Allround PC met sterke rekenkracht

Pagina: 1
Acties:

• Pandamonium_
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-10-2025
Hallo allemaal, ik ben in de markt voor een nieuwe PC en voor de aanschaf zou ik graag wat advies willen vanwege wat specifieke dingen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

De nieuwe PC moet een systeem worden dat alles goed kan doen. Ik speel niet veel games (4 uur per week ongeveer gok ik), maar als ik dan speel wil ik de huidige games op fatsoenlijke settings zonder hoofdbrekens kunnen spelen.
Belangrijker, ik gebruik momenteel en in de toekomst veel statistische programma's met grote datasets (1-2GB in grootte). Het snel en solide gebruiken van die datasets zal waarschijnlijk de zwaarste belasting voor de PC zijn op veel terreinen. Regressies, kopieën schrijven op basis van een aantal criteria van die dataset, nieuwe variabelen toevoegen, ik wil dat dat allemaal (binnen budget) zo snel mogelijk verloopt.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?

De huidige selectie (zie onder) komt zonder monitor uit op iets minder dan €1000. Daar kan eventueel nog wel wat (tot iets van €100 extra) bovenop als dat significant helpt in prestaties, maar mijn budget is zeker niet onbeperkt.
Dat betekent ook dat tips voor vergelijkbare prestaties tegen mindere prijs zeer welkom zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Evenuteel optische schijf, maar dat is niet zo belangrijk. Datzelfde geldt voor toetsenbord en muis. Muis heeft USB aansluiting, toetsenbord heeft een PS-2. Ik neem aan dat beiden zonder problemen met een nieuwe computer gebruikt kunnen worden?

Belangrijker is mijn monitor. In mijn wenslijst heb ik een nieuwe monitor toegevoegd, maar de kans is groot dat ik daar nog even mee wacht. Ik heb momenteel een 19" monitor gecombineerd met audio van Compaq (WF 1907v) die ik graag nog zou gebruiken.
Daarbij nog een extra vraag: is het met de huidige specificaties mogelijk om de huidige 19" en de eventuele nieuwe 24" samen te gebruiken? Ik wil ze dan niet gebruiken als één groot doorlopend scherm, maar bijvoorbeeld de 19" als zijmonitor met bijvoorbeeld een spreadsheet open of eventueel een video. De nieuwe monitor krijgt 100% zeker dezelfde beeldverhouding van 16:10.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Alles voor een nieuwe PC zoals in de lijst hieronder.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Nee, blijf wel het liefst bij de combinatie Intel en nVidea omdat ik daar bekend mee ben en heb verder gekozen voor merken die niet direct als de goedkoopste (en wellicht minder betrouwbare) keuze bekend staan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Heb bij mijn configuratie vooral op stilte gelet, dat vind ik het belangrijkste.

Ga je overklokken?

Nee.

Mijn selectie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 178,89€ 178,89
1Gigabyte GA-H97-HD3€ 79,55€ 79,55
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 274,50€ 274,50
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB€ 64,85€ 64,85
1Fractal Design Define R4 Titanium Grey€ 86,45€ 86,45
1Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 232,93€ 232,93
1Scythe Mugen 4€ 35,50€ 35,50
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 69,95€ 69,95
1Seasonic M12II Evo 620W€ 68,95€ 68,95
1Crucial MX100 256GB€ 87,95€ 87,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.179,52

Ik moet eerlijk zeggen dat ik van PC hardware weinig verstand heb. Ben net in staat om een videokaart of een harde schijf te verwisselen, maar dan houdt het ook wel op (zal waarschijnlijk ook voor assemblage kiezen). Dat betekent dat ik zeker bij het moederbord en bij de RAM maar gewoon opties heb gekozen die me normaal en compatibel lijken met de rest van mijn keuzes. Datzelde geldt voor de voeding, die wellicht ook overkill is?

