Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick97
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-09 14:55
Beste Tweakers,

Ik heb nu een tijdje de geweldige Asus RT-AC66U, ben er ook erg tevreden mee alleen zijn er 2 dingen die ik zelf erg slecht uit kan staan en zou ook willen weten of hier een fix voor is.

Probleem 1: Rare DHCP uitgave

De router geeft IP adressen random uit in plaats van netjes ordenen, PC1 krijgt bijvoorbeeld: "192.168.1.110" en PC2: "192.168.1.168", is hier een fix voor dat PC1 "192.168.1.100" krijgt en PC2 "192.168.1.101" ?

DHCP IP Pool:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1mEOwxk.png

DHCP Leases:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nmMfmnd.png

Graag zou ik weten hoe ik dit kan oplossen.

Probleem 2: Guest Network IP Lease

Wij hebben thuis een klein cafe met "gratis" wifi. Nu is het probleem dat op het moment dat klanten IP adressen krijgen, ze deze adressen krijgen van dezelfde DHCP server als het interne netwerk. Hierdoor raken onze eigen IP adressen snel op.
Ik heb in de router wel aanstaan dat ze niet in ons interne netwerk kunnen maar toch is het zo dat ze wel IP adressen krijgen vanaf het interne netwerk. Weet iemand of het mogelijk is om dit over te zetten naar een ander subnet met "192.168.2.0" ?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XbdczbN.png

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Alvast bedankt,
Yannick

Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Dat eerste is iig standaard dnsmasq gedrag. Maakt dat echt veel uit dan? Dan moet je DHCP reservations gaan gebruiken.

Dat tweede zal lastiger worden met standaard firmware denk ik, moet je router echt vlans ondersteunen en meerdere LAN IP adressen.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 20:15

DjVe

Hatsaflats!

Kan je niet je eigen devices op basis van MAC een eigen IP toekennen die statisch is. De rest van de IP adressen is voor je klanten. Heb je gelijk probleem 1 opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:43
Maakt die volgorde zoveel uit? De dingen waar je vaak bij moet (server, printer) geef je een vast adres, de rest boeit mijns inziens niet :)

Dat je adressen op raken komt door 2 zaken: Je hebt maar 100 van de (potentieel) 253 adressen in je pool, en je leasetijd is 24 uur. Als je die laatste op een uur zet (3600) dan scheelt het al (tenzij je 100 mensen in je café hebt die binnen een uur wifi gebruiken), als je die eerste aanpast kun je sowieso meer mensen kwijt.

Om het echt te scheiden zul je een router en AP (al dan niet gecombineerd) moeten hebben die echt meerdere netwerken snapt, of een 2e router / AP :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mikrotik kan bv. een Hotspot opzetten, met een eigen landingspagina (als je dat wilt), en een EIGEN IP range voor de cafe gebruikers uitdelen.

Dus bv. voor jouw LAN: 192.168.1.XXX en de Hotspot users: 10.0.1.xxx. Die kunnen dus nooit op jouw LAN komen (plus nog een firewall erbij), en ze kunnen ALLEEN naar de gateway. Verder kan je apparaten definieren die niet over een scherm beschikken, maar wel op WiFi moeten zijn. Bv. (kassa) printers, handscanners etc.... Ook kan je een PC admin rechten geven om via de Hotspot toch op de router te komen. (bv. de laptop van de administrator).

Etc...etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Gewoon de pool heel groot maken, en de leasetijd beperken is uiteraard ook een oplossing. Je pool kan groter dan 255 he? (apart vlan met 2 dhcp ranges is netter, maar geen idee hoe je dat op jouw hardware voor elkaar krijgt)

Verder kun je bepaalde apparaten vastzetten (mac adress aan ip adress kopplen, heet anders in verschillende routers. Kun je mooie nummers aaan je eigen apparaten toewijzen.

[ Voor 62% gewijzigd door leuk_he op 21-06-2014 19:14 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:43
leuk_he schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 19:11:
Je pool kan groter dan 255 he?
Ik ken deze Asus niet maar het meeste consumentenspul kan alleen een /24 aan ;( Als deze het wel toestaat dan kun je inderdaad een (flink) groter subnet maken :)

[ Voor 15% gewijzigd door Paul op 21-06-2014 20:13 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Paul schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 20:12:
[...]
Ik ken deze Asus niet maar het meeste consumentenspul kan alleen een /24 aan ;( Als deze het wel toestaat dan kun je inderdaad een (flink) groter subnet maken :)
Als ik snel in de manual kijk kun je wel een groter subnet maken. Maar voor dhcp wordt een 192.168.a.xxx aangeraden in de manual. wellicht kan je range voor dhcp groter. Gewoon proberen.

Lease flink korter zetten (uur ofzo), en je vaste apparaten een vaste lease geven zal al veel oplossen(maar niet alles, altijd)

Er zijn overigens ook alternative firmware te vinden waar je meer in kunt instellen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1