Toon posts:

2 Netwerken over 1 ethernet kabel (Basic VLAN Vraag)

Pagina: 1
Acties:

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-05 13:33
Ik heb dus een makkelijke vraag over het opzetten van VLAN's. Mijn kennis van Servers en Netwerken zijn opzich hoog, enkel heb ik nog nooit met vlan's gewerkt (Voor alles een eerste keer?)

Wat er dus moet gebeuren is dat de ITV van KPN samen met Internet door 1 ethernet kabel kan, deze kan later in een 2e switch weer gesplit worden. Dit moet omdat er maar 1 ethernet naar de woonkamer gaat, maar daar zowel de tv als mijn Raspberry voor streams staan.

Zover ik weet is internet untagged en iTV tagged en moet ook zo het iTV kastje binnenkomen.

Visueel: http://screenshots.bartstuff.eu/network_1955EA37.png

Wat ik vooral wil weten welke apparatuur voldoet, Liefste 1Gbit en 4 poorten is al genoeg. Het budget is rond de €100 (Ex. de kabels) maar voor minder doe ik het ook ;)

• jspr360
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-06 14:40
Bedoel je met iTV: interactieve TV??? Er van uitgaande dat het voorstaande antwoord is, heb ik een paar vragen want het verhaal is een beetje warrig.

Ik heb zelf geen verstand van KPN en Interactieve TV maar wat ik uit je verhaal op maak, is dat je in de veronderstelling bent dat internet en interactieve tv niet over één UTP kabel kunnen? Dit kan naar mijn weten wel. Interactieve TV verloopt via je UTP kabel en maakt 'gecodeerd' verbinding met een van de servers van KPN.

De TV box moet gewoon verbinden met de router (Experia box??) om zo te kunnen verbinden met de KPN servers voor het 'TV/Gecordeerd Internet' signaal/verbinding. Het toevoegen van een switch verandert niets aan deze verbinding, enkel het hebben van meer internetpoorten. Deze switch moet dan wel een verbinding hebben met je router, ander netwerkverkeer heeft ook geen invloed op het KPN TV netwerkverkeer.

Het apart toevoegen van een VLAN is helemaal niet nodig en niet relevant in deze situatie. Het verplicht hebben van een apart VLAN, voor interactieve tv, zou marketingtechnisch niet zo handig zijn van KPN.

• smiba
Het probleem is dat ik zowel internet voor mijn SmartTV wil en KPN's interactieve tv. Enkel gaat er maar 1 kabel naar de woonkamer en is er geen goedkope manier om een extra kabel te trekken.

Belangrijk om te onthouden is dat Interactieve tv en Internet niet het zelfde zijn en ook niet gemixt kunnen worden. Daarom moet ik die verbinden los van elkaar door een kabel sturen. (Je kan ook alleen tv kijken als hij in Poort 3 zit, want daar zit die VLAN aangekoppeld in de Experiabox)

Ik wil simpel weg gewoon 2 netwerken combineren in 1 kabel, om ze later weer uit elkaar te halen.

[Voor 10% gewijzigd door smiba op 21-06-2014 20:18]

• jspr360
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-06 14:40
Ah kijk, dat wist ik niet. Dit maakt een hoop helder.

http://forum.kpn.com/t5/I...wat-moet-waar/td-p/147211

Dit topic geeft antwoord op jouw vraag. Schijnbaar is er geen poortrestrictie (poort 3) meer en kun je gewoon een willekeurige poort met een switch verbinden. Deze switch kun je dan weer verbinden met je iTV en smarttv.

edit: Niet goed gekeken. In het topic wordt nog de iTV rechtstreeks aangesloten op de Experiabox.

edit: http://forum.kpn.com/t5/T...ch-aansluiten/td-p/103682 , bekijk dit topic nog even!

[Voor 31% gewijzigd door jspr360 op 21-06-2014 20:51]

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Je kunt zoeken naar switches die dot1q ondersteunen. Zo kun je de iTV en Internet via een netwerkkabel trunken.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:13
Netgear gs108 goedkoop dingetje, werkt prima
Uitleg: http://www.wanonzin.nl/2013/01/08/glasvezel-is-100-werkend/

CISSP! Drop your encryption keys!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 00:05
Een VLAN (dot1q) managed switch gebruiken werkt alleen als je glasvezel hebt volgens mij. Op ADSL en VDSL werkt dat dus niet zomaar.

Je kan dus wel mee twee van dat soort switches twee VLANs maken en die trunken over die ene lijn die er ligt, dat is dus wel een optie.

[Voor 34% gewijzigd door johnkeates op 21-06-2014 21:26]

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-06 11:03
Ik heb thuis ook glasvezel van KPN icm iTV. Er gaat 1 kabel naar de woonkamer, en één naar een andere kamer, waar een tv, een xbox en meerdere pc's zitten aangesloten. Dit heeft bij mij nog nooit voor problemen gezorgd.

