Koop op afstand van toepassing?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buymeball
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-10 09:27
Hallo,

2-2-2014 hebben wij bij een keukenwinkel een keuken gekocht.
Omdat de apparatuur die wij wilde niet in de winkel vooraardig was hebben wij deze uit de catalogus uitgekozen in de winkel.

Nu hebben wij afgelopen woensdag de keuken ontvangen. Alles bevalt ons goed.
Alleen het fornuis wat alleen uit de verpakking is(verder nog niks mee gedaan) vinden wij ontzettend lelijk.(zag er op het plaatje beter uit)

We willen hem eigenlijk retourneren. Nu hebben wij contact gehad met de Keukenwinkel.
En deze verteld ons heel vriendelijk dat we pech hadden en hem maar op marktplaats moesten zetten.
En omdat hij het vervelend vond ons wel wilde helpen in de winkel met een nieuwe uit te kiezen met korting.

Nu is mijn vraag staat ik in mij recht om deze retour te sturen?
De keukenwinkel is wel aangesloten bij het CBW. Maar kan via internet niet echt veel duidelijkheid krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Volgens mij niet omdat het in dit geval gaat om "maatspullen" deze zijn bij voorbaat al uitgesloten van retourneren. Een maatpak kan je bijvoorbeeld ook niet ruilen. De redenatie hier zal wel zijn dat het artikel speciaal voor jullie keuken besteld is.

Wat zeggen trouwens de voorwaarden die je bij het tekenen van de opdracht krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je alles online, danwel op afstand gekocht? Nee dan heb je pech. Retourneren is geen recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buymeball
Verwijderd schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 09:49:
Heb je alles online, danwel op afstand gekocht? Nee dan heb je pech. Retourneren is geen recht.
Uit een catalogus in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er staat 'uit de catalogus besteld' dus het lijkt me geen koop op afstand te zijn. Je hebt het immers in de winkel gekocht dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buymeball
Aghanim schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 09:52:
Er staat 'uit de catalogus besteld' dus het lijkt me geen koop op afstand te zijn. Je hebt het immers in de winkel gekocht dan toch?
Dat klopt, gewoon in de winkel uit een catalogus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dus niet op _afstand_

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Les voor de volgende keer. In het echt bekijken of uitgebreide filmpjes bekijken. Wees blij dat het enkel het fornuis is wat niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Brilsmurfffje schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 09:49:
Volgens mij niet omdat het in dit geval gaat om "maatspullen" deze zijn bij voorbaat al uitgesloten van retourneren. Een maatpak kan je bijvoorbeeld ook niet ruilen. De redenatie hier zal wel zijn dat het artikel speciaal voor jullie keuken besteld is.
Onzin, keukenapparatuur is helemaal geen maatwerk. De keukenmeubelen zelf wellicht*, maar de apparatuur natuurlijk niet. Speciaal besteld is ook totaal irrelevant, het gaat bij "maatspullen" om zaken die naar specificatie van de koper zijn gemaakt en daardoor van zeer persoonlijke aard zijn (lees: niet te verkopen aan een ander). Dus tenzij je de fabrikant zo gek krijgt om een fornuis te maken met een speciale maat, of een schuine kant of een achterlijke kleur, lijkt me niet dat er bij het bestellen van keukenapparatuur sprake is van maatwerk.

Maar inderdaad, de wet koop op afstand is zoals de naam al zegt alleen relevant voor koop op afstand en daar is hier geen sprake van.

*voor zover die uit standaard componenten bestaat is dat ook niet eens per se het geval. Een geassembleerde PC is bijvoorbeeld ook geen maatwerk, ook al kies jij alle onderdelen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:03
Ruilen is (bij koop in de winkel) geen recht. Maar aangezien je iets uit een catalogus hebt uitgekozen, zou je toch wel enig meewerken van de winkel mogen verwachten.
*knip*
Modbreak:Dat soort "adviezen" mag je verder achterwege laten.

[ Voor 45% gewijzigd door gambieter op 21-06-2014 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:00
dit soort klanten zou ik als winkelier liever kwijt dan rijk zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door gambieter op 21-06-2014 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:30
En zelfs al zou koop-op-afstand voor de keuken van toepassing zijn (en dat is 'ie hier volgens mij niet): je koopt een keuken met diverse componenten als onderdeel van de keuken. Zou je dan niet de volledige keuken moeten retourneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, bij het ontbinden van een koopovereenkomst, ga je in principe terug naar de situatie van voor de overeenkomst. Je kan natuurlijk anders afspreken en meestal is dat geen issue (retourneren één artikel). Maar het kan zo zijn inderdaad dat de winkel een set als geheel wil houden en dus alleen gehele ontbinding accepteert.