Paar vraagjes nog:
- Is een 2GB videokaart zoals die hierboven voldoende om games in de resolutie van het eventuele nieuwe beeldscherm af te spelen?
- Is diezelfde videokaart in staat om andere dingen (dus geen games, dat hoeft van mij niet) op twee beeldschermen tegelijk weer te geven?
- Zoals gezegd heb ik de PC onder andere nodig voor statistische berekeningen (het programma Stata) van grote datasets. Welke resource wordt hierdoor het meeste belast? Is dat eventueel reden om naar een i7 te gaan kijken, of is het meer rendabel om het RAM geheugen naar 16GB te tillen (ik neem aan dat ik met het huidige moederbord ook 4x4GB RAM kan installeren, of is dat duidelijk minder snel dan 2x8GB?).
- De datasets zal ik waarschijnlijk beter niet op de SSD opslaan, omdat die veel opgeslagen, gesplitst, etc. worden. Zal Stata zelf sneller werken als dit programma op de SSD geinstalleerd is?
- Ik ben van plan apart Windows 8.1 Pro 64bit als downloadversie aan te schaffen. Ik neem aan dat ik die via externe harde schijf/USB moeiteloos op de juiste drive op de nieuwe computer kan installeren?
- Een optische schijf verwacht ik niet meteen nodig te hebben en ik heb eventueel nog de schijf van mijn huidige computer. Ik neem aan dat ik de huidige, of een nieuwe schijf met BluRay leescapaciteit zonder problemen in de nieuwe kast kan integreren? En er zit ook geen lelijk gat in de kast als ik dat niet doe?

Bij voorbaat dank!

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:38
Voor het RAM zou ik gewoon gaan voor lekker goedkoop maar wel goed pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

De opslag heb je deze voor dezelfde prijs als je WD van 1TB. De seagate is ook meer betrouwbaar.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• Lucasftw
  • Laatst online: 24-03 22:34
De GTX 770 is een highend videokaart.
Je zou ipv de GTX 770 een GTX 760 kunnen nemen, als je toch maar 4 uurtjes per week bezig bent met gamen. Een betere CPU en/of grotere SSD is dan misschien beter voor jou.

Denk aan de Crucial MX100 512GB SSD. Kan (misschien) een HDD vervangen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:04

br00ky

Moderator Harde Waren
De 770 is een prima kaart om op FHD high/ultra te gamen. Eventueel kan je nog de pricewatch: Gigabyte GV-R928XOC-3GD Rev. 2.0 twee overwegen, het AMD alternatief. De 3 GB VRAM maakt die beter geschikt voor hoge resoluties, terwijl die even veel kost.

De HDD kan goedkoper. Die Black ga je met jouw bezigheden geen voordeel uit halen. Een normale Seagate of WD blue is meer dan prima.

CPU koeler zou ik aanpassen aan de nieuwere versie, pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition of iets lager gaan zitten met een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO, je kan toch niet overklokken en die laatste is ook lekker stil.

RAM is prima al heeft pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU is betere specificaties (lagere latency en low profile).
[b]Pandamonium_ schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 21:14:

Paar vraagjes nog:
- Is een 2GB videokaart zoals die hierboven voldoende om games in de resolutie van het eventuele nieuwe beeldscherm af te spelen?
Ja dus, maar voor hetzelfde geld heb je meer in de vorm van die bovengenoemde 280X.
- Is diezelfde videokaart in staat om andere dingen (dus geen games, dat hoeft van mij niet) op twee beeldschermen tegelijk weer te geven?
Dat zou al lukken met de iGPU van je processor ;).
- Zoals gezegd heb ik de PC onder andere nodig voor statistische berekeningen (het programma Stata) van grote datasets. Welke resource wordt hierdoor het meeste belast? Is dat eventueel reden om naar een i7 te gaan kijken, of is het meer rendabel om het RAM geheugen naar 16GB te tillen (ik neem aan dat ik met het huidige moederbord ook 4x4GB RAM kan installeren, of is dat duidelijk minder snel dan 2x8GB?).
Ik gebruik zelf ook af en toe STATA (maar meer SPSS), dus even gegoogled. Hier zegt men dat STATA gebruik kan maken van hyperthreading, dus een Xeon/i7 zou ook kunnen. Mijn voorkeur zou dan eentje zijn die niet-overklokbaar is en geen iGPU heeft: pricewatch: Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed. Qua hoeveel RAM zit je goed. Mocht het uiteindelijk toch te weinig zijn, kan je altijd eenvoudig bijplaatsen.
- De datasets zal ik waarschijnlijk beter niet op de SSD opslaan, omdat die veel opgeslagen, gesplitst, etc. worden. Zal Stata zelf sneller werken als dit programma op de SSD geinstalleerd is?
Tenzij iemand er anders over denkt, denk ik niet dat opslaan van je data op een SSD heel veel effect heeft op de berekeningen. Die zijn vooral CPU en RAM afhankelijk.
- Ik ben van plan apart Windows 8.1 Pro 64bit als downloadversie aan te schaffen. Ik neem aan dat ik die via externe harde schijf/USB moeiteloos op de juiste drive op de nieuwe computer kan installeren?
Yes, met een bootable usb met Windows image lukt dat prima.
- Een optische schijf verwacht ik niet meteen nodig te hebben en ik heb eventueel nog de schijf van mijn huidige computer. Ik neem aan dat ik de huidige, of een nieuwe schijf met BluRay leescapaciteit zonder problemen in de nieuwe kast kan integreren? En er zit ook geen lelijk gat in de kast als ik dat niet doe?
Dat gaat lukken.

