• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-02 10:09
Ik hoop dat dit topic hier mag, en dat anderen met dit probleem er ook door geholpen kunnen worden.

Ik heb mijn PC aangesloten op mijn TV via een HDMI-kabel van 10 meter. Het werkt in principe erg goed; het beeld en geluid worden prima doorgegeven. Maar bij verticale beweging in beeld (tijdens het afspelen van video en in games) zie ik een soort van screen tearing. Het is lastig uit te leggen, maar het komt erop neer dat het onderste deel van het beeld niet helemaal aansluit bij het bovenste, en de scheiding daartussen verplaatst zich over het beeld. Vaak van boven naar onder, maar niet altijd. Het lijkt niet afhankelijk te zijn van een specifieke game of software; het is er altijd. Niet enorm opvallend, maar het stoort wel enigszins.

Details: Mijn PC heeft een AMD Radeon R9 280X (de MSI Gaming 3G om precies te zijn), met een monitor via DVI en de TV via HDMI aangesloten. Voordat het beeld naar de TV gaat, zit er nog een versterker tussen (Onkyo TX-SR308). Deze pakt het geluid uit de HDMI-stream om te versterken en zou 't beeld onveranderd door moeten laten. Ik vermoed dat de versterker niet het probleem is, omdat ik mijn PS3 op dezelfde manier heb aangesloten en daarbij doet de tearing zich niet voor. De tearing is ook niet te zien op de monitor; alleen op de TV.

Ik heb het probleem natuurlijk gegoogled, hoewel ik het lastig vindt de juiste termen hiervoor te vinden. Ik zag als suggesties dat het spiegelen van het beeld op beide schermen misschien niet handig is, en dus heb ik ook alleen de TV ingesteld als enige scherm. Geen verbetering. Ook het instellen van de TV als hoofdscherm (met de monitor secundair) levert geen verschil op. De instellingen in Windows en in Catalyst lijken goed te staan (identieke schermresoluties en vernieuwingsfrequenties). Ik ben dus door mijn ideeën heen en hoop enorm dat iemand dit herkent. Suggesties voor wat ik kan doen?

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:15

TommieW

Numa numa.

Heb je al geprobeerd om toch de PC zonder de versterker er tussen aan te sluiten op de TV?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• geert1
Nee, nog niet. Het lastige is dat mijn setup niet makkelijk bereikbaar is. De HDMI-kabel gaat onder de vloer door naar de versterker, de HDMI-kabel vanuit de versterker naar de TV zit in een kabelgoot en de TV hangt aan de muur waardoor de poorten lastig te vinden zijn.

Ik had eigenlijk niet echt stilgestaan bij het feit dat de versterker een factor zou kunnen zijn totdat ik dit topic schreef. Ik ben daarom ook even gaan Googlen vanuit die invalshoek en ik las dat de Deep Color-feature van de versterker een oorzaak zou kunnen zijn. Die functie doet namelijk een bewerking op het beeld. Het uitschakelen van die feature heeft het probleem echter helaas niet opgelost.

Misschien inderdaad maar 's kijken naar het direct verbinden van de PC aan de TV. Als iemand nog andere ideeën heeft, dan hoor ik het graag.

[ Voor 7% gewijzigd door geert1 op 20-06-2014 19:16 ]

• geert1
Eindelijk even de tijd gehad om wat dingen te testen, en het blijkt dat mijn screen tearing issue specifiek veroorzaakt wordt door de Onkyo receiver (die het beeld doorgeeft van de PC naar de TV). Wanneer ik de HDMI-kabel direct aansluit op de TV is het beeld perfect. Nu weet ik in elk geval dat de lengte van de kabel (10 meter) niet het probleem is.

Ik wil echter wel m'n geluid via de versterker laten lopen, en de standaardmanier om dit te doen is door ook het beeld via de versterker te laten lopen (HDMI in en uit). Dus ik hoop hier een oplossing voor te vinden. Waarschijnlijk doet de receiver iets met het beeld, waardoor er enige vertraging optreedt. Ik heb al één nabewerkingsinstelling uitgeschakeld, maar dit mocht niet baten. Het is goed mogelijk dat het probleem zit in de toevoeging van On-screen display aan het beeld, door de versterker. Er staat in de handleiding echter niets over het uitschakelen van deze optie, of andere eventuele inmenging in het videosignaal door de versterker.

Ik verwacht dat dit issue wat te specifiek is om hier een antwoord te kunnen krijgen, maar als iemand hier meer van weet dan hoor ik het graag. Tegelijk neem ik ook contact op met Onkyo om te zien of zij nog ideeën hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door geert1 op 09-07-2014 14:17 ]

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-02 20:07
Misschien een lame oplossing, maar je kunt misschien het geluid door de TV juist laten sturen naar de versterker (in plaats van beeld doorsturen van versterker naar TV), dus HDMI eerst de TV in laten gaan, en je TV bijvoorbeeld met optische kabel verbinden aan de versterker voor het geluid.

[ Voor 10% gewijzigd door Jesserr op 09-07-2014 14:29 ]