lan/ethernet splitter

Pagina: 1
Acties:
  • 53.607 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 578089

Topicstarter
hallo allemaal,

ik heb op mijn zolder 1 internet kabel. het probleem is alleen dat ik daar 2 internet kabels van wil maken.
het is nogal onhandig om vanaf beneden (de router) weer een hele kabel naar boven aan te leggen.

wat ik dus nodig heb is: een apparaat waar ik 1 internet kabel insteek en dat er aan de andere kant 2 uitkomen (of 2 poorten zitten waar een kabel in kan).
iets als dit dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.dual-comm.com/images/wwb_img42.jpg
en weet iemand waar je dit kan bestellen?

zelf had ik ook nog ergens gelezen over een ''switch''. hoe werkt dat? en is dit beter en waarom?

let er dus wel ff op dat ik maar 2 verbindingen heb met de router. de wifi (die op zolder zeer zwak is) en die ene internet kabel die al op zolder ligt.

alvast bedankt voor jullie hulp

edit: de ene kabel gaat de pc in en de andere de Xbox. ik weet niet of dit zinvolle info is maar ik zet het er in ieder geal even bij :D

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 578089 op 21-06-2014 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fazerfreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-02-2024

Battle.net :: FazerFreak#2695

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dergelijke splitters zou ik ver van weg blijven. Als je het al stabiel werkend krijgt, is je snelheid in elk geval beperkt tot 100mbit.

Gewoon een 5 poorts switch kopen (dat zijn de kleinste switches die doorgaans verkocht worden):
http://tweakers.net/categ...5IWslASUcpN7ECyDJVqq2tBQA

Tip 1: neem een gigabit switch
Tip 2: ik heb zelf goede ervaringen met de Netgear Prosafe serie:
pricewatch: Netgear Prosafe GS105

[ Voor 21% gewijzigd door Orion84 op 21-06-2014 13:49 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hoe maakt de switch verbinding met de router dan? via de kabel die er al is? en de switch dat is gewoon een soort ding waar allemaal aansluitingen zijn voor kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In kort: fast ethernet gebruikt maar 4 aders (1 van ieder paar), die dingetjes gebruiken de ongebruikte banen. Er is echter een elektrische uitleg waarom je dat niet wilt doen maar meestal loopt het wel los. Mogelijk dat met green ethernet het wat sneller losloopt. Je gaat er dus geen gigabit of een of andere vorm van PoE nog doorheen krijgen. Zelf heb ik een PSTN en fast ethernet IPTV over één kabel lopen, knutselware maar geen zin om extra kabel te trekken.

[ Voor 15% gewijzigd door analog_ op 21-06-2014 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De kabel die nu naar bovenkomt prik je in de eerste poort van de switch, dan heb je vervolgens nog 4 poorten om andere apparaten daar weer mee te verbinden.

Simpelweg je kabel splitten gaat niet, er is wel wat logica voor nodig om het netwerkverkeer op de juiste plek te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 13:48:
De kabel die nu naar bovenkomt prik je in de eerste poort van de switch, dan heb je vervolgens nog 4 poorten om andere apparaten daar weer mee te verbinden.

Simpelweg je kabel splitten gaat niet, er is wel wat logica voor nodig om het netwerkverkeer op de juiste plek te krijgen.
maar als ik de kabel die er nu is erin stop! krijgt die switch zeg maar verbinding.
en dan doe ik in de overige poorten een kabel en die kabels gaan weer in de apparaten?
en dan heb ik internet? geen andere rare dingen meer?

verder wat ik nog vergeten was te vragen: maakt een switch het internet minder snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Je router regelt je verbinding met internet. Als je daar een switch op aansluit heb je op elke poort van die switch ook een verbinding met de router en dus internet.

We kunnen het ook uitleggen met 30 pagina's tekst, maar je hebt gewoon een simpele switch nodig, niet meer en niet minder. Prik op zolder alles in de switch (inclusief de kabel naar beneden) en het werkt net alsof alles direct in de router zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Van zo'n splitter heb je er twee nodig.
Dit wordt gebruikt om twee signalen door 1 kabel te krijgen, gelimiteerd tot 100 mbit.

Twee lijnen in <-> (IPT/PC)splitter(LAN) <-> 1 kabel ergens anders heen <-> (LAN)splitter(IPT/PC) <-> twee lijnen er uit.