• Pandamonium_
Pataar schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 21:40:
Voor het RAM zou ik gewoon gaan voor lekker goedkoop maar wel goed pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU

De opslag heb je deze voor dezelfde prijs als je WD van 1TB. De seagate is ook meer betrouwbaar.
Bedankt voor je reactie. HDD is gewijzigd naar de Seagate Barracuda 1TB, scheelt weer wat geld en ik heb ook nog externe drives mocht het echt nodig zijn. Ik dacht gelezen te hebben dat de Seagate onbetrouwbaar kon zijn, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Lucasftw schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 22:20:
De GTX 770 is een highend videokaart.
Je zou ipv de GTX 770 een GTX 760 kunnen nemen, als je toch maar 4 uurtjes per week bezig bent met gamen. Een betere CPU en/of grotere SSD is dan misschien beter voor jou.

Denk aan de Crucial MX100 512GB SSD. Kan (misschien) een HDD vervangen.
Bedankt voor je reactie. Ik wil wel 1TB+ interne opslag en aangezien ik niet heel veel grote games speel verwacht ik de SSD capaciteit zeker in het begin al niet vol te benutten (ik reken 100GB voor Windows, 100GB voor 2-3 spellen die ik speel en wat veel kleinere programma's die ik draai en dan nog 50GB overcapaciteit).

Videokaart, zie ook onder. Ik snap je redenering op zich, maar ik speel games echt voor ontspanning en dan wil ik dus die paar uur ook echt niet bezig zijn met settings veranderen etc.
br00ky schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 23:33:
De 770 is een prima kaart om op FHD high/ultra te gamen. Eventueel kan je nog de pricewatch: Gigabyte GV-R928XOC-3GD Rev. 2.0 twee overwegen, het AMD alternatief. De 3 GB VRAM maakt die beter geschikt voor hoge resoluties, terwijl die even veel kost.
Bedankt voor je reactie.
Ok, ik was wat huiverig om over te gaan op AMD, al vond ik de laatste drivers van Nvidea ook niet geweldig. De AMD kaart kan gewoon met de rest van de huidige componenten gebruikt worden? Ik zie wel op de foto dat de AMD maar één beeldschermaansluiting heeft, klopt dat? De mogelijkheid om twee beeldschermen te gebruiken is voor mij toch wel doorslaggevend.
De HDD kan goedkoper. Die Black ga je met jouw bezigheden geen voordeel uit halen. Een normale Seagate of WD blue is meer dan prima.
Top, vervangen naar aanleiding van twee mensen die dit zeggen.
CPU koeler zou ik aanpassen aan de nieuwere versie, pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition of iets lager gaan zitten met een pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO, je kan toch niet overklokken en die laatste is ook lekker stil.

