Veel software ontwerp fouten zijn terug te herleiden tot een anti-pattern (zie wiki). Ik vroeg me af, is het onderstaande ook een anti-pattern oid?
Hier op het werk hebben we een meetapparaat met bijbehorend software. De bijbehorend applicatie heeft een configuratie bestand en enkel en alleen het regelnummer bepaalt om welk configuratie item het gaat. Dwz regel 1 is het laatst gelezen bestand, regel 2 is de output folder, regel 3 bevat hoelang de buzzer op het apparaat afgaat in ms etc. Ziet er ong. zo uit:
confdata.txt:
Niet erg handig, want bij wijzigingen moet je maar net weten welke regel wat betekent en een foutje is zo gemaakt. De regelnummers staan overigens wel in de technische documentie, dat wel.
Maar goed, logischer zou zijn om er een inifile of XML file van maken, dus bijv zoiets:
confdata.ini
Anti-pattern, of komt dit in de praktijk wel vaker voor?
Hier op het werk hebben we een meetapparaat met bijbehorend software. De bijbehorend applicatie heeft een configuratie bestand en enkel en alleen het regelnummer bepaalt om welk configuratie item het gaat. Dwz regel 1 is het laatst gelezen bestand, regel 2 is de output folder, regel 3 bevat hoelang de buzzer op het apparaat afgaat in ms etc. Ziet er ong. zo uit:
confdata.txt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| READER00043 C:\Program Files\Reader\Data\ 100 1 1 1 C:\Program Files\Reader\logo.bmp 1 etc. |
Niet erg handig, want bij wijzigingen moet je maar net weten welke regel wat betekent en een foutje is zo gemaakt. De regelnummers staan overigens wel in de technische documentie, dat wel.
Maar goed, logischer zou zijn om er een inifile of XML file van maken, dus bijv zoiets:
confdata.ini
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| lastfile=READER00043 outputdir=C:\Program Files\Reader\Data\ buzzerms=100 repeatmeasure=1 toolbarvisible=1 outputserialno=1 reportlogo=C:\Program Files\Reader\logo.bmp patientreport=1 etc. |
Anti-pattern, of komt dit in de praktijk wel vaker voor?
mijn web games -> Impossible Snake 2 :: Impossible Snake :: Snake Slider