HTPC en NAS

Pagina: 1
Acties:

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-04 11:26

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Voor in mijn nieuwe appartement ben ik op zoek naar een HTPC en NAS.

Qua mediagebruik wil ik dingen 'verkrijgen' (NZBGet + CouchPotato + Sick Beard) en afspelen (Plex Media Server + Plex Home Theater). Afspelen en transcoden (voor Plex-apps op bijv. iOS) moet probleemloos in 1080p kunnen.

Qua opslag wil ik media en software makkelijk kwijt kunnen. Ook wil ik Time Machine-back-ups van mijn Mac kunnen maken. Verder wil ik back-ups van en naar (een) andere Synology(s) kunnen maken en back-ups van een aantal VPS'en maken (waarschijnlijk geïnitieerd door de VPS, dus gaat puur om opslag).

Na wat onderzoek krijg ik het idee dat ik de Plex Media Server niet op een NAS moet willen draaien. Verder lees ik ook dat usenet niet altijd soepel loopt op goedkopere NAS'en.

Mijn idee is om een eenvoudige 4-bay Synology te kopen, samen met een redelijke HTPC. Plex en usenet kunnen dan op de HTPC draaien (onder Xubuntu). Zo blijft de NAS weinig belast en kan 'ie dus de (meer belangrijke) back-uptaken snel doen. Nadeel kan zijn dat het downloaden langzamer gaat omdat het over het netwerk moet. Er komt echter een goed gigabitnetwerk en vaak maakt het toch niet uit of het downloaden van een serie 15 of 20 minuten duurt.

HTPC
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Next Unit of Computing (V3) Core i5-4250U 1,3GHz met Intel HD 5000 (Haswell)€ 304,50€ 304,50
2Crucial CT25664BF160BJ 2GB, 1600MHz€ 21,25€ 42,50
1Adata Premier Pro SP310 32GB€ 31,-€ 31,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 378,-
€ 320

Ik heb gekozen voor Intels snelste NUC. Tweedehands kan ik deze combinatie iets goedkoper bij elkaar krijgen. Volgens de verhalen op internet moet de NUC snel genoeg zijn voor het transcoden door Plex (4 streams van 1080p zouden gelijktijdig moeten kunnen). Mocht blijken dat de NUC te veel geluid maakt, dan kan ik de case nog vervangen door een fanless case. Gezien de prijs (minimaal € 50) doe ik dat alleen als het echt nodig blijkt.

NAS
#ProductPrijsSubtotaal
1Synology DiskStation DS413J€ 242,97€ 242,97
1Synology DiskStation DS414j€ 298,-€ 298,-
2Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 129,95€ 259,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503 € 445 (DS413J)
€ 558 € 518 (DS414j)

Hier twijfel ik nog tussen de twee goedkoopste 4-3,5"-bay Synology NAS'en. Voordeel van de nieuwere is dat 'ie dual-core is. Volgens de benchmarks is 'ie daarmee in het echte gebruik ook sneller. Daarnaast blijft dit nieuwere model waarschijnlijk langer ondersteund.

Voor de opslag houd ik het nu bij twee 4GB-schijven. Dit verwacht ik echter binnen niet al te lange tijd uit te breiden met meer van deze schijven.

Mijn vragen aan jullie:
[list]
• Is de opzet in grote lijnen goed (simpele NAS, redelijke HTPC)?
• Is 32GB opslag en 4GB RAM voldoende voor de HTPC?
• Heeft iemand nog argumenten voor een van de twee Synology's?
• Zijn de gekozen componenten verder goed voor mijn gewenste gebruik?

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-03 15:28

-36-

Trust me. I'm an amateur

Uit je verhaal begrijp ik dan niet helemaal waar je de plex server op laat draaien? op de client/htpc? Zou zelf eerder voor een zware (al dan niet zelf samengestelde) NAS gaan met Freenas of Openmediavault (aanrader) met een lichte client voor media, chromestick of openelec plex versie ofzo als je TV dat niet al ondersteund.

Strikt gesproken is het met al die extra services eigenlijk geen NAS meer maar een complete thuisserver. Dus wat dat betreft klopt het wel dat plex niet op een NAS hoort.

[ Voor 20% gewijzigd door -36- op 21-06-2014 23:01 ]

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
-36- schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 22:59:
Uit je verhaal begrijp ik dan niet helemaal waar je de plex server op laat draaien? op de client/htpc? Zou zelf eerder voor een zware (al dan niet zelf samengestelde) NAS gaan met Freenas of Openmediavault (aanrader) met een lichte client voor media, chromestick of openelec plex versie ofzo als je TV dat niet al ondersteund .
Mijn plan was om Plex en al het downloadspul op de HTPC te draaien.

Mijn voorkeur voor Synology komt eruit voort dat ik graag een set-up hebt die goed blijft werken zonder al te veel handmatig ingrijpen. De back-ups die daarop komen te staan zijn vrij belangrijk en het zou fijn zijn als dat de komende 5 jaar zonder problemen en met minimaal onderhoud blijft werken. (Zeker met Time Machine-back-ups is het wel fijn om een NAS te hebben die dat officieel ondersteund, aangezien Apple eerder voor problemen met niet-officiële systemen heeft gezorgd.)

Wat zijn volgens jou de grote voordelen van een zelfgebouwde NAS?

[ Voor 9% gewijzigd door Ulster Seedling op 21-06-2014 23:07 ]

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als je gewoon XBMC op de nuc installeert en de data die je wil verkrijgen / afspelen op de nas plaatst, ben je ook klaar. Scheelt je misschien een hoop gedoe.

Synology nassen kunnen met wat extra repository's prima draaien wat jij wil.

[ Voor 20% gewijzigd door Fatal Mind op 21-06-2014 23:06 ]

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-03 15:28

-36-

Trust me. I'm an amateur

Je hoeft dan maar 1 pc constant aan te hebben staan en hebt meer rekenkracht voor de plex en andere services en in het algemeen meer mogelijkheden/flexibiliteit RAID, ZFS enz

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Fatal Mind schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 23:05:
Als je gewoon XBMC op de nuc installeert en de data die je wil verkrijgen / afspelen op de nas plaatst, ben je ook klaar. Scheelt je misschien een hoop gedoe.

Synology nassen kunnen met wat extra repository's prima draaien wat jij wil.
Ik las dat de goedkopere Synology's vaak behoorlijk beperkt zijn in de snelheid waarmee ze van usenet kunnen downloaden. (Zoals hier, in de thread wordt ook NZBGet genoemd.) Om die reden leek het me misschien handig om dit op de HTPC te laten doen. Een ander voordeel is dat de NAS zo helemaal vrij is van onofficiële pakketten, wat de betrouwbaarheid van de belangrijkere back-uptaken m.i. ten goede komt.

-36- schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 23:08:
Je hoeft dan maar 1 pc constant aan te hebben staan en hebt meer rekenkracht voor de plex en andere services en in het algemeen meer mogelijkheden/flexibiliteit RAID, ZFS enz
Dat zijn inderdaad wel goede punten. Toch ben ik een beetje huiverig na de ervaringen die ik tot nu toe met homeservers heb gehad. De Synology die nu een jaartje op mijn vaders bedrijf staat werkt stabieler dan alles wat we eerder gehad hebben. (Dat ligt vast ook aan mijzelf, maar dit nieuwe systeem zal ik ook moeten opzetten, dus die factor verdwijnt niet ;))

Pagina: 1