Toon posts:

Game pc met i7

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Nu ik mijn game pc volledig in orde heb, begint het bij de vrienden ook te kriebelen om te upgraden. Nou is er ook een die eindelijk zijn mac gaat buitengooien. :P Voor hem wordt het dus een hele nieuwe pc. Heb hem al bijgestaan met mijn "expertise", maar niemand is perfect, vandaar dit topic. Hier de standaardvraagjes:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze pc gaat voornamelijk gebruikt worden voor te gamen, beetje van alles met onder andere shooters, maar ook strategy. De persoon in kwestie beweert wel een i7 nodig te hebben om te programmeren in java. Beetje overkill, maar van minder wil hij absoluut niet weten.
Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Het budget weet ik eigenlijk niet, in het begin wou hij 2000 euro uitgeven. Heb hem overtuigd dat het met heel wat minder ook kan en nu het budget dus ietsje lager. Zo rond de prijs van de vooropgestelde onderdelen (zie lijst onderaan ;) )
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Een scherm heeft hij reeds gekocht en muis en toetsenbord had hij nog. Al de rest spiksplinternieuw.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een werkende pc.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Wel hij wil toch graag een beetje kwaliteit, hij prefereert asus, intel en nvidia. Deze wens is niet echt onderbouwd, maar hiermee kan je ook niet echt misgaan.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Stilte is een belangrijk punt, compactheid ook en laag energieverbruik komt daar uit voort. Het wordt een µ-atx systeempje dus.
Ga je overklokken?
Geen behoefte aan.

Dit geeft al een duidelijk beeld hoop ik. Heb wat samen met hem gekeken wat hier in België allemaal goed beschikbaar is en het wordt een redelijke standaard game-machine. De persoon in kwestie beweert wel een i7 nodig te hebben om te programmeren in java. Beetje overkill, maar van minder wil hij absoluut niet weten. Tja, wat kun je eraan doen?

De voorlopig lijst met onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 254,90€ 254,90
1Asus B85M-E€ 63,50€ 63,50
1Asus GeForce GTX 770 2GB DirectCU II OC€ 283,50€ 283,50
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 68,90€ 68,90
1Aerocool DS Cube Black Edition Closed€ 68,-€ 68,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,90€ 14,90
1Seasonic G-Serie 550Watt PCGH Edition€ 94,-€ 94,-
1Crucial MX100 256GB€ 87,95€ 87,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.000,60

Misschien wat verantwoording ook nog:
-mobo: Niet van plan sli te doen, moest asus zijn, µ-atx en behoefte aan wat ram-plaatsen. Zijn er voor dat geld geen beter mobo's (of minder geld) die voldoen aan zijn behoeften? Misschien als hij het van iemand anders hoort/leest...
-cpu: Die wil hij.
-gpu: De 770 is een mooi kaartje, de msi variant is uitverkocht, dus werd het maar de asus. Zeker niet slechter, gewoon wat duurder.
-HDD: Hij heeft een ssd, daar komen alle programma's op, de hdd mag dus wat trager zijn. Lekker stil wordt het wel (hoop ik)
-case: Mooi ding, perfect qua afmetingen, goede reviews... Wat wil je nog meer?
-ram: Gewoon de beste keuze :)
-psu: De kast slikt enkel voedingen tot 16cm diep volgens de fabrikant. Deze voldoet er aan en is gewoon seasonic. De kabelmanagment kan wel van pas komen ook in het compacte systeempje.
-ssd: Beste prijs/(kwaliteit*veiligheid*snelheid) verhouding.

Voila, hiermee is alles wel gezegd denk ik. Opmerkingen, advies en waarschuwingen zijn altijd welkom.
Groetjes uit het zonnige, zuidelijke België en alvast many thanks _/-\o_

Verwijderd

Aerocool staat niet echt bekend om kwaliteit! Deze of deze is veel stiller! Is geen Micro-ATX 8)7

Voor de rest kan je op 1080p beter deze grafische kaart nemen doordat deze meer vram heeft! Als hij eerst een budget van 2000 euro had kan je altijd een betere grafische kaart nemen dus deze of misschien zelfs deze

Voor de rest is het een mooie build!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tegenwoordig is zelfs 1500 euro overkill voor een PC, laat staan 2000.
Voor gaming is een i7 niet interessant, het is te duur, je krijgt er te weinig voor terug en in sommige gevallen lever je zelfs performance in. Men roept al jaren "Ja maar, hyperthreading gaat voor betere performance zorgen op de langere termijn", is ook iets wat nog moet blijken, tot nu toe zie ik daar maar héél weinig van. Verruil de i7 dus voor een i5 en de GPU voor een R9 290(x) en ik denk dat je dan al veel meer performance en bang for the buck hebt.

