RGB led controller defect

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoekBenaan
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-10 19:42
Beste medetweakers,

Ik gebruik al een tijdje een Triolight RGB controller, het gaat om deze:
RGB_CONTROLLER_24V.pdf

Nu is deze helaas defect gegaan omdat ik per ongeluk de + en - van de voeding omgedraaid erin gestoken heb. Er zit een nokje dat zou moeten voorkomen dat je hem er omgedraaid in kunt steken, maar ondanks dat kunnen de pinnen toch contact maken...

Toen begon het ineens te stinken en flikkerde de LED strip constant, het lampje op de voeding gaat dan ook even uit(beveiliging?). Ik heb de LED controller opengemaakt en zag vrijwel meteen dat er één onderdeel was doorgebrand. Het betreft een 7812 voltage regulator.

Nu heb ik meerdere mogelijkheden:
  1. Voltage regulator vervangen en hopen dat er niet nog iets defect is
  2. Nieuwe RGB led controller kopen
Ik heb de Voltage regulator er al proberen af te slopen, maar de onderkant zit vastgeplakt aan de printplaat. Dat gaat moeilijk worden om die er fatsoenlijk eraf te krijgen.

Ik heb al rondgekeken voor een nieuwe RGB led controller. Het probleem is dat ze bijna allemaal een 12V INPUT verwachten, terwijl ik een 24V voeding heb. Ook heeft mijn ledstrip 5 aansluitingen(R, G, B, V1, V2), terwijl de led controllers op het internet maar 4 aansluitingen hebben.
Zie hier de foto van de printplaat http://prntscr.com/3v0iad

Op dit moment zit ik even helemaal vast, heeft iemand toevallig tips voor mij hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

7812 vervangen en dan ben je er wel al bijna :)

De onderkant krijg je er af met goed heet stoken en een beetje soldeertin toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
De 7812 kan voor goede beveiliging zorgen en zelf overlijden, maar bij ompolen kan er meer defect zijn.

Sowieso is een 7812 goedkoop dus proberen kan geen kwaad.

Sowieso even kijken wat er verder 'voor' de 7812 zit, bijvoorbeeld een elco kan er ook nogal slecht tegen omgepoold te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Als je naar de print kijkt gaat het 99% kans zijn dat alleen de 7812 defect is. Mogelijk zijn de drie RGB torren ook stuk maar daar gok ik niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:52

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zien niet direct een condensator zitten maar die zou langs de andere kant kunnen zitten deze moet dan 35V of hoger zijn vermits je met een 24V voeding zit direct naar je ledstrips.

Eventueel nog 2 diodes toevoegen voor toekomstige ongelukken te vermijden :) zoiets dus
Afbeeldingslocatie: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/co/m2UvpmO.jpg

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Heb je geen 12V voeding liggen met redelijk wat power? Dan zou je die kunnen aansluiten NA de 7812. Taak van de 7812 is immers om de 24V om te fabrieken naar 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nu dat ik beter kijk, vraag ik me eigenlijk af waarom die 7812 er tussen zit, je gaat van 24 -> 12 -> 5en met de 12V doet ie niets, zien toch geen via, dus je zou daar een diode kunnen zetten (1n400x is genoeg). Zouden de lock bits trouwens gezet zijn ???????

[ Voor 10% gewijzigd door Damic op 22-06-2014 00:52 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je de 7812 overbrugt zal de 7805 direct op 24v te veel vermogen op zich gaan nemen....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoekBenaan
Bedankt voor de reacties.

Ik denk dat ik voor de makkelijke manier ga en de 7812 vervang. Ik vermoed (en stiekem hoop) dat er voor de rest niks defect is. Aangezien de LEDS elke keer samen met het voedingslampje heel even aanspringen om vervolgens weer uit te gaan, lijkt het erop dat de rest nog wel werkt.

Ik heb in ieder geval de defecte 7812 met succes er helemaal afgesloopt, nu moet ik alleen nog ergens een nieuwe 7812 zien te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Damic schreef op zondag 22 juni 2014 @ 00:51:
Nu dat ik beter kijk, vraag ik me eigenlijk af waarom die 7812 er tussen zit, je gaat van 24 -> 12 -> 5en met de 12V doet ie niets, zien toch geen via, dus je zou daar een diode kunnen zetten (1n400x is genoeg). Zouden de lock bits trouwens gezet zijn ???????
De 7812 zorgt ervoor dat de 7805 niet zo heel veel hitte hoeft te lozen (19v x 2 A = 38 Watt vs 7x2 A = 14 Watt). Ze delen dus de lasten een beetje. Niet de netste oplossing, wel lekker voordelig :)

En totaal niet efficient dus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zo'n klein ding kan echt geen 14 watt hebben hoor. dat is puur en alleen voor de logica. niet voor de leds

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Het was ook maar een voorbeeld. De 7805 kan 1A leveren zie ik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De 7xSxx is de 2A versie :p

Trouwens je hebt een hele grote trace zodus warmte kan weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Had gemist dat er een plaatje bijzat, geen elco voor de 7812, dus die kan ook niet stuk.

Ik zou inderdaad eens een draad na de 7812 zetten en daar een 7-14 VDC adapter op gooien (spanning is door de 7805 totaal niet kritisch).
Goede kans dat hij het dan gewoon doet.

Of gewoon vervangen en dan kijken, ik zou er zelf eerst een voeding opgooien omdat die toch naast me staat maar vervangen is net zo simpel.

Wel opletten met de nieuwe plaatsen dat je een soldeerbout pakt die dit aankan, met een goedkoop boutje krijg je de oude chip er niet af laat staan de nieuwe erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoekBenaan
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb de nieuwe 7812 enigzins succesvol erop weten te solderen. De onderkant vastsolderen was bijna niet te doen, dus ik heb eerst de 2 pootjes vastgesoldeerd en daarna geprobeerd om wat soldeersel tussen de printplaat en de onderkant te krijgen. Dit is gedeeltelijk gelukt, maar niet de hele onderkant zit vast aan de print. Maakt dit eigenlijk verder nog wat uit? En waar is de onderkant van de 7812 eigenlijk voor? Ik gok de ground of voor de warmte-afgifte.

Iedergeval, de controller werkt weer! Nu maar hopen dat hij het ook blijft doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:44
sebastius schreef op zondag 22 juni 2014 @ 12:44:
Het was ook maar een voorbeeld. De 7805 kan 1A leveren zie ik nu.
Niet met deze footprint. Veel te weinig koper oppervlak onder de heatspreader.
Het maakt dus zeker uit dat de onderkant niet goed contact maakt, dat is de heatspreader van het chipje.

Als je een goede soldeerbout hebt zou dit prima solderen (60W o.i.d), maar met het koper om het component heen moet je er vrij veel vermogen in steken voordat het goed vloeit.
Pagina: 1