Bij de situatie van de TS is geen sprake van koop op afstand. Bij aankoop in de winkel is koop in principe koop. Wel geldt natuurlijk altijd conformiteit ten aanzien van wat redelijk verwacht mag worden. Geeft de brochure echt een onrealistische weergave van het apparaat ten opzichte van de werkelijkheid, dan zou je kunnen spreken van nonconformiteit. Is het simpelweg dat het lelijk staat in huis of de uiteindelijke combinatie, dan is het pech en kan je enkel hopen op coulance van de winkel.

Van de ene kant is het fijn dat ze een korting willen geven op de vervangende aankoop, van de andere kant willen ze blijkbaar niet doen aan een omruiling eventueel met wat bijbetaling. Ze maken eigenlijk dus gewoon nog een keer winst als je het volgende apparaat daar weer koopt. Afhankelijk van de persoonlijke ervaring die je met de winkel hebt kan je het positief of negatief zien. Voor de wet hoeven ze echter niets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
Lees de CBW voorwaarden eens door. Hierin staat een beding dat je het recht geeft om de koop te ontbinden. Het beding dat je verplicht tot het vergoeden van een 30% is vermoedelijk onredelijke bezwarend en kan daarom vernietigd worden.

De overeenkomst kan overigens ook gedeeltelijk ontbonden worden.

[ Voor 12% gewijzigd door alfatrion op 21-06-2014 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, goed punt! Ik had zo niet gezien dat ze aangesloten zijn (jetlagged O-)).

Zonder die voorwaarden gezien te hebben: omdat ze soepeler lijken dan wat de wet aangeeft: waarom zou die 30% onredelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Omdat deze op de grijze lijst staat (art. 6:237 BW). De kantonrechters vernietigen deze aan de lopende band. Een enkele keer houdt deze stand. Voor meer informatie kan er gegoogled worden op "jurofoon 30% CBW annuleringskosten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:30
alfatrion schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 13:39:
De overeenkomst kan overigens ook gedeeltelijk ontbonden worden.
Bedoel je daarmee dat TS enkel de aankoop van het fornuis zou kunnen ontbinden en niet persé de volledige keuken-aankoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Heb er verder geen verstand van, maar als je bijv iets in de winkel koopt dan kan je dit toch ook gewoon binnen zoveel dagen terug brengen of ruilen? Wat is hier anders aan dan behalve dat je het in de winkel in een boek hebt uitgekozen?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

rikadoo schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 15:13:
Heb er verder geen verstand van, maar als je bijv iets in de winkel koopt dan kan je dit toch ook gewoon binnen zoveel dagen terug brengen of ruilen? Wat is hier anders aan dan behalve dat je het in de winkel in een boek hebt uitgekozen?
Dat kan alleen als de winkel die mogelijkheid biedt en blijkbaar biedt deze winkel die mogelijkheid niet. Dat is ook niet verplicht of zo. Enkel voor koop op afstand geldt een wettelijke uitprobeertermijn.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
vanaalten schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 14:16:
[...]

Bedoel je daarmee dat TS enkel de aankoop van het fornuis zou kunnen ontbinden en niet persé de volledige keuken-aankoop?
Ja. En als TS de nieuwe fornuis bij dezelfde winkel koopt dan hoort de vergoeding voor de gemaakte kosten of gederfde inkomsten natuurlijk ook lager uit te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:14
Gezien het feit dat de keukendelen op bestelling gemaakt worden/zijn, maakt 30% niet onredelijk. Keukenboer moet nog maar zien of hij nog de overige 70% kan scoren op de keuken door 'm elders weg te zetten.

Gezien het feit dat je 'm niet hebt kunnen zien in de winkel zou je van de winkelier wel enige coulance kunnen verwachten, maar hij is daartoe ook niet verplicht.

Over wat voor merken en prijzen hebben we het over? Een siematic keuken van >15000 euro bied de keukenboer meer speelruimte, dan een semi prefab keuken van <4500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Onderdelen van een keuken zijn net zo standaard als onderdelen van een computer. Alleen het werkblad wordt op maat gemaakt. En de kast onder de afgoot wordt soms een gat gezaagd. En dat is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:09

paQ

nou... kleurstelling en soms inrichting...

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buymeball
Ik denk dat ik maar is gewoon met de manager een afspraakje ga maken. En kijken wat er mogelijk is.

