4TB schijf combineren met 3TB schijven Raid 5/6

Pagina: 1
Acties:

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:03

Fab1Man

Live life to the fullest

Topicstarter
Ik ben bezig met mijn server in te richten en zit nu te dubben over de schijven.
Ik heb een LSI MegaRAID 9265-8i hardware raid controller. Ik heb reeds een 4TB schijf liggen en ik vraag me af of ik de 4TB schijf kan combineren met 3TB schijven in een Raid 5/6 opstelling? Het verkopen van de 4TB schijf is niet rendabel genoeg, dus mocht het technisch werken met 1TB verlies is dat prima. Daar er OCE ondersteund wordt lijkt me dat dit werkt.

Op termijn wil ik een SAS expander aansluiten, blijft de raid opstelling dan behouden?

Bij het uitwisselen van de hardware, dus moederbord en dergelijke, blijven de raid arrays's dan tevens behouden door het gebruik van een hardware controller?

Verwijderd

Je kunt een 4TB schijf in een configuratie met 3TB schijven gebruiken; de schijf wordt dan gewoon als 3TB effectief benut en je verspilt dan 1TB.

Een SAS expander lijkt me ook wel kunnen ja, mits de controller dit ondersteunt.

De RAID configuratie wordt bij zowel software RAID als hardware RAID gewoon op de schijven zelf opgeslagen. Normaliter aan het einde van de schijf; de laatste sector.