Kijk eens naar de H97 en B97 borden, volgens mij doen die het een stuk beter dan de B85. Ook weet je dan zeker dat het bios de CPU zal herkennen, bij de 85-serie ben ik daar niet zo 100% zeker van. Aangezien jullie niet gaan overclocken, zou ik of stock koeler gaan gebruiken, of een extra stille aftermarket (aangezien je het voor performance toch niet hoeft te doen).

En ja, ik weet dat je schrijft dat die vriend (per se?) een i7 wil, maar met zo'n instelling is het imo nooit verstandig om advies te komen vragen. Net zoals het RAM, nu ben ik er niet helemaal meer in thuis, maar specifiek die Crucial Ballistix nemen, omdat ze "gewoon" de "beste" zouden zijn vind ik ook wat kort door de bocht.

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2014 11:56 ]

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Ik zou voor een H97 bordtje gaan dan heb je geen geklooi met bios updates als je toch voor de Hasswell-r i7 gaat, je kan ook voor een Xeon iets goedkoper dan die wat je nu hebt en is in feite een i7 alleen geen IGP

CPU in kwestie: pricewatch: Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed
H97 bordje: pricewatch: Asus H97M-E

mischien nog een andere HDD bij voorbeeld de pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB volgens deze website toch iets sneller
CptChaos schreef op zondag 22 juni 2014 @ 11:53:
En ja, ik weet dat je schrijft dat die vriend (per se?) een i7 wil, maar met zo'n instelling is het imo nooit verstandig om advies te komen vragen. Net zoals het RAM, nu ben ik er niet helemaal meer in thuis, maar specifiek die Crucial Ballistix nemen, omdat ze "gewoon" de "beste" vind ik ook wat kort door de bocht.
Met sommige mensen valt af en toe gewoon niet te discusieren, mijn vader zou bijvoorbeeld genoeg hebben aan een pentium, komt tie aankakken met een laptop met een i7 erin. want die is sneller. mensen zijn gewoon specsgeil

[ Voor 28% gewijzigd door Splitinfinitive op 22-06-2014 11:57 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
xeon v3's zijn toch geen hasswell refresh?

Op zich is er laatst wel een reden ontstaan om voor een 4790k te gaan, los van dat het een i7 is; de hogere clocksnelheid en bijbehorende core performance, hoger dan elke andere cpu. (standaard 4ghz, turbo op 4,4, terwijl de 4790 3,6 is, met turbo van 4,0))

Als je het budget hebt, niet overclocked en een 1150 cpu wilt die zo lang mogelijk mee gaat en de beste allround performance heeft dan steekt de 4790k er wel echt bovenuit imho. Niet omdat je als gamer zo veel aan HT hebt, maar die extra mhz's zijn wel vaak van toegevoegde waarde, nu en in de toekomst.

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 22-06-2014 12:03 ]

specs

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Maar een K-variant is bij niet overclocken niet nodig en is wel (lichtjes) duurder dan een non K-variant.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-04 22:26
Grappig genoeg is de k variant dus stock ook al hoger geclocked dan de niet K variant. Dus zelfs zonder overclocken zal die sneller zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Idd en ik vrees dat over de gpu ook niet te praten valt. Nogal gefixeerd op nvidia, heb zelf de r9 290, maar hij moet er niet van weten. Blijft maar ratelen over cuda-cores terwijl hij ze nooit gaat gebruiken :)

Over de hdd, stilte is toch wel een belangrijke eis. Op die hdd komen enkel documenten, muziek en films terecht normaal gezien, dus moet geen problemen vormen. Een ander stil alternatief mag altijd :)

Crucial ballistix geeft in die prijsklasse gewoon het beste ram. Je kan er niet omheen. Je kan meer uitgeven aan sneller en "beter" ram, maar wie gaat er wat van merken?

De k is 35 euro duurder en zonde om op een niet overklok bordje te plakken. Maar wel sneller natuurlijk. Nog altijd niet leverbaar hier en de cpu is nu al wat overkill eigenlijk. Maar wat 35 euro eigenlijk op dit budget? :)

Mobo was verkeerd ook, dit stond in zijn lijstje: pricewatch: Asus H87M-E Eh een z97 bordje dan maar voor de cpu, moet nog ff kijken.

De voorgestelde case alternatieven zijn atx, dus dat zal het niet worden. Maar die aerocool is goed hoor, lees maar eens een review. Zeker geen kwaliteitsproblemen, aerocool is ged bezig.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2014 12:18 . Reden: voor de volledigheid ]

Pagina: 1