Videokaart voor videobewerkting/afspelen ipv onboard

Pagina: 1
Acties:

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-02 20:11

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Aangezien ik sinds kort eigenaar ben van een Panasonic G6 camera wil ik 1080p video's gaan bewerken. Ik bewerk al jaren lang m'n vakantievideo's, maar dat was gewone DV resolutie, dus geen enkel probleem.

Nou heb ik een onboard 6150 op m'n Asus moederbord met 256mb gedeeld geheugen en een AMD64 X2 4600+ processor en 4GB DDR2. Videobewerking van 1080p zit op dit moment echt op het randje van wel/niet kunnen. Dus met wat goedkope upgrades wil ik net over dat randje heen de goeie kant op.

Daarom de CPU maar eens wat ontlasten door een dedicated videokaart te gaan gebruiken.
Daarbij kwam ik in eerste instantie uit op een Radeon HD 6450, ook omdat deze UVD3 heeft, dus hardware acceleratie voor HD video. Tevens een goedkoop kaartje, echter natuurlijk wel low end.

Na wat verder zoeken zie ik tot zo'n 70/75 euro nog een aantal varianten van de Radeon kaarten, waaronder:
- HD 6570
- HD 6670
- HD 7770
- R7 240
- R7 250

Deze kaarten hebben naar mijn idee OF nieuwere processoren (R7 serie) OF sneller geheugen. Verder kan ik ook weinig vinden over die hardware acceleratie bij deze kaarten.

Ik game verder niet. Doe verder niet zo heel veel met deze pc, dus het hoeft geen high end pc te worden wat mij betreft.

Maar ga ik met die andere genoemde videokaarten, nog ergens winst halen ten opzichte van de 6450, voor het doel wat ik ermee heb? Ook de hoeveelheid geheugen is vermoedelijk niet echt belangrijk, dus 1GB zou voldoende moeten zijn?

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:47
Volgens mij kun je in dat geval beter naar een FirePro of Quadro kaart kijken, die zijn voor dit werk geoptimaliseerd.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:57
'Video's bewerken' is niet erg specifiek.
Welke software gebruik je en wat doe je er precies mee?
Kun je met een videokaart en hardware acceleratie überhaupt wel taken van de processor overnemen?

• Ultraman
  • Laatst online: 25-02 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

VB -> CAA

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Zoals mitsumark al zegt: wat voor software gebruik je?

Als je nu op het randje zit van wel niet kunnen, dan kun je denk ik beter uitkijken naar een sterkere processor.

• hars73
  • Laatst online: 10-02 20:11

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Ik gebruikte hier tot nu toe altijd Pinnacle Studio voor. Maar heb Magix Video Deluxe 2014 inmiddels , aangezien die wat lichtere hardware nodig heeft en wat soepeler loopt. En die ondersteunt GPU acceleration in het preview window. Ook maakt ie gebruik van proxy files, dus ook dat versnelt de boel.
Dus op zich niet zulke hele zware videobewerkings software. Ik zal ook niet zo heel veel spannende effecten erop los laten, behalve wat standaard dissolves tussen de scenes in en een titel hier of daar.

En ja, het zijn AVCHD files die ik uit m'n G6 krijg. Het zou nog kunnen dat ik die eerst converteer naar een lichtere codec, dat weet ik nog niet, want AVCHD is niet het fijnste formaat om te editen.

Het gaat me ook niet perse om de tijd die nodig is om aan het eind te renderen. Een snellere processor zal dat verkorten, maar da's niet zo'n probleem. Ik wil het preview window en de algehele bruikbaarheid verbeteren.

En ja, ik ga zeker op zoek naar een snellere processor. Mijn moederbord ondersteunt tot een AMD Phenom II X4 945, dus die ga ik 2e hands nog wel opzoeken. Dat zal zeker een grotere verbetering geven dan het vervangen van de videokaart.

Volgens deze review zouden de berekeningen van effecten en overgangen tijdens de preview worden overgenomen door de GPU: http://diyvideoeditor.com/magix-movie-edit-pro-review/
Dus wil ik als eerste stap wil ik de huidige CPU en het gedeelde werkgeheugen ontlasten door de onboard videokaart uit te schakelen en te vervangen.
En dan kom ik dus op die hardware acceleratie die volgens mij in die HD6450 al een verbetering zou moeten geven ten opzichte van de onboard videochip met het gedeelde geheugen.

En de vraag is dan, leveren die modellen die boven de HD6450 liggen daarbij hetzelfde resultaat op als de HD6450? Dus eigenlijk, voor zo'n 30 euro koop ik een HD6450.. of moet ik dat bedrag meer dan verdubbelen voor een hoger model?

[ Voor 29% gewijzigd door hars73 op 21-06-2014 16:01 ]

Pagina: 1