Probeer er eens een switch tussen te hangen, als het werkt is het prima;)

• smiba
Bedankt! Dit zou mij helpen, neem aan dat de Netgear Prosafe GS105E ook gewoon voldoet? Het is de zelfde die daar bescheven word maar dan alleen met minder poorten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• smiba
Inmiddels maar 2 Prosafe GS105E'en gekocht, laat nog wel weten hoe het verloopt. Komen waarschijnlijk dinsdag of woensdag binnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• laurens0619
105 lijkt mij ook prima iid.
Wat hierboven aangehaald wordt is de getagde vlan vanaf de provider. Dat moet je loslaten en is niet relevant.

Meest eenvoudige is zosls hierboven beschreven, 2 kabels uit je modem de nethear in, die poorten naar vlan zetten om transport over 1 kabel te krijgen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fazerfreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-08-2022
heb itv + internet gewoon zien werken over 1 en dezelfde switch ;) experiabox -> switch -> tv / htpc + itv setup

edit:

tevens gaat itv over naar routed mode met de nieuwe v9 modems. hierdoor krijgen de stb's ip adressering vanuit modem dhcp range.

[Voor 38% gewijzigd door fazerfreak op 22-06-2014 09:33]

Battle.net :: FazerFreak#2695

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:35
Hangt af van welke experiabox je hebt of je beschikt over flexpoorten of niet ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haik01
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2018
Als je inernet snelheid onder de 100 MBps is, dan kan je ook fysiek de kabel splitsen. Er bestaan speciale koppelstukjes en splitter stukjes voor.

KPN TV gaat over 2 paren. en internet gaat over de andere 2 paren.

• flyboarder
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:35
Ik heb een zelfde soort vraag als de TS. Wij hebben sinds vorige weer glasvezel (internet en tv) van Telfort. Om te testen hebben we het nu aangesloten zoals op onderstaande afbeelding. Dit werkt verder prima.

Alleen nu zouden we de tv ook graag via de bestaande bekabeling willen aansluiten (we willen liever niet een kabel trekken van de meterkast naar de tv in de woonkamer). Dus de vraag is mogelijk om het aan te sluiten zoals onderstaande afbeelding. En als dat zo is wat voor het switch moet er dan tussen de Animo en de Pi komen?

• johnkeates
De Asus AC66U ondersteunt standaard geen vlans in de firmware. Helaas. Enige optie is OpenWRT of DD-WRT installeren. Alternatief is Poort 2 direct in de netgear steken.

Daarnaast: voor de mensen die allemaal gereageerd hebben; de TS heeft niks gezegd over z'n setup. We weten niet of het ADSL, VDSL of Glasvezel is, en die hebben allemaal andere technieken voor iTV. Een echte oplossing is dus afhankelijk van wat ie heeft.

[Voor 44% gewijzigd door johnkeates op 23-06-2014 11:57]

• flyboarder
Het probleem is dat de asus in de meterkast staat naast het modem en dat de netgear in een andere kamer staat met een enkele ethernet kabel er tussen. Vanaf de netgear vertrek de rest van netwerk door het huis.

• johnkeates
flyboarder schreef op maandag 23 juni 2014 @ 12:00:
Het probleem is dat de asus in de meterkast staat naast het modem en dat de netgear in een andere kamer staat met een enkele ethernet kabel er tussen. Vanaf de netgear vertrek de rest van netwerk door het huis.
Dus dan moet je een 2e managed switch kopen.

Poort 1 in je asus, poort 2 in je switch.

Van de Asus weer in poort 3 van je switch en poort 4 naar je netgear.

Dan kan je TV + Asus DHCP trunken.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Mijn ervaring met het opleveren van VoIP op locatie bij MKB klanten is dat elke simpele switch alle VLAN's door geeft, maar je komt pas in problemen als je VLAN apparatuur hebt waar het niet op ingesteld staat.

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:59

Wallie

Herr

Is 2x 100mbit genoeg voor je? Dan ben je snel klaar als je 2 splitters koopt om 2x100mbit over 1 UTP kabel te doen (hoe die dingen ook heten...)

Dat is niet genant, dat is professioneel.

• flyboarder
Ik zie in de settings van de router onder LAN ook een tab voor IPTV. Zou het hier niet mogelijk moeten zijn om internet en tv over de zelfde kabel te sturen?

• smiba
Wou nog even laten weten dat het met deze tutorial gelukt is! http://www.wanonzin.nl/2013/01/08/glasvezel-is-100-werkend/

iTV draait zo te zien sowieso altijd op 100Mbit, dus voor wie die goedkopere spiller oplossing wil zou het prima moeten lukken! ('t is dan dat mijn internet wel meer dan 100Mbit moet hebben, anders was dat een oplossing geweest)
flyboarder schreef op maandag 23 juni 2014 @ 13:12:
Ik zie in de settings van de router onder LAN ook een tab voor IPTV. Zou het hier niet mogelijk moeten zijn om internet en tv over de zelfde kabel te sturen?
Lijkt me niet, maar heb je een screenshot van die pagina?

[Voor 32% gewijzigd door smiba op 25-06-2014 17:11]

• laurens0619
Dat heb je snel gefixt :) ga er zelf ook eens naar kijken om m'n powerline oplossing te vervangen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee