• -_-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-03-2025
Ik heb even een vraag.

Heeft iemand misschien een kleur profiel voor de Nikon D300S die ik 1 op 1 kan overnemen?
Via de Nikon site is er alleen een engelstalige pfd file. Maar als ik dit over moet nemen ben ik uren bezig.
Heeft niet iemand zo'n kleuren profiel digitaal (of weet waar ik dit kan binnenhalen?)

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
Ik heb geen verstand van Nikon-camera's, maar waar moet je de kleurprofiel op instellen? En werk je niet met lightroom (of iets dergelijks) waarvoor allerlei kleurprofielen kunt vinden en zo kunt toepassen op je raw-bestanden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• -_-
Universal Creations schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 21:32:
Ik heb geen verstand van Nikon-camera's, maar waar moet je de kleurprofiel op instellen? En werk je niet met lightroom (of iets dergelijks) waarvoor allerlei kleurprofielen kunt vinden en zo kunt toepassen op je raw-bestanden.
ik vond op deze site info dat je kleurprofielen kon downloaden en uploaden naar je camera:
http://hobby-en-overige.i...n-in-een-handomdraai.html

"Kleurenprofiel: Deze professionele body kan je zelf nog perfectioneren met zogenaamde 'kleurenprofielen".
TIP Op het internet bij de Nikon site (producent van deze camera) kun je gratis kleur-profielen binnenhalen, die de kleuren beschrijven van de D2x-camera. Gevolg is dat na installatie in je camera (er kunnen bij de D300 in totaal 9 kleurprofielen gebruikt worden!) de kleuren dusdanig optimaal en indrukwekkend zijn, dat dit eigenlijk een "must' is!
Standaard fotografeer ik zelf met (indien de D2x-profielen niet aanwezig zijn) de kleurinstelling "Levendig (Vivid)".
Heerlijk contrastrijke foto's zijn het resultaat!"

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:26
Die kleurprofielen zijn alleen van toepassing op de preview van de camera en in camera gegenereerde jpegs. Zodra je RAW schiet hebben ze dus alleen effect op de preview op je schermpje.

• -_-
@zandpad, als je in sportsettings foto's wil maken moet je toch aan allerlei knopjes gaan draaien en handmatig menu settings aanpassen?

*edit

"Standaard fotografeer ik zelf met (indien de D2x-profielen niet aanwezig zijn) de kleurinstelling "Levendig (Vivid)".
Heerlijk contrastrijke foto's zijn het resultaat!"

nav bovenstaande quote lijkt dit toch wel een toestel setting te zijn

[ Voor 49% gewijzigd door -_- op 20-06-2014 21:59 ]

• Universal Creations
-_- schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 21:57:
@zandpad, als je in sportsettings foto's wil maken moet je toch aan allerlei knopjes gaan draaien en handmatig menu settings aanpassen?
Ja, maar je schiet toch in raw? Dan heb je toch niets aan die kleurprofielen?

• -_-
Universal Creations schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 22:02:
[...]

Ja, maar je schiet toch in raw? Dan heb je toch niets aan die kleurprofielen?
ik moet morgen wat snelle fotos schieten voor een schoolactiviteit (waterskien) en deze foto's worden op een website geplaatst. Aangezien de kwaliteit niet zeer hoog hoeft te zijn wil ik eigenlijk in jpeg schieten

• Universal Creations
Dus? Gebruik je lightroom? Dan is het snel gedaan. Als de kwaliteit niet hoog hoeft te zijn, dan hoef je ook geen moeite te doen voor een kleurprofiel. Trek een beetje aan de saturatie en de verscherping en mensen vinden het al goed. Zorgen dat je focus goed ligt en pak de actie mee. Dat zijn veel belangrijkere zaken waar mensen naar kijken.

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:26
Met UC hier. Gewoon RAW schieten, thuis door Lightroom gooien, en exporteren. En dan nog, als het snel moet, JPEG en dan daarna door lightroom, verschil ziet men toch niet...

Wat bedoel je met sportsettings en knopjes draaien? Al die automaat standen zijn juist bedacht dat jij niet aan die knopjes hoeft te draaien.

[ Voor 29% gewijzigd door Zandpad op 20-06-2014 23:20 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die d2x profielen zitten / zaten ook in Lightroom. Zo bijzonder is dat allemaal niet. Ik heb daar best wat mee gespeeld maar selecteer tegenwoordig eigenlijk altijd gewoon het "camera standard" profiel.
Zoals UC al aangeeft zijn er belangrijker zaken om goed te doen dan een kleurprofiel.

Ik zou sowieso niet al te veel waarde hechten aan een site die aanraadt om je foto's op vivid te schieten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Er worden hier een aantal termen door elkaar gehaald, wat de duidelijkheid niet ten goede komt.

De D300s heeft geen sportstand. Er zijn vier belichtingsmodi (heeft dus niets met andere beeldinstellingen te maken, alleen met belichting): P, S, A, M, waarbij S staat voor shutter priority. In de praktijk wordt deze stand vaak voor sport gebruikt.

In de camera kan geen 'kleurprofiel' worden ingesteld. Er zijn drie aparte instelmogelijkheden, allemaal te vinden in het opnamemenu:

Witbalans (ook direct te regelen met WB knop op camera): hiermee kan je de algemene kleurtoon warmer of koeler maken.

Beeldinstelling
Hiermee kan je het volgende instellen: verscherping, contrast, helderheid, verzadiging, tint. Er zijn ook vooraf ingestelde hoofdprofielen te selecteren (bijvoorbeeld 'levendig').

Kleurruimte
sRGB voor direct publiceren van jpg
Adobe RGB voor wanneer foto's worden nabewerkt

Zoveel settings zijn dit niet, dus ik zie niet in waarom je hier uren mee bezig zou moeten zijn.

Succes vandaag!

Disclaimer: bovenstaande is gebaseerd op menu van D300, dus kan afwijken van jouw camera.

EDIT
Heb je trouwens een link naar die pdf? Ik ben wel benieuwd wat daar in staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2014 09:17 ]

Pagina: 1