Advies tbv upgrade huidige PC met nieuwe GPU

Pagina: 1
Acties:

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:27
Mijn huidige PC is in juli 4 jaar oud. Indertijd heb ik een leuke config gekozen waarmee ik wel ff vooruit kon, maar ik merk de laatste tijd dat mijn GPU het allemaal erg zwaar vindt. Watch Dogs + Battlefield Hardline, komt er nog net geen rook uit de GPU en het draait gewoon niet goed genoeg meer, waardoor er speelplezier verloren gaat.

Ik heb op dit moment een Intel Core i7 860 Lynnfield CPU overlocked op 3.7Ghz, aangevuld met 8GB DDR3 welke ik ook lichtelijk heb overclocked en dat draait allemaal nog stabiel en is voor mij op dit moment nog snel genoeg (denk dat ik er nog wel een jaar, misschien zelfs 2, als de boel niet overlijdt, mee vooruit kan).

Mijn huidige GPU is een XFX Radeon HD 5870 welke indertijd rond de 350€ kostte.

Mijn budget, niet meer dan 300€, met de vereiste dat de GPU redelijk recent is (niet ouder dan ca een half jaar) en dat de GPU wel qua prijs/prestatie goed scoort. Het moet ook echt een relevante upgrade zijn, als ik ermee van 30 naar 40fps ga, bij wijze van, is het de investering mij niet waard.

Wat is nu een goede kaart waar ik naar moet kijken? Het probleem is dat ik me er de laatste 3 jaar totaal niet mee bezig heb gehouden. Als ik in de pricewatch kijk en filter op prijsvermelding en zoek tussen de 200-300€ kom ik een aantal kandidaten tegen maar lijkt het vooral een strijd te zijn tussen de GeForce GTX760/770 en de Radeon R9 280X. Wat is van deze 2 de betere kaart?

Bv. pricewatch: Asus Republic Of Gamers STRIKER-GTX760-P-4GD5 versus pricewatch: XFX R9 280X Black Edition ?

Als ik deze benchmark moet geloven blaast de Radeon de Geforce volledig uit het water!! Dus kan ik deze uberhaupt nog wel serieus nemen in de vergelijking? Is er een alternatief wat bv. net boven de 300€ ligt wat beide kaarten uit het water blaast?

Disclaimer: Ik wil echt niet naar de bekende weg vragen, dus hoop niet dat het zo overkomt, maar ik voel me op dit moment enigszins 'lost' so to speak.

Deze lijkt me wel wat;
http://www.alternate.nl/S...uct/1120649?tk=7&lk=10190

[ Voor 14% gewijzigd door Lord_Dain op 21-06-2014 14:51 ]

• Lord_Dain
Nou, het is dus de Sapphire Vapor-X geworden. Blijkt dat mijn voeding het niet trekt :P Dus nu moet ik ook mijn voeding vervangen. TBC...

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-02 14:02
Ik ben bang dat je cpu binnekort ook een update nodig gaat hebben. Zelf zit ik met een 750 op 3.2 ghz en merkt dat mijn 7950 nog flink gebottlenecked wordt in bijv battlefield 4.

• Lord_Dain
Nou ja, dat is op zich niet zo erg, de GPU is gekocht op groei. Wel jammer natuurlijk...

Ik heb trouwens nu mijn nieuwe GPU op mijn normale voedingaansluiting aangesloten, met verloopjes die in de doos zaten. De 'normale' 4 pins connectors zeg maar met 3 aders. Dan kan ik wel gewoon de PC opstarten met de R9 280x erin. Ik vraag me alleen af nu of dat link is. Ik ben as we speak de documentatie aan het checken van mijn Seasonic W12II 620W voeding..

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-02 14:02
Seasonic is een merk dat toch niet bekend staat om slechte voedingen. Hoezo trekt je voeding het niet? Valt de pc uit? crashes? of puur qua specs? In idle? of alleen in stress?

En misschien kan je proberen je drivers te herinstallen nadat je drivers extra goed verwijderd zijn met programma zoals crap cleaner, driver uninstaller, of een van de honderden varianten.

• Lord_Dain
http://www.seasonicusa.com/M12II-Bronze.htm

Deze is het^ Wat er gebeurt als ik de PCI voeding gebruik de GPU niet herkent wordt in de POST en mijn led op het mobo brandt die dit ook aangeeft. Ik heb dus het idee dat mijn Seasonic net niet genoeg power levert over de 12V rails.. :(

Ik heb trouwens bij mijn Seasonic alleen 6pins connectors, de GPU heeft 8pins connector aansluitingen. Zou het hem daar in zitten? Correctie, ik heb 1 8pins connector out op mijn voeding en 1 6 pins. De 8 pins bestaat uit een 6pin blokje met een 2pin blokje die je in elkaar kan klikken.

In mijn oude GPU had ik 2x 6 pins. De nieuwe heeft blijkbaar 2x8 pins nodig. Misschien kan ik een verloopje hiervoor kopen?

[ Voor 44% gewijzigd door Lord_Dain op 21-06-2014 22:54 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Voeding levert 520 watt, maar kan nog wel tikkie meer leveren voordat die moeilijk gaat doen.

In full stress zal je systeem tegen de 400 watt trekken (weet niet wat je overklok extra trekt).

Zou dus makkelijk moeten kunnen, want met opstarten zit je natuurlijk niet veel hoger dan 150 watt.

• Lord_Dain
Ik heb de 620W versie, niet de 520W versie..of levert de 620W versie max 520W?

Volgens mij is dus het enige issue dat ik een PCI-E-8p connector mis om in de Seasonic te prikken..

System req. volgens Sapphire website

2X150 Watt 8-pin PCI Express power connector is required.

Mijn voeding kan het blijkbaar wel leveren over de peripheral/molex cables via het bijgeleverde verloopje, dus het zal wel goed zitten, alleen had ik het liever netjes aangesloten op de speciale PCI-E uitgangen op de Seasonic ipv de Molex uitgangen.

[ Voor 89% gewijzigd door Lord_Dain op 21-06-2014 23:23 ]

• Lord_Dain
Flink wat zoekwerk gedaan maar het blijkt dat je gewoon de molex4->8pin verloopjes mag gebruiken als je voeding krachtig genoeg is. Vandaag BF Hardline op Ultra settings gespeeld en GPU komt rond de 80-85% activiteit uit, CPU heeft het wel zwaar, zit ook rond de 80%.

Al met al lijkt het op dit moment dus nog te kunnen (combo GPU + CPU).

De Sapphire Vapor-X is trouwens ontzettend stil, ventilator is nog niet harder gegaan dan 33% waarbij de temps rond de 50 celsius komen. Wat mij betreft tot zo ver dus een aanradertje!

Correctie, na dik 1,5 uur op ULTRA, temp 65, ventilator op 39%

[ Voor 5% gewijzigd door Lord_Dain op 22-06-2014 13:47 ]

Pagina: 1