Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

Topicstarter
Introductie
Ik heb sinds 5-11-2012 een abonnement bij Ben. Tot aan april betaalde ik elke maand zo'n €12 - €13 voor mijn abonnement. Soms zit je wel eens een klein beetje buiten je bundel maar niet zoals ik dat de afgelopen 3 maanden heb.

Probleem
In april kreeg ik een factuur waarop ik dusdanig meer internet heb verbruikt dat ik €65,- buiten mijn bundel zat. Dat is omgerekend €0,10 per megabyte die ik verbruikt heb. Als ik naar de specificatie van die factuur kijk zie ik dat op een enkele dag 250 megabyte aan data is verbruikt een een andere dag 100 megabyte. Ik geef toe dat zoiets prima kan, alleen is dit sinds april ook in mei gebeurd. Voor de maand mei heb ik €120,- buiten bundel aan internet verbruik. Ook in deze maand zie ik terug dat ik op een aantal dagen gewoon tussen de 250-300 megabyte verstookt waardoor ik voor juni al op €86,- buiten bundel zit.

Hierop ben ik naar Ben gegaan en eens op wat opheldering gevraagd. Zij zeiden dat zij het verkeer aan de mast meten en in rekening brengen. Als tip werd mij geadviseerd de app 'Data Mgr' te installeren en te gaan meten. Dat heb ik gedaan. Volgens die app heb ik inderdaad op sommige dagen uitschieters tot zelfs voorbij de 500 megabyte. Als ik kijk naar de percentage verhouding van het verbruik van de apps vraag ik mij hoe dat kan. Facebook neemt 27% van het verbruik tot zijn rekening en Whatsapp 23%. Volgens de app heb ik deze maand 3 gigabyte data verbruikt. Maar Whatsapp kan niet 23% van die 3 gigabyte hebben verbruikt. Dat zou betekenen dat Whatsapp ongeveer 700 megabyte verbruikt heeft in één enkele maand. Ik heb de statistieken van Whatsapp nog nooit gereset, dus dit is een totaal verbruik sinds 2011 ongeveer.

Verstuurd (foto's + berichten): 266 megabyte
Ontvangen (foto's + berichten): 549,2 megabyte

Whatsapp verbruikt dus meer data dan zij zelf meten, of er is een ander probleem.

Toestel, software, abonnement & dagelijks gebruik
Ik gebruik een iPhone 5 met altijd de laatste (lees, niet beta) versie van iOS. Ik jailbreak mijn toestel nooit. Ik zorg er altijd voor dat de apps die ik gebruik geüpdatet zijn. Updaten doe ik altijd via WiFi.

Bij Ben heb ik een Ben altijd zuinig abonnement met, sinds afgelopen maand, 1500mb aan data. Daarvoor had ik 1000mb aan data.

Ik werk al geruime tijd op een kantoor in het centrum van Arnhem. Eigenlijk speelt mijn dagelijks leven zich af op de zelfde km2. Ik kan denk ik zeggen dat ik altijd met dezelfde mast verbinding heb. Ik heb WiFi op mijn telefoon thuis als in kantoor altijd aanstaan. Ik heb ergens gelezen dat het kan gebeuren dat data die via WiFi weg moest via 3G wordt verzonden, dat zou een verklaring geven. Ik gebruik mijn toestel voornamelijk voor Whatsapp en Facebook. Ene dagen wat meer dan andere dagen.

Mijn vragen:
1. Waar komt die uitzonderlijk hoge data verkeer vandaan?
Ik weet niet of ik alle gegevens heb, kan het zijn dat een app data lekt of niet goed om kan gaan met WiFi/3g wisselingen van het toestel?

2. Als het een hard- of software probleem is, bij wie klop ik dan aan?
Kan ik het geld wat ik nu kwijt ben terug krijgen van de software ontwikkelaar wanneer het een bug is? Als het iets in de iPhone is, waar ga ik dan heen? Als het iets bij Ben is, wat kan ik dan het beste doen?

3. Hoe kan ik dit voorkomen?
Pas als het kalf verdronken is dempt men de put. Toen ik in april die factuur kreeg had ik al eerder moeten gaan rond vragen en moeten gaan onderzoeken. Toen ik de factuur van mei kreeg ben ik dat pas gaan doen. En ik zie voor de maand juni dat het echt een probleem is.
Wat kan ik het beste doen?

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

Topicstarter
Inmiddels heb ik het probleem achterhaald. iCloud documenten en synchronisatie stond aan, ook via 3g. Ik kan mijzelf niet herinneren dat ik dit ooit heb aangezet, en hoe dit zo extreem heeft kunnen oplopen de afgelopen 3 maanden.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Ook geen updates oid gehad de laatste maanden? Na updates staat iets soms opeens weer aan, loont daarom altijd, de settings even na te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:09
Jij heb een update gedaan van IOS en daarom stond je ICloud aan.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:58
Whatsapp heeft een nieuwe feature. Backup naar iCloud.
Als jouw whatsapp database (die bevat ook alle gewiste gesprekken) enkele tientallen MB's is, loopt dat snel in de databundel. Zeker als je dat dagelijks heen en weer synchroniseerd.
Verbied iCloud mobiele data te gebruiken voor het syncroniseren van bestanden.

Facebook gebruikt nou eenmaal veel data, foto's, advertenties...