Shuttle boot niet, statusled info gezocht [sn68sg2]

Pagina: 1
Acties:

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:35

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Heb hier een Shuttle barebone staan die niet meer boot. Als ik hem open schroef dan zie ik twee leds (D9 en D14) even kort knipperen. Eentje oranje en de ander groen (D14 oranje, D9 groen).

Echter gebeurt er verder helemaal niks, iemand een idee waar het aan kan liggen? In de manual van Shuttle staat echt zo bar en bar weinig dat er helemaal niks over te vinden is.

Als ik beide geheugenlatjes eruit haal dan boot hij wel, zonder beeld. Maar me dunkt dat niet beide latjes in een keer stuk gaan. Een losse (welke bank ook) maakt niets uit.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-02 15:14

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

NoxiuZ schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 19:34:

Als ik beide geheugenlatjes eruit haal dan boot hij wel, zonder beeld. Maar me dunkt dat niet beide latjes in een keer stuk gaan. Een losse (welke bank ook) maakt niets uit.
booten?? zonder beeld???? 8)7 ooookeee :?
Voeding of videokaart lijkt mij het meest voor de hand liggend. ;)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Booten als in aan gaan hé ;) fans draaien enz enz. Dus voeding zou het probleem niet zijn.

Videokaart is onboard.

Met het geheugen erin zie ik alleen 2 ledjes kort knipperen en daar blijft het bij.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
D14 en D9 zullen wel Power & HDD LED's zijn... in elk geval niet genoeg om een diagnose mee te stellen. Toevallig kapotte condensatoren ofzo? Klinkt als een moederbord probleem, wat vaak op een DC/DC probleem duidt met slechte caps.

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Die leds zitten op het moederbord gesoldeerd. Dus ik ging er niet vanuit... ;)

Gezien het ding uit 2008 is denk ik dat het tijd is voor een andere..

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-02 14:56
Om te beginnen een ander (werkend) geheugenlatje insteken en de 2 die er in zaten er uit laten. Let wel goed op wat je er in steekt. (DDR2 en max 800MHz.) Als de voeding kapot is gegaan dan kunnen de 2 geheugenlatjes ook kapot gegaan zijn.

Bij deze Barebone kunnen het nog 2 dingen zijn. De onboard videokaart- en de voeding zijn 2 zwakke schakels.

Als je een PCI videokaartje hebt, steek dat er eens in om te testen. Misschien heb je dan het probleem opgelost. Zeker het proberen waard.

De voeding is ook een zeer zwakke schakel bij de Barebone. Als ik mij niet vergis zit er bij jou een 190- of 250Watt voeding in. Er zitten in die voeding 2 chips die erg warm / heet worden en het na een X-tijd begeven.

Ik heb zelf een Barebone FS50 waarvan de onboard videokaart al lang geleden is gesneuveld. Ik heb zelf een PCI kaartje er in gezet en heb nog steeds beeld. Een half jaar geleden knalde mijn voeding uit elkaar en zat ik in't donker. Er zat een voeding in van 150W en die heb vervagen door een 250W voeding. Deze is beter dan die van 150W. Ook de 190W voedingen zijn zwak. Als je de voeding vervangt, neem dan de hoogste wattage. Let er wel op dat de voeding in de Barebone behuizing past.

Wanneer een Barebone voeding kapot gaat, kan het zijn dat er meerdere onderdelen ook kapot zijn gegaan. Dit laatste hoop ik niet voor je.

Ik werk nog steeds met veel plezier op de Barebone. Eenvoudig en gemakkelijk om mee te nemen computertje.

[ Voor 9% gewijzigd door jovadca op 23-06-2014 01:33 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Voeding lijkt het nog wel te doen, zonder geheugen boot hij nog wel zonder beeld (maar de fans e.d. draaien, hdd spint etc etc etc)

Nieuw geheugen wordt te duur, dus als het geheugen (beide latjes) stuk zijn en de voeding een piek door het mobo heeft gejaagd oid dan is het einde oefening.

Thanks voor de info.

[ Voor 41% gewijzigd door Nox op 23-06-2014 23:46 ]

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-02 14:56
Kijk eens naar 2e hands latjes. 2 van 500mb of 1 van 1 gb. Die prijzen zijn niet zo hoog.

[ Voor 48% gewijzigd door jovadca op 24-06-2014 21:42 ]

Pagina: 1