Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

HP g61-410ed vochtschade en mail back-up

Pagina: 1
Acties:

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-11 17:14
Hallo,

Mijn vader heeft bier laten vallen over zijn laptop.
Laptop doet nu dus niks meer.

Wat kan ik het beste doen om hem proberen te maken?

Ik heb de harde schijf aan mijn laptop gekoppeld en nu wil ik een backup maken van de email.
(windows live mail) hoe doe ik dit via de mapjes?

Hopelijk kan iemand mij helpen

Mvg, Thomas

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Ik kom op http://answers.microsoft....fd-452c-9045-def1a485c314 een antwoord tegen waarin een link staat naar tooltjes om die files mee te backuppen. Geen idee of het ook werkt met files die op een externe schijf staan maar zo te zien kan je een 20 dagen trial downloaden. Dan kan je het zonder al te veel moeite even proberen lijkt mij.

Desktop | Server | Laptop

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:42
Je kunt toch die mappen ergens in Appdata kopieren en importeren op een andere pc in windows live mail? Zo doe ik dat tenminste wel altijd.

• Thewisbone
Thanks! zal het vandaag even proberen.

• Thewisbone
Maar ik heb het toetsenbord van de laptop er uitgehaald. (Zat nog allemaal bier onder :P)

Maar de laptop gaat niet meer aan, maar laad de batterij nog wel op.
Dat ding is aan puin of niet? zou het werkgeheugen nog werken?

Mvg, T

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
In elk geval uit laten voorlopig.

Ik zou hem helemaal uit elkaar halen, afspoelen met demi-water en dan met isopropanol alcohol. Goed laten drogen en dan weer in elkaar zetten.

Dan proberen te starten met een zo klein mogelijke configuratie. 1 ram plankje, geen schijf, geen dvd speler etc.

• Thewisbone
Bedankt timber, zal dat dan binnenkort maar even proberen.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:57
maak eerst eens een goede backup/kopie/kloon van de harde schijf uit de defecte laptop.

je zou eventueel (de)(een gekloonde) harde schijf kunnen plaatsen in een andere (vergelijkbare) Laptop.

dan zou het kunnen dat je de mail bestanden kunt exporteren naar een bruikbaar formaat.

gebruik de harde schijf in iedergeval niet in de natte defecte laptop. (Niet als je data je lief is.)

• Thewisbone
Ik heb het moederbord 2 dagen in een bak rijst gedaan.

En een hele tijd zitten föhnen. Nu heb ik hem weer in elkaar gezet.
Maar hij doet 't nog steeds niet.

De laptop heeft wel een kleine nacht/dag met dat bier in de laptop gezeten.
Nja, mn vader heeft wel geprobeerd het snel er uit te halen.
Maar niet wat onder 't toetsenbord zat.

Aangezien ik geen demi-water en/of isopropanol alcohol in huis heb. (kan 't wel kopen)
Maar zeker er van dat die het dan doet?

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:57
Ik denkl dat je ervanuit moet gaan dat de laptop zelf defect is. Zeker omdat het erop lijkt dat er een aantal keren is geprobeerd of de laptop werkte voordat deze helemaal droog en schoon was. schade door vocht en/of kortsluiting lijkt mij in ieder geval erg waarschijnlijk.

is het gelukt met de hardeschijf? en het terug halen van de email?

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:24

Mavamaarten

Omdat het kan!

Nee. Als hij droog is en niet meer start, dan gaat wat alcohol of demi-water de laptop niet magischerwijs weer fixen. Het belangrijkste om te doen wanneer een laptop nat wordt, is de batterij en stroom verwijderen. Uit je post is op te maken dat "de batterij nog oplaadt" terwijl het toetsenbord nog onder het bier zat, dat was bijvoorbeeld al niet zo slim.