RAM is prima al heeft pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU is betere specificaties (lagere latency en low profile).
Allebei vervangen.
Ik gebruik zelf ook af en toe STATA (maar meer SPSS), dus even gegoogled. Hier zegt men dat STATA gebruik kan maken van hyperthreading, dus een Xeon/i7 zou ook kunnen. Mijn voorkeur zou dan eentje zijn die niet-overklokbaar is en geen iGPU heeft: pricewatch: Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed. Qua hoeveel RAM zit je goed. Mocht het uiteindelijk toch te weinig zijn, kan je altijd eenvoudig bijplaatsen.
Ik las elders dat een Xeon vrijwel hetzelfde is als een i7, maar dat die veel kieskeuriger is over moederborden etc, maar aangezien jij hem hier aanraadt begrijp ik dat deze Xeon prima met de huidige componenten (met name moederbord) samengaat? En het feit dat er geen ingebouwde videokaart inzit lijkt me prima aangezien ik toch een externe neem, ik neem aan dat een ingebouwde videokaart toch ongebruikt blijft als er een aparte videokaart in de PC zit. Ik heb ook nog een redelijke 512MB videokaart liggen hier die in geval van nood (andere videokaart kapot) gebruikt kan worden om de PC op te starten.

Daarnaast, ik zie dat de Xeon 3.3Mhz capaciteit heeft, de i5 in de eerste post 3.5Mhz. Is het niet zo dat juist de vele kleine berekeningen die bij een regressie gedaan worden voordeel hebben bij de hogere frequentie?
Tenzij iemand er anders over denkt, denk ik niet dat opslaan van je data op een SSD heel veel effect heeft op de berekeningen. Die zijn vooral CPU en RAM afhankelijk.
Top, dacht ik al. Wellicht wat voor het laden van de data in Stata, maar dat neemt veel minder tijd in beslag dan het gebruiken van de data als het door Stata gelezen moet worden.
Yes, met een bootable usb met Windows image lukt dat prima.

Dat gaat lukken.
Mooi!

Hier het aangepaste lijstje. Ik begrijp dat er met de voeding niks mis is, dat vond ik eigenlijk het lastigste om te kiezen tussen brons, goud en platina.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 216,-€ 216,-
1Gigabyte GV-R928XOC-3GD Rev. 2.0€ 274,50€ 274,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,04€ 46,04
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,95€ 25,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Seasonic M12II Evo 620W€ 66,-€ 66,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.180,32

Nogmaals dank!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Pandamonium_ schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 10:41:

Ik las elders dat een Xeon vrijwel hetzelfde is als een i7, maar dat die veel kieskeuriger is over moederborden etc, maar aangezien jij hem hier aanraadt begrijp ik dat deze Xeon prima met de huidige componenten (met name moederbord) samengaat? En het feit dat er geen ingebouwde videokaart inzit lijkt me prima aangezien ik toch een externe neem, ik neem aan dat een ingebouwde videokaart toch ongebruikt blijft als er een aparte videokaart in de PC zit. Ik heb ook nog een redelijke 512MB videokaart liggen hier die in geval van nood (andere videokaart kapot) gebruikt kan worden om de PC op te starten.
In principe past een processor met de juiste socket bij intel altijd op elk bord. Ter extra geruststelling staat die CPU ook gewoon op de lijst van ondersteunde processoren.

En omdat er een dedicated GPU in zit heb je inderdaad geen iGPU nodig.

• Pandamonium_
br00ky schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 10:58:
[...]

In principe past een processor met de juiste socket bij intel altijd op elk bord. Ter extra geruststelling staat die CPU ook gewoon op de lijst van ondersteunde processoren.

En omdat er een dedicated GPU in zit heb je inderdaad geen iGPU nodig.
Top. Zit wel hier te lezen (zoals ik in mijn bericht editte op dezelfde tijd dat jij postte) dat rekenvermogen van Stata bijna linear toeneemt met kloksnelheid. Aangezien de kloksnelheid van de i5 hoger ligt, lijkt me die bij nader inzien toch beter geschikt.

• Pandamonium_
Uiteindelijke keuze is deze computer:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 178,89€ 178,89
1Gigabyte GV-R928XOC-3GD Rev. 2.0€ 274,50€ 274,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,04€ 46,04
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,95€ 25,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Seasonic M12II Evo 620W€ 66,-€ 66,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.143,21

Als hier nog grote fouten tussenzitten hoor ik het graag, ik ga waarschijnlijk morgenavond of maandag bestellen. Bedankt verder voor het advies!

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:38
Perfecte build

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Pagina: 1