Dit is dus niet bedoeld om van 1 kabel 2 verbindingen te maken. Dat kan niet op deze manier.
Daarvoor wil je een switch hebben.
Zet boven een switch neer, 5 poorts heb je als genoeg aan, en zowel de kabel die naar boven ligt en je apparatuur aan op de switch met extra kabels.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Anoniem: 578089 schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 13:51:
[...]

maar als ik de kabel die er nu is erin stop! krijgt die switch zeg maar verbinding.
en dan doe ik in de overige poorten een kabel en die kabels gaan weer in de apparaten?
en dan heb ik internet? geen andere rare dingen meer?
inderdaad
verder wat ik nog vergeten was te vragen: maakt een switch het internet minder snel?
In principe niet, mits je switch even snel is als de modem/router waar je hem centraal op aansluit. De apparaten die je er op aansluit delen natuurlijk wel samen de 'snelheid' die de ene kabel naar boven biedt.

Maar daarom dus ook mijn tip om een gigabit switch te nemen. Kost je maar een paar euro meer en je voorkomt dat je switch een bottleneck vormt :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-04 20:35

Luppie

www.msxinfo.net

Orion84 schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 13:55:

Maar daarom dus ook mijn tip om een gigabit switch te nemen. Kost je maar een paar euro meer en je voorkomt dat je switch een bottleneck vormt :)
Hoeft niet eens persee. De genoemde splitters zijn ook nog vrij prijzig € 12,95 terwijl je voor minder al een 5 poorts Gb switch hebt. Switch is dus goedkoper, stabieler, sneller en makkelijker en kan meer apparaten aan.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik doelde meer op het prijsverschil tussen 100mbit en 1gbit switches :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
prima dan weet ik genoeg :D

bedankt voor de hulp :D

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 578089 op 21-06-2014 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 19:53
Beste ts,

Loop een computer winkel binnen en koop daar een wireless router,

Sluit die thuis aan op je computer, log in op het apparaat, en zet de dhcp functie uit.

Vervolgens steek je de kabel die van beneden komt in 1 van de lanpoorten en start je je computer opnieuw op

Grote bijkomend voordeel van deze constructie: je hebt er meteen een draadloos signaal bij voor je telefoon / tablet en andere apparaten

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:23
shure-fan schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 16:24:
Beste ts,

Sluit die thuis aan op je computer, log in op het apparaat, en zet de dhcp functie uit.
Je denkt niet dat het daar al mis gaat? Vervolgens zadel je de TS op met een dubbele nat setup waar nog nooit iemand gelukkig van geworden is. Zolang de TS gewoon op zoek is naar een bedrade oplossing moet je 't niet moeilijker maken dan nodig...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Let er ook op dat je een switch koopt en geen hub, een switch is slim en hub is dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mag jij me vertellen waar je nog een hub kunt kopen ;)
Een hub stuurt alle binnenkomend verkeer op alle poorten uit. Een switch alleen op de doelpoort.
Daarbij is een switch per definitie ook dom; hij doet maar een ding. Je hebt ook managed switchen, en die noemen we slim, of iig. Slimmer ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:23
The Eagle schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 16:34:
Een hub stuurt alle binnenkomend verkeer op alle poorten uit.
offtopic:
Correctie; op alle poorten, behalve van de inkomende poort. Een switch doet dat overigens ook, maar alleen als 'ie nog niet weet aan welke poort het destination MAC hangt ;)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 19:53
Freeaqingme schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 16:27:
[...]

Je denkt niet dat het daar al mis gaat? Vervolgens zadel je de TS op met een dubbele nat setup waar nog nooit iemand gelukkig van geworden is. Zolang de TS gewoon op zoek is naar een bedrade oplossing moet je 't niet moeilijker maken dan nodig...
Ik weet dan daar niks mis kan gaan, er word immers niet van de wanpoort gebruik gemaakt, alleen de switch en wlan..

Dus dubbel nat heeft hier niks mee te maken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben23
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-07-2024
ik heb in mijn kamer maar 1 ethernet verbinding en die gebruik ik voor mijn pc , maar ik zou nog een camera willen aansluiten daarop. Als ik dan een switch gebruik gaat er dan "ethernet" afgepakt worden van pc en ga ik dan hoger ping hebben met gamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:21
Ruben23 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:42:
ik heb in mijn kamer maar 1 ethernet verbinding en die gebruik ik voor mijn pc , maar ik zou nog een camera willen aansluiten daarop. Als ik dan een switch gebruik gaat er dan "ethernet" afgepakt worden van pc en ga ik dan hoger ping hebben met gamen?
Nee, dat ga je normaal gesproken niet merken, tenzij die camera in zijn eentje zoveel bandbreedte nodig heeft dat 'ie je enkele lijntje dicht trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:19

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ruben23 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:42:
Nee, daar ga je niks van merken.

Maar ik gooi een slotje op dit topic. Het kicken / kapen van oude topics is niet de bedoeling.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.