Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:13
Hallo,

Voor mijn studie ga ik een nieuwe laptop kopen. Ze raden een Apple laptop aan en nu kwam ik de Macbook Air tegen. Ik gebruik ook wel eens photoshop voor lichte fotobeweerking en nu is mijn vraag of iemand weet of de macbook dat gewoon soepel kan draaien.

Met vriendelijke groet, dannyvdb1997

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:55
Misschien is het handig om te vermelden welke studie je doet?
Raad je opleiding, naast dat een apple handig is, nog bepaalde specs aan?
Weet je welke software er op je laptop moet draaien?

Een beetje meer inzet in je TS, want het antwoord op je vraag of er photoshop op kan draaien kan je zelf ook googlen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-06 19:50
Ik draai het op een Air uit 2012 met i5, 4GB RAM en 128GB SSD en dat gaat uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
Ik ga journalistiek doen in Utrecht. Daar raden ze Apple's aan. Welke precies weet ik niet. Maar ik zag dat bij Dixons de Air 2014 nu 950,- euro is.

Maar als het bij thinkpad goed draait zal dat op deze ook wel goed gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:18
De air 2014 draait photoshop meer dan prima hoor. Zelfs op een macbook air 2009 2gb ram werkt het nog redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
Ik heb de Air 2014 besteld, komt maandag binnen. Hoop dat het een goede keuze is geweest, ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Mooie aankoop :)

Ik heb een Air uit 2011. Photoshop draait prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
dannyvdb1997 schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 21:31:
Ik heb de Air 2014 besteld, komt maandag binnen. Hoop dat het een goede keuze is geweest, ik ben benieuwd :)
Goede keuze. Je gaat er veel plezier van hebben.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-06 15:54
Draait hier zelfs op een MBA uit 2010, die van 2014 is vergeleken met die van mij een gigantisch verschil qua specs, dus gaat vlekkeloos werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
Top om al die leuke reacties te horen :). Kan niet wachten tot morgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:43
Hier ook net 4 jaar studie afgerond aan de faculteit communicatie & journalistiek op mijn Macbook pro 2010 (ook nog heel eventjes nog op een 2009 versie dacht ik). Dat gaat prima lukken! Had er zelf een ssd ingezet om die enorme hoge resolutie bestanden een beetje snel te kunnen laden, maar dat zit er al standaard in tegenwoordig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
Nou ik heb m'n Macbook binnen en wat een geweldig apparaat! Photoshop draait inderdaad vloeiend! Bedankt voor het advies van iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
dannyvdb1997 schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 10:08:
Ik ga journalistiek doen in Utrecht. Daar raden ze Apple's aan. Welke precies weet ik niet. Maar ik zag dat bij Dixons de Air 2014 nu 950,- euro is.

Maar als het bij thinkpad goed draait zal dat op deze ook wel goed gaan
Niet om een flamewar uit te lokken maar wat is de reden dat ze Apple's aanraden? Is het vanwege design? Of vanwege software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 09:19

lasharor

7 december 2004

magnifor schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 09:52:
[...]

Niet om een flamewar uit te lokken maar wat is de reden dat ze Apple's aanraden? Is het vanwege design? Of vanwege software?
Journalistiek is denk ik typisch zo'n industrie waar ze massaal geilen op Apple apparatuur. Dan zal zo'n studie vaak studenten aanraden om ook maar die hardware te kopen zodat ze bekend zijn met de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
magnifor schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 09:52:
[...]

Ja, vanwege slecht verkrijgbare software genaamd 'malware'. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
Ik kreeg dit vandaag binnen via de mail dat de minimale vereisten voor de studie een Macbook Pro is. Nu heb ik net drie weken mijn Air. Weet er misschien iemand of je écht de Pro nodig hebt of dat ik het gewoon met de Air kan doen.