Het RAM-geheugen werkt misschien nog, misschien niet. Ik zou zeggen, probeer het, maar dan wel in een moederbord dat je niet te veel gaat missen als het stukgaat. Je hebt nog geluk gehad met de harde schijf.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Thewisbone
Aha, thanks! een bekende van me zei dat ik het moederbord in de oven moet doen, en al het mogelijk plastic moet verwijderen.

Met het backuppen van HDD ben ik nog niet mee bezig geweest.
Mijn vader moet eerst maar een nieuwe 2e hands laptop. (als iemand wat heeft staan? 17inch 't liefst) (onder 200eurie)

• BenGenaaid
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-01-2023
Doet ie het al?? zo niet....dan...
Mavamaarten schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 11:32:
Nee. Als hij droog is en niet meer start, dan gaat wat alcohol of demi-water de laptop niet magischerwijs weer fixen. Het belangrijkste om te doen wanneer een laptop nat wordt, is de batterij en stroom verwijderen. Uit je post is op te maken dat "de batterij nog oplaadt" terwijl het toetsenbord nog onder het bier zat, dat was bijvoorbeeld al niet zo slim.

Het RAM-geheugen werkt misschien nog, misschien niet. Ik zou zeggen, probeer het, maar dan wel in een moederbord dat je niet te veel gaat missen als het stukgaat. Je hebt nog geluk gehad met de harde schijf.

Ik denkl dat je ervanuit moet gaan dat de laptop zelf defect is. Zeker omdat het erop lijkt dat er een aantal keren is geprobeerd of de laptop werkte voordat deze helemaal droog en schoon was. schade door vocht en/of kortsluiting lijkt mij in ieder geval erg waarschijnlijk.
Als de laptop droog is kunnen er geleidende bruggen zijn ontstaan door stof en water/bier dat tussen contacten is gespoeld en daar sluiting veroorzaakt, ook corrosie is een boosdoener, zeker in de kleine connector-tjes van de lint kabels. Capaciteit veranderingen kunnen hier en daar al genoeg doen om problemen te veroorzaken.

Kortsluiting zal bij laagspanning niet echt een probleem zijn geweest, het door geleiding veranderen van weerstanden en daardoor nullen in enen en enen in nullen veranderen voorkomt een goede werking natuurlijk. Het niet meer opstarten kan ook door een voeding die niet wil opstarten waar een veranderde weerstand al voldoende is om de spanning te laag te houden voor het opstarten. Maar schade door sluiting lijkt me uitgesloten. Je moet allen wel de sluiting opheffen....schoon maken dus...

Ik heb net een Lenovo laptop gerepareerd, hij was door een bekende naar de service dienst gestuurd onder garantie (hij zij niet dat er melk over heen was gegaan).

Lenovo heeft alleen het toetsenbord eraf gehaald (want de garantie stickertjes zaten nog over de schroefjes van de behuizing intern).
Deze wisten toen doodleuk te melden dat het repareren van de laptop 600 euro zou kosten omdat het mobo vervangen diende te worden en dat dit niet onder garantie viel (uiteraard) bij een nieuw waarde van 300 euro voor een totale nieuwe laptop (zelfde model).

Ik heb de laptop, die niet meer startte, uit elkaar gehaald, alle kabeltjes die nat zijn geweest los gehaald, alle printplaten die nat waren geworden eruit gehaald, vervolgens ciruitboard cleaner gebruikt en goed laten drogen. daarna de connector-tjes schoon gekrabd met een naald (en vergrootglas) en de lint kabel contactjes met een potlood gummetje schoon gemaakt. alles weer in elkaar gezet en draaien maar.....voor 1 euro contact / printplaat reiniger en een half uur schroeven uit elkaar en weer in elkaar....

Het was uiteindelijk een lintkabeltje en een connector van een usb aansluiting naar de andere kant van de behuizing die sluiting veroorzaakte tussen 0 en 5 volt waardoor de voeding niet opkwam. Na verhelpen van de sluiting (gummetje en naald) deed alles het weer.

