Toon posts:

Ubuntu 14.04 installeren op nieuwe PC met UEFI boot methode?

Pagina: 1
Acties:

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-03 15:38

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Topicstarter
Hallo allemaal,
Ik wil ubuntu 14.04 of ubuntu studio installeren op mijn nieuwe game pc. Maar de UEFI zit in de weg.
Op google/youtube zijn verschillende methodes maar welke is de beste?
Ik ben een noob en wil mijn nieuwe PC niet "verzieken"! Dus please in lekentaal het stappenplan of site (liefst nederlandstalig).

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-06 21:17

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
a) de installer de schijf laten partitioneren en hem een EFI-boot partitie aanmaken
b) zelf een EFI partitie maken (fdisk $disk, paritite maken van 1+ mb, change partition type naar ef EFI (FAT-/12/16/32), bootflag aan, en dan mkfs.fat /dev/diskparitite)
c) als je al een EFI partitie hebt zal ubuntu die gewoon zelf gebruiken

En als noob is er niets beter dan je PC meerdere keren te verzieken en dan zelf uitvogelen hoe je hem weer beter maakt; leer je alleen maar van. Zorg wel voor afdoende backups! ;)

[Voor 21% gewijzigd door Kees op 21-06-2014 22:59]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
En als noob is er niets beter dan je PC meerdere keren te verzieken en dan zelf uitvogelen hoe je hem weer beter maakt; leer je alleen maar van. Zorg wel voor afdoende backups! ;)
Ik heb in verleden meerdere PC's "onbruikbaar" gemaakt toen ik een virus had. Het virus was een bootvirus en ik moest mijn bios flashen. Dat ging mis. PC naar monteur gebracht en die zei dat moederbord stuk was en ik beter een tweedehands kon nemen voor de reparatiekosten en onderdelen mee nemen.
Deze PC die ik wil gebruiken met Ubuntu 14.04 is net 2 dagen nieuw. En ik heb geen garantie op de software als het niet windows is. Dat betekent als ik linux (ubuntu) installatie verziek. Ook mijn HD met partitioneren of de UEFI boot, dan kan ik niet meer de herstelpartitie waarop windows is geinstalleerd c:\ gebruiken om systeem terug te zetten!
Maar ik ga met je antwoord aan de slag en hoop voor het beste...:)

Kan je ook een backup van de bootsector maken de UEFI etc? Want mijn moederboard is een duel boot als UEFI is uitgeschakeld dan neemt de andere bootloader het over... Hoe ga ik daar mee om?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:16
Als je windows op je hd staat, en je herstel ook, maak dus eerst een back-up van je pc.(is nog virusvrij en schoon).
Zorg dat je een bit by bit copie maakt van je hd.
(MBR en alle partities worden meegenomen).
Bijv clonezilla is gratis en werkt goed, je hebt er meer , True Image van Acronis

Uefi,
https://sites.google.com/site/computertip/
Hier staan veel tips over linux en hoe te installeren.

[Voor 29% gewijzigd door jan99999 op 22-06-2014 01:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:17

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

UEFI hoeft niet in de weg te zitten. Zodra je de backupimage hebt van de schijf moet je Secure Boot zeer waarschijnlijk uitschakelen, daarna in UEFI modus opstarten met de Ubuntu installatie. Zeg tegen 'm dat-ie de gehele schijf moet gebruiken. De rest wordt vanzelf gedaan, inclusief EFI partitie maken. Als iets niet lekker wil werken of je bent bang dat je het verziekt hebt, kan je altijd nog je backupimage herstellen en ben je weer terug bij af zoals je 'm kreeg.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-04 17:17
voor Ubuntu met UEFI boot, wordt geadviseerd om de server cd te gebruiken.
Die regelt het voor je.

ehhh.. noppes

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Ik wil Ubuntu studio installeren maar daar is geen server versie van? Oplossing?! Of gaat ie ook goed met UEFI om?