Ik heb geen rechten dat is duidelijk. Maar aan de andere kant als ik uit een zwart wit catalogus een kook plaat moet uit zoeken. En die bevalt me niet, verwacht ik van hun kan ook wel wat. En aangezien het een lokaal bedrijfje is zitten die niet op slechte reclame te wachten, maar meer op goede reclame in deze crisis tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

buymeball schreef op zondag 22 juni 2014 @ 14:57:
Ik denk dat ik maar is gewoon met de manager een afspraakje ga maken. En kijken wat er mogelijk is.

Ik heb geen rechten dat is duidelijk. Maar aan de andere kant als ik uit een zwart wit catalogus een kook plaat moet uit zoeken. En die bevalt me niet, verwacht ik van hun kan ook wel wat. En aangezien het een lokaal bedrijfje is zitten die niet op slechte reclame te wachten, maar meer op goede reclame in deze crisis tijden.
Lijkt me de beste optie inderdaad. Met de kanttekening dat je niets MOEST, je hebt er zelf met je volle verstand voor gekozen om blijkbaar een artikel uit een zwart-wit catalogus uit te zoeken. Slechte reclame is dan een beetje lullig als je zelf niet op aan het letten was. Succes met de coulance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
buymeball schreef op zondag 22 juni 2014 @ 14:57:
Ik heb geen rechten dat is duidelijk.
Dat is niet waar. Je hebt het contractuele recht om de koop geheel of gedeeltelijk te ontbinden. De winkel was toch aangesloten bij CBW?

[ Voor 29% gewijzigd door alfatrion op 22-06-2014 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:00
Maar aan de andere kant als ik uit een zwart wit catalogus een kook plaat moet uit zoeken. En die bevalt me niet, verwacht ik van hun kan ook wel wat.
moet? je bestelt zelf een kookplaat uit een zwart-wit catalogus, waarom niet eerst wat fatsoenlijke foto's opzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 09:49:

Wat zeggen trouwens de voorwaarden die je bij het tekenen van de opdracht krijgt?
Het zijn geen maatspullen.
Want elk keukentoestel voldoet aan standaardmaten.

Maar, de TS heeft in de winkel zelf gekozen => wet koop op afstand niet van toepassing.

Je koopt het in een toonzaal, dan moet je daar maar eens gaan kijken naar het fornuis in kwestie.
Als dat daar niet zichtbaar is dan kies je er zelf voor om de gok te wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
paQ schreef op zondag 22 juni 2014 @ 09:24:
nou... kleurstelling en soms inrichting...
Dat zijn ook maar standaardfrontjes.

Enige maatwerk in een keuken is:
- werkblad
- een sokkel, mocht men geen pootjes gebruiken.
- de plaatjes aan de zijkanten die specifiek bedoeld zijn om het gehee op maat te maken.

Toch als je het besteld bij een keukenwinkel.

Laat je alles door een schrijnwerker op maat maken uit massief hout - ja, dan is heel veel van het spul maatwerk.

Behalve de keukentoestellen - dat is nooit maatwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buymeball
Probleem opgelost.

Van uit mijn kant is het niet slim geweest om uit een zwart wit catalogus een gasfornuis uit te zoeken, dat is mijn eigen fout.

Blijkbaar is er van hun kan uit ook een fout. Ergens ver tussen te kleine regels van het CBW staat dat ik altijd het product(apparatuur) in het echt moet zien. Mocht dit niet het geval zijn, dus bv als er uit een catalogus word gekozen ik het recht heb om dit om te ruilen tegen een ander product of 70% van de aanschaf prijs terug.

Beide kant dus een fout gemaakt. Probleem is uit eindelijk verholpen. Ze wilde de koop plaat terug nemen, het ging om een kook plaat van 500,- winkel prijs. Wij hebben alleen bij het onderhandelen een korting gekregen van 70%. Deze wordt er nog af gehaald. Kookplaat kost dan nog maar 150,-. En van die 150 euro geven ze 70% terug. 105,- euro zou ik terug krijgen. Dit vonden we een beetje jammer, omdat als we daar een nieuwe kook plaat zouden kopen we geen korting meer kregen maar de volle prijs moesten betalen.

Dus uit eindelijk de koopplaat op marktplaats gezet. En verschillende biedingen gekregen van 300 euro.
En bij een andere keukenwinkel een kookplaat bezichtig en gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje gepiepeld met een korting van 70%....goed dat je probleem dan opgelost is.
Pagina: 1