De minimale specs die ze vragen zijn:
Macbook Pro met i5 van 2gHZ, terwijl mijn Air een turbo heeft tot 2,4 gHZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Maak je geen zorgen, je macbook air is krachtig genoeg :)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
Fietsbel schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 18:30:
Maak je geen zorgen, je macbook air is krachtig genoeg :)
Er staat ook dat ik iMovie of Adobe Premiere Elements moet gaan gebruiken. Gaat tie dat ook redden? Photoshop en andere best wel krachtige programma's draaien gewoon super snel. Hij is ook gewoon heel snel, echt niks om aan te merken. Maar omdat een Macbook Pro bij hun een minimale is en er bij staat dat de Macbook Air erbuiten valt vroeg ik het me af...

En zeker ook omdat hij zo licht en een lekker lange accuduur heeft en in mijn ogen super snel is, wil ik hem liever niet voor een ander veel duurder model omruilen als het hier ook gewoon goed mee te doen is

[ Voor 16% gewijzigd door dannyvdb1997 op 22-07-2014 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
dannyvdb1997 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 19:58:
[...]

Er staat ook dat ik iMovie of Adobe Premiere Elements moet gaan gebruiken. Gaat tie dat ook redden? Photoshop en andere best wel krachtige programma's draaien gewoon super snel. Hij is ook gewoon heel snel, echt niks om aan te merken. Maar omdat een Macbook Pro bij hun een minimale is en er bij staat dat de Macbook Air erbuiten valt vroeg ik het me af...

En zeker ook omdat hij zo licht en een lekker lange accuduur heeft en in mijn ogen super snel is, wil ik hem liever niet voor een ander veel duurder model omruilen als het hier ook gewoon goed mee te doen is
iMovie is sowieso geen probleem en APE durf ik niet te zeggen maar aangezien dat hier op een 2010 model draait moet dat ook op een 2014 model wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-03 09:14

DJH

dannyvdb1997 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 19:58:
[...]

Voor nood heb ik een tijdje op de Air moeten werken met After effects en C4D, met een externe monitor. Ging opzich prima. Verbaas me telkens weer hoe snel de Air is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
DJH schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:28:
[...]

Voor nood heb ik een tijdje op de Air moeten werken met After effects en C4D, met een externe monitor. Ging opzich prima. Verbaas me telkens weer hoe snel de Air is.
Dus, als ik dit zo lees moet het eigenlijk geen probleem zijn? Ik neem oa Photoshop als voorbeeld, dat is echt binnen 5 sec. als het niet eerder is opgestart en foto bewerken gaat echt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-03 09:14

DJH

dannyvdb1997 schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:37:
[...]

Dus, als ik dit zo lees moet het eigenlijk geen probleem zijn? Ik neem oa Photoshop als voorbeeld, dat is echt binnen 5 sec. als het niet eerder is opgestart en foto bewerken gaat echt prima.
Geen probleem inderdaad! Het scherm is wel een stuk minder met kleur, contrast en kijkhoek als dat van de Pro overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
Vanochtend de school gebeld en zeiden dat ze niet voor niks de eisen van een Pro stelden. MacBook was vier weken oud, dus ruilen kon ik eigenlijk wel vergeten. Toch voor de zekerheid de plaatselijke Dixons gebeld (niet geschoten is altijd mis) en waarachtig ik kon hem ruilen. Heb nu een MacBook Pro Retina 13' met een 2,4 GHz i5 turbo tot 2,9 GHz en Intel Iris graphics. 8gb geheugen en 256gb opslag. Wat me wel opviel is dat de accu toen ik hem uit de doos haalde helemaal leeg was. Kan geen kwaad denk? Goede keus geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Laatst online: 09:48
Een nieuwe Macbook Air is toch echt een heel stuk sneller dan de 'oude' Macbook Pro (niet Retina). Die is al zo verouderd qua hardware.

De meeste scholen hebben geen kaas gegeten van het aanraden van notebooks, vele kijken alleen naar gigahertzen en de aanwezigheid van een dvd speler. En ja, dat is eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:34
RobKJ schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 17:38:
Een nieuwe Macbook Air is toch echt een heel stuk sneller dan de 'oude' Macbook Pro (niet Retina). Die is al zo verouderd qua hardware.

De meeste scholen hebben geen kaas gegeten van het aanraden van notebooks, vele kijken alleen naar gigahertzen en de aanwezigheid van een dvd speler. En ja, dat is eigen ervaring.
Dat komt vooral omdat veel 'oude' MacBook Pros een HDD hebben, en alle MacBook Airs standaard een SSD. Voor alledaagse taken en wat Photoshop gebruiken is een een MacBook Air prima. Enkel bij het toepassen van zware filters op grote afbeeldingen moet je misschien iets langer wachten. Het nadeel van de Air is vooral de scherm resolutie, daar wint een MacBook Pro met Retina scherm het gemakkelijk van. Ik kan me voorstellen dat je daar vooral als grafisch vormgever veel baat bij zal hebben. Het extra werkgeheugen en processor kracht van de rMBPs kan van pas komen als je veel aan multitasken doen van 'zware' taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
dannyvdb1997 schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 16:17:
Vanochtend de school gebeld en zeiden dat ze niet voor niks de eisen van een Pro stelden. MacBook was vier weken oud, dus ruilen kon ik eigenlijk wel vergeten. Toch voor de zekerheid de plaatselijke Dixons gebeld (niet geschoten is altijd mis) en waarachtig ik kon hem ruilen. Heb nu een MacBook Pro Retina 13' met een 2,4 GHz i5 turbo tot 2,9 GHz en Intel Iris graphics. 8gb geheugen en 256gb opslag. Wat me wel opviel is dat de accu toen ik hem uit de doos haalde helemaal leeg was. Kan geen kwaad denk? Goede keus geweest?
Nee dat kan geen kwaad, gewoon opladen! Ik heb ook de retina 13 inch gehad. Mooi apparaat, zeker voor school en als je onderweg bent. Het Retina scherm is wel veeeeeel beter dan het scherm van de Air. Is ook een betere ervaring met Photoshop! Ben nu overgestapt naar een 15 inch model.

Wel vreemd dat ze zulke eisen stellen. Op zich zou je air prima volstaan, maar ja ik ben geen school.

Heel veel plezier met je MacBook!

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
Het is inderdaad een mooi apparaat! Zeker het scherm. Maarja de school zei dat het nodig was en gelukkig kon ik hem ruilen.

Via de telefoon zeiden ze ook dat je met final cut pro moet gaan werken ed. Daar is een Pro met retina dan weer wel beter in...

Ik heb het zekere voor het onzekere genomen, zeker omdat ik hem nu nog kon ruilen omdat mijn air pas 3 weken oud was.

[ Voor 50% gewijzigd door dannyvdb1997 op 24-07-2014 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
Inderdaad een heerlijke laptop. Een dingetje. Bij m'n batterij, daar staat programma's die veel stroom gebruiken. Daarbij staat Spotlight, terwijl ik dat helemaal niet gebruik. Is dat aan het indexeren of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 08:19
Die zal inderdaad aan het indexeren zijn is ook mijn verwachting.

Spotlight is overigens ideaal om wel te gebruiken :)

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-06 21:47
Netjes van Dixons dat ze hem zo wilde ruilen.
Wat ik niet begrijp is dat school een Pro eist. Voor mijn opleiding was dat destijds ook een vereiste, maar ik heb ook een jaar met een 11'' Air gewerkt. Dat ging net zo goed als op een Pro. Het verschil tussen die twee is zo klein geworden. Na mijn ervaring was de eerste generatie Pro retina 13'' slomer dan de 11'' Air die ik had. Persoonlijk denk ik dat jouw nieuwe school niet door heeft hoe beide machines presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
martijnmartijn schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 15:07:
Netjes van Dixons dat ze hem zo wilde ruilen.
Wat ik niet begrijp is dat school een Pro eist. Voor mijn opleiding was dat destijds ook een vereiste, maar ik heb ook een jaar met een 11'' Air gewerkt. Dat ging net zo goed als op een Pro. Het verschil tussen die twee is zo klein geworden. Na mijn ervaring was de eerste generatie Pro retina 13'' slomer dan de 11'' Air die ik had. Persoonlijk denk ik dat jouw nieuwe school niet door heeft hoe beide machines presteren.
Ja idd, ik vind het ook raar. Deze retina van eind 2013 is wel super snel ook hoor. Nog niet echt heel erg veel verschil gemerkt, dat zal straks komen denk als ik met final cut pro moet gaan werken. Met photoshop heb ik met een paar dingetjes gemerkt dat deze net een stikkie sneller is. Inderdaad is het heel netjes van de dixons! Was er ook super blij mee dat ik hem kon ruilen...

[ Voor 5% gewijzigd door dannyvdb1997 op 25-07-2014 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
Nog 1 vraagje. Ik heb net Photoshop Creative Cloud (ja, gekocht voor mijn studie) op mijn Pro Retina geïnstalleerd, alleen nu duurt het best lang voordat m'n Pro uitgaat. Eerst ging dat heel erg snel. Weet iemand wat dat dan is?

Ik ben best goed met computers, maar ik ben altijd bang dat ik dingen verkeerd doe en dat ik dan wat sloop. Bij ieder dingetje wat dan anders loopt ga ik me zorgen maken, zeker met zo'n duur apparaat...

[ Voor 31% gewijzigd door dannyvdb1997 op 27-07-2014 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPanda
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-05 16:21
dannyvdb1997 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 11:32:
Nog 1 vraagje. Ik heb net Photoshop Creative Cloud (ja, gekocht voor mijn studie) op mijn Pro Retina geïnstalleerd, alleen nu duurt het best lang voordat m'n Pro uitgaat. Eerst ging dat heel erg snel. Weet iemand wat dat dan is?

Ik ben best goed met computers, maar ik ben altijd bang dat ik dingen verkeerd doe en dat ik dan wat sloop. Bij ieder dingetje wat dan anders loopt ga ik me zorgen maken, zeker met zo'n duur apparaat...
Staan de programma's nog open bij het afsluiten?
Over het algemeen is afsluiten alleen nodig als je de laptop lang niet gebruikt of bij updates, gewoon scherm dicht en in slaapstand ;)

Mijn naam is niet Peter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
Nee ik sluit altijd af met CMD + q zodat zegmaar die lichtdingetjes onder de programma's weg zijn. Ja in slaapstand kan ook natuurlijk, maar ik deed hem nu toevallig uit en zag dat het gewoon echt een minuut duurde. Kan dat kwaad? Misschien was er toch nog iets op de achtergrond bezig omdat ik het net geïnstalleerd had?

Ook blijft zegmaar het draai dingetje een soort van hangen en schokt.

Ik draai ook nog niet de allernieuwste versie van Maverics (10.9.2). Nog geen tijd gehad om te updaten (hij kwam met 10.9.2 uit de winkel)

Virus oid kan het niet zijn toch? Voor de rest is alles nog gewoon super snel (opstarten ed ook). Misschien dat het eenmalig is?

[ Voor 35% gewijzigd door dannyvdb1997 op 27-07-2014 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
Is dit ook normaal op mijn macbook retina? Ik heb de 8gb geheugen versie, maar met niks aan (qua programma's) gebruikt hij al bijna 4gb. Hoort dat?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/28q9JhV.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door dannyvdb1997 op 29-07-2014 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ja, wat heb je aan 8 GB aan geheugen als je het niet gebruikt?

Als je rechts kijkt zie ook dat 1,88 GB wordt gebruikt als bestandscache en 1,34 GB als programma'cache', wat ook aan andere programma's gegeven kan worden mocht dat nodig zijn. Alleen de 776,8 MB is 'wired' wat betekent dat het niet vrijgegeven kan worden, en in die zin ook daadwerkelijk in gebruik is.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
Daedalus schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 15:43:
Ja, wat heb je aan 8 GB aan geheugen als je het niet gebruikt?

Als je rechts kijkt zie ook dat 1,88 GB wordt gebruikt als bestandscache en 1,34 GB als programma'cache', wat ook aan andere programma's gegeven kan worden mocht dat nodig zijn. Alleen de 776,8 MB is 'wired' wat betekent dat het niet vrijgegeven kan worden, en in die zin ook daadwerkelijk in gebruik is.
Ik gebruik het wel hoor. Ik Photoshop veel, alleen hij stond nu niet aan. Ik klikte hierop en zag dit ineens staan. Dus als ik het goed begrijp gebruik ik maar ruim 700mb op dat moment.
Pagina: 1