• Thulium
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-01 15:48
@ Paranoia68:

Serverversie is slechts een figure of speech, iedere linuxinstallatie kan een server zijn en andersom. Maar in de regel is het zo dat serverinstallaties geen GUI hebben. En aangezien Ubuntu studio een speciaal smaakje is met allemaal (grafische) tools voor multimediatoepassingen zou ik gewoon een CD'tje met Ubuntu 'gewone' server fikken, te downloaden alhier: http://www.ubuntu.com/download/server

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Om dan in het resulterende systeem vanaf de CLI (je hebt nog geen GUI) de hele Ubuntu Studio suite te installeren dmv het volgende commando:
sudo apt-get install ubuntustudio-desktop

• LukyLX
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-05 12:41
Je zou ook eerst Ubuntu vanaf een installatie stickje op een snelle USB3 stick (zie pricewatch) kunnen installeren om het te proberen. Dan verziek je in ieder geval je Windows schijf niet.
In het algemeen zul je eerst aan 8GB wellicht genoeg hebben, maar er zijn ook hele fijne stickjes van 32GB of meer die ook nog eens ontzettend snel zijn.

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:08
Hero of Time schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 22:34:
Om dan in het resulterende systeem vanaf de CLI (je hebt nog geen GUI) de hele Ubuntu Studio suite te installeren dmv het volgende commando:
sudo apt-get install ubuntustudio-desktop
Dan heb je alleen niet de low-latency kernel die met ubuntu studio geleverd wordt vermoed ik. Dat is juist het voordeel van Ubuntu studio. De rest kun je inderdaad prima in een normale ubuntu installatie installeren.

Zie ook: https://help.ubuntu.com/c...untuStudio/RealTimeKernel

Maar dat ding heb je alleen maar nodig als je bijvoorbeeld realtime audio processing wil doen voor het componeren van muziek en het aansturen van midi instrumenten.

[Voor 18% gewijzigd door WernerL op 03-07-2014 10:36]

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-06 21:17

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
WernerL schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 10:34:
[...]

Dan heb je alleen niet de low-latency kernel die met ubuntu studio geleverd wordt vermoed ik. Dat is juist het voordeel van Ubuntu studio. De rest kun je inderdaad prima in een normale ubuntu installatie installeren.

Zie ook: https://help.ubuntu.com/c...untuStudio/RealTimeKernel

Maar dat ding heb je alleen maar nodig als je bijvoorbeeld realtime audio processing wil doen voor het componeren van muziek en het aansturen van midi instrumenten.
Dan doe je apt-get install linux-image-3.13.0-30-lowlatency erna en ben je klaar?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is denk eerder linux-image-rt oid, dan krijg je tenminste kernel updates als die er zijn. ;)

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

paranoia68 schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 22:40:
Hallo allemaal,
Ik wil ubuntu 14.04 of ubuntu studio installeren op mijn nieuwe game pc. Maar de UEFI zit in de weg.
Op google/youtube zijn verschillende methodes maar welke is de beste?
Ik ben een noob en wil mijn nieuwe PC niet "verzieken"! Dus please in lekentaal het stappenplan of site (liefst nederlandstalig).
probeer het 10, 100, 1001 keer tot het wel lukt :+

πŸ†‚πŸ†ƒπŸ…΄πŸ…°πŸ…Ό: πŸ†πŸ…ΎπŸ…ΎπŸ†ƒπŸ…ΆπŸ…°πŸ…ΌπŸ…΄πŸ†_πŸ…²πŸ…ΎπŸ…Ό
πŸ…ΏπŸ†‚πŸ…½: πŸ…·πŸ…ΎπŸ…»πŸ…»πŸ…°πŸ…½πŸ…³πŸ…·πŸ…°πŸ†πŸ…³πŸ†‚

