande dingen niet gewerkt hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2014 22:21 . Reden: Ff Wadt Voudjes eruit gehaaldt ]

• HotFix
@Wei_zhu

Klopt, ik heb gekeken met CPU-Z en daaruit blijkt dat ik een HM67 Sandy Bridge moederbord heb. Daar heb ik helaas nog geen drivers voor gevonden.

Wat betreft de slaapstand die het afsluiten override; het zou natuurlijk kunnen dat dit anders werkt in windows 8 dan in windows 7. Dat zou... vervelend zijn, want het heeft wel altijd gewerkt in W7.

@Flop

Die drivers heb ik (al eerder) geïnstalleerd, en helaas mocht het niet baten. Geen uitroeptekens in Apparaatbeheer, al had ik laatst wel het gekke probleem dat mijn USB3.0 poorten raar deden en tijdelijk niet werkten. Ik heb toen dat apparaat 'verwijderd', en bij een reboot stonden de drivers opnieuw (en goed) geinstalleerd. Zou dat op een ander probleem kunnen duiden?

Ik heb die Chipset Utility gedownload en getracht te installeren: ik krijg per direct een foutmelding dat het programma niet meer werkt. Openen met administratorrechten helpt niet, want dan heeft hij 'instantly' de drivers geïnstalleerd (alsof hij dus eigenlijk niets heeft geïnstalleerd maar wel een succes-bericht weergeeft).

Ik probeer later vandaag een screenshotje te posten van mijn componenten, al zijn dit standaard XPS 15 componenten behalve de SSD die er in zit.

Bij het dichtklappen gaat mijn laptop op slaapstand. Het liefst pas ik dat niet aan maar ik zal het voor de sake van dit probleem testen. Je hoort er nog van!
Pagina: 1