Dus......zo kan het ook....
edit:
Het moederbord in de oven is alleen van toepassing als de laptop structureel te heet is geweest waardoor bepaalde verbindingen slecht zijn geworden tussen de printplaat en daarop gesoldeerde onderdelen.

In dat geval dien je het moederbord te strippen van alle delen die er af kunnen (zonder geweld :P ) en dan plastic delen als connectors beschermen met alu folie en dan 8 minuten in een op 200 graden voorverwarmde oven (niet boven de 223 graden komen!!!!) kan de verbindingen repareren.
Dit wordt met name bij de HP DV reeks gedaan omdat deze een ontwerp fout hebben en te heet worden (GPU / Nvidea)

[ Voor 27% gewijzigd door BenGenaaid op 21-07-2014 21:47 ]

• Thewisbone
BenGenaaid schreef op maandag 21 juli 2014 @ 21:34:
Doet ie het al?? zo niet....dan...

Ja dit ga ik nog proberen bij deze laptop.

[...]

Als de laptop droog is kunnen er geleidende bruggen zijn ontstaan door stof en water/bier dat tussen contacten is gespoeld en daar sluiting veroorzaakt, ook corrosie is een boosdoener, zeker in de kleine connector-tjes van de lint kabels. Capaciteit veranderingen kunnen hier en daar al genoeg doen om problemen te veroorzaken.

Kortsluiting zal bij laagspanning niet echt een probleem zijn geweest, het door geleiding veranderen van weerstanden en daardoor nullen in enen en enen in nullen veranderen voorkomt een goede werking natuurlijk. Het niet meer opstarten kan ook door een voeding die niet wil opstarten waar een veranderde weerstand al voldoende is om de spanning te laag te houden voor het opstarten. Maar schade door sluiting lijkt me uitgesloten. Je moet allen wel de sluiting opheffen....schoon maken dus...

Ik heb net een Lenovo laptop gerepareerd, hij was door een bekende naar de service dienst gestuurd onder garantie (hij zij niet dat er melk over heen was gegaan).

Lenovo heeft alleen het toetsenbord eraf gehaald (want de garantie stickertjes zaten nog over de schroefjes van de behuizing intern).
Deze wisten toen doodleuk te melden dat het repareren van de laptop 600 euro zou kosten omdat het mobo vervangen diende te worden en dat dit niet onder garantie viel (uiteraard) bij een nieuw waarde van 300 euro voor een totale nieuwe laptop (zelfde model).

Ik heb de laptop, die niet meer startte, uit elkaar gehaald, alle kabeltjes die nat zijn geweest los gehaald, alle printplaten die nat waren geworden eruit gehaald, vervolgens ciruitboard cleaner gebruikt en goed laten drogen. daarna de connector-tjes schoon gekrabd met een naald (en vergrootglas) en de lint kabel contactjes met een potlood gummetje schoon gemaakt. alles weer in elkaar gezet en draaien maar.....voor 1 euro contact / printplaat reiniger en een half uur schroeven uit elkaar en weer in elkaar....

Het was uiteindelijk een lintkabeltje en een connector van een usb aansluiting naar de andere kant van de behuizing die sluiting veroorzaakte tussen 0 en 5 volt waardoor de voeding niet opkwam. Na verhelpen van de sluiting (gummetje en naald) deed alles het weer.

Dus......zo kan het ook....
edit:
Het moederbord in de oven is alleen van toepassing als de laptop structureel te heet is geweest waardoor bepaalde verbindingen slecht zijn geworden tussen de printplaat en daarop gesoldeerde onderdelen.

In dat geval dien je het moederbord te strippen van alle delen die er af kunnen (zonder geweld :P ) en dan plastic delen als connectors beschermen met alu folie en dan 8 minuten in een op 200 graden voorverwarmde oven (niet boven de 223 graden komen!!!!) kan de verbindingen repareren.
Dit wordt met name bij de HP DV reeks gedaan omdat deze een ontwerp fout hebben en te heet worden (GPU / Nvidea)
Pagina: 1