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robin1301
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-05 01:08
Deze guide heeft mij geholpen om vandaag 14.04 met UEFI + Secure Boot te installeren.
http://steffankarger.nl/2...-on-the-sony-vaio-pro-13/
Nu heb ik ook een Vaio Pro 13, maar dat zou voor de instructies van de installatie niet uit moeten maken. Succes!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robkorv
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-05 10:36
Wat je ook kan doen is de net installer gebruiken. Daar kan je aan het einde kiezen welke versie (server, desktop, studio, kubuntu, etc) van ubuntu geinstalleerd moet worden.

cd image:
http://nl.archive.ubuntu....t/images/netboot/mini.iso

usb image (uitpakken met 7zip, wegschrijven met Win32 Disk Imager):
http://nl.archive.ubuntu....mages/netboot/boot.img.gz

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-04 17:17
tsja, dat hij de server cd moet gebruiken hadden we al doorgegeven.
ik denk dat hij zoiets zoekt.
http://askubuntu.com/ques...bit-system-uefi-supported

dus download de server 64bit 14.04 cd en pas bovenstaande toe.
installeer een minimale ubuntu geen tools niets behalve SSH.

verander je apt naar de ubuntu studio.
sudo su -c 'echo deb http://archive.ubuntustudio.org/ubuntustudio trusty main >> /etc/apt/sources.list'
key erbij:
wget -q http://archive.ubuntustudio.org/ubuntustudio.gpg -O- | sudo apt-key add - && sudo apt-get update

sudo apt-get install ubuntustudio-desktop ubuntustudio-audio ubuntustudio-audio-plugins ubuntustudio-graphics ubuntustudio-video ubuntustudio-artwork ubuntustudio-gdm-theme ubuntustudio-icon-theme ubuntustudio-look ubuntustudio-session-splashes ubuntustudio-sounds ubuntustudio-screensaver ubuntustudio-theme ubuntustudio-wallpapers usplash-theme-ubuntustudio wired
en gebruikt je een nvidia kaart, upgrade de kernel naar een lowlatency kernel.

suc6 alles wat je moet weten staat hier.

ehhh.. noppes

• robkorv
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-05 10:36
Je kan beter tasksel gebruiken om een Ubuntu smaak te installeren. Tasksel installeert de juiste packages en configureerd je systeem zoals de Ubuntu installer zou doen.

`tasksel --list-tasks` om de ubuntu smaken te zien.
`sudo tasksel install ubuntu-desktop` om Ubuntu Desktop te installeren.

Tasksel wordt ook gestart aan het einde van de netboot installer.

• digidokter.net

digidokter.net

Topicstarter
Thc_Nbl schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:03:
tsja, dat hij de server cd moet gebruiken hadden we al doorgegeven.
ik denk dat hij zoiets zoekt.
http://askubuntu.com/ques...bit-system-uefi-supported

dus download de server 64bit 14.04 cd en pas bovenstaande toe.
installeer een minimale ubuntu geen tools niets behalve SSH.

verander je apt naar de ubuntu studio.
sudo su -c 'echo deb http://archive.ubuntustudio.org/ubuntustudio trusty main >> /etc/apt/sources.list'
key erbij:
wget -q http://archive.ubuntustudio.org/ubuntustudio.gpg -O- | sudo apt-key add - && sudo apt-get update

sudo apt-get install ubuntustudio-desktop ubuntustudio-audio ubuntustudio-audio-plugins ubuntustudio-graphics ubuntustudio-video ubuntustudio-artwork ubuntustudio-gdm-theme ubuntustudio-icon-theme ubuntustudio-look ubuntustudio-session-splashes ubuntustudio-sounds ubuntustudio-screensaver ubuntustudio-theme ubuntustudio-wallpapers usplash-theme-ubuntustudio wired
en gebruikt je een nvidia kaart, upgrade de kernel naar een lowlatency kernel.

suc6 alles wat je moet weten staat hier.
Ik denk dat ik deze methode ga proberen?...:)
hoe update je de kernel naar low latency?

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-05 13:25

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Installeer het pakket " linux-lowlatency".

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee