Toon posts:

PC start niet meer op na vervangen CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 7.631 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik heb vandaag mijn CPU vervangen voor een nieuwe.

Hiervoor deed de computer het goed maar sommige spelletjes gingen wat moeizaam dus heb ik besloten om een nieuwe CPU erin te zetten. De nieuwe CPU past perfect in het socket, heb de fan erop gezet en en de computer weer aangedaan. Helaas blijft het beeld zwart. Nu heb ik weer de oude CPU in het socket gedaan en wederom blijft het beeld nu zwart.

Enig idee waar het mis gaat?

Groet,

Frank

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Mijn glazen bol word op het moment gerepareerd. Misschien dat je om deze reden even wat info kan posten over wat je nu in je systeem hebt zitten? Zijn alle pinnen op de cpu of op het socket nog heel? Koeler netjes geinstalleerd met nieuwe koelpasta?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
De pinnen zijn allemaal nog heel, ik heb heel voorzichtig gedaan met het installeren van de nieuwe CPU. Koeler inderdaad netjes geïnstalleerd en vast gezet met koelpasta.

Moederbord: Asro H61M/U3S3 H61 RGVSM
Oude processor: Int Celeron G540 2500 1155 BOX
Nieuwe processor: Int Core i5-3570K

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Moederbord en processor is leuk, maar waar bestaat je systeem verder uit? Voeding en geheugen zijn daarbij belangrijk.

Ik zou toch de pinnen eens goed nakijken, de 3570K word pas vanaf BIOS 1.70 ondersteund terwijl de G540 vanaf 1.10 al ondersteund word. De oude terug plaatsen, je BIOS resetten (stroom van het systeem afhalen, batterij van het moederbord afhalen en de aan/uitknop een paar seconden ingedrukt houden) en dan de BIOS updaten.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor mijn incomplete antwoorden man :(

Asro H61M/U3S3 H61 RGVSM
Sapp1GB D5 X HD6850 LR
Fractal Design Core 1000 bk mATX
SilvStone ST40F-ES 400W ATX20 Product beoordelen
ICIFV3J3 D3 4GB 1333-999 Premier 256 K2 ADA
Int Celeron G540 2500 1155 BOX

Dat zit er allemaal in mijn pc.
Dus de bios is niet up to date voor de nieuwe cpu? of?
Ik heb dus de oude er weer ingezet alleen blijft het beeld alsnog op zwart.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Daarom vraag ik mij ook af of je echt niks beschadigt hebt bij het vervangen.. Kan je een (macro) foto maken van het socket?

Soms wil een BIOS reset nog wel eens helpen na het terugplaatsen van een ouder component (zie vorige post).

Het updaten van de BIOS is afwisselend - de ene keer werkt de CPU wel, maar verre van optimaal - de andere keer gebeurt er letterlijk helemaal niks zonder eerst te updaten.

Verwijderd

Topicstarter
Okey, ik ga het even testen vanavond, moet er nu vandoor, bedankt alvast.
Hoop niet dat ik iets beschadigd heb, gaat dat zo snel dan?

• lolhoo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-01 11:36

lolhoo

Just reboot and relax

Meestal niet.
Het kan zijn dat er iets net niet helemaal lekker los is gegaan.
Als het vanavond nog niet werkt, kan je dan even een foto plaatsen van de pinnetjes?
Het liefst een beetje duidelijk als je die mogelijkheid heb.
Vaak valt er een pinnetje met enig beleid nog wel terug te buigen.
Dus mocht er iets niet helemaal lekker zitten is er nog een kans dat ie het weer gaat doen.

Did you try to put it off and on again?

Verwijderd

Topicstarter
ik zal vanavond een foto plaatsen, bedankt jongens.

Denk zelf dat een bios reset nog wel eens zou kunnen werken, dus even dat baterijtje van het moederbord eruit halen.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2014 15:40 ]

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 15:28:
Okey, ik ga het even testen vanavond, moet er nu vandoor, bedankt alvast.
Hoop niet dat ik iets beschadigd heb, gaat dat zo snel dan?
De pinnen zijn erg gevoelig, en rondom de koeler is het makkelijk iets te beschadigen als het iets te lomp ging ;) .

• Nightw1ng
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-01 18:38
Mogelijk ESD (Electrostatic discharge)?

I want to buy a fog machine and put it in a data center, so when I open the door, fog spills out, I can say "Welcome to the cloud!"

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Dat kan ook nog, al doet dat een moderne PC meestal niet de das om.

(met de nadruk op meestal)

Verwijderd

Nightw1ng schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 15:44:
Mogelijk ESD (Electrostatic discharge)?
Je was me voor. Dit dus.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-01 15:40
Sowieso ff Clear CMOS doen, na het vervangen van de processor.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Verwijderd

Topicstarter
Als dat zo is, is het dan meteen einde oefening?
Alles draait he.. de lampjes knipperen of staan aan en de fans die draaien vrolijk rond. Er lijkt dus wel leven in te zitten.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Als een enkele chip doorgebrand is betekend dat niet magischerwijs dat niks meer stroom krijgt - maar wel dat het systeem het niet meer doet.

Verwijderd

Topicstarter
CMOS clear doe je dus zo he?
http://nl.wikihow.com/Resetten-van-je-BIOS

Klopt dat? :)

En voor de rest blijft het gissen, ik kan namelijk vanavond pas aan de slag met jullie advies.
Bedankt alvast jongens, als er nog meer tips zijn hoor ik het graag.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Zoals ik al aangaf:

Stroom van het systeem af, batterij er uit - aan/uitknop paar secs ingedrukt houden - batterij er weer in - stroom weer op het systeem zetten.

Met die jumper kloten doet exact het zelfde, maar is veel meer gedoe :+ .

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:22
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 15:47:
Als dat zo is, is het dan meteen einde oefening?
Alles draait he.. de lampjes knipperen of staan aan en de fans die draaien vrolijk rond. Er lijkt dus wel leven in te zitten.
Heb je ook een pc speaker en maakt die ook piepjes?

Verwijderd

Topicstarter
Geen piepjes niets, het lijkt alsof de computer gewoon aangaat alleen blijft het beeld zwart.
Die jumper moet ik dus niet doen? Vond het er ook al ouderwets uit zien.
Dus ik zal jou advies vanavond opvolgen "Danger".

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Voordat je met gewone speakers aankomt, dit word er bedoelt:

Afbeeldingslocatie: http://www.electro-tech-online.com/attachments/speakerr-jpg.41395/

Soms zit deze op het moederbord zelf:
Afbeeldingslocatie: http://www.custom-build-computers.com/image-files/speakers-to-a-motherboard.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zo'n speakertje ja, maar die laat niets horen..

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-01 15:59

garriej

Ik las ondertieten.

Niet perrongelijk de stekker van je beeldscherm eruit getrokken?

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Of de stekker van je beeldscherm op de onboard aansluiting gedaan ipv die van de videokaart :+ .

Verwijderd

Topicstarter
Kan veel zijn he? haha, nee ik heb de stekkers er allemaal netjes in.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:00:
Je zou niet de eerste zijn die het fout heeft :+ .

Probeer sowieso te booten met zo min mogelijk apparaten, geen HDD/SSD/ODD's aangesloten, slechts 1 DIMM (Ram) en indien je moederbord onboard graphics heeft: Ook geen GPU.

Dan wel de BIOS resetten voordat je start natuurlijk ;)

[ Voor 34% gewijzigd door D4NG3R op 20-06-2014 16:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop natuurlijk dat dat het is, zou mooi zijn als het aan een verkeerd aangesloten stekkertje zou liggen.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-01 15:59

garriej

Ik las ondertieten.

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:19:
Ik hoop natuurlijk dat dat het is, zou mooi zijn als het aan een verkeerd aangesloten stekkertje zou liggen.
Hoe vaak ik wel niet een mimi hardverzakking heb gehad omdat de voeding niet aan stond(knopje op de voeding) is echt ontelbaar. Maar kabels controleren is altijd een mooie eerste stap.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog even wat op internet gezocht, heeft het misschien te maken omdat mijn oude processor geen ivy bridge is ofzo? Ik zit zo te zoeken op de site van het moederbord maar het is mij echt compleet onduidelijk. Ik lees bijvoorbeeld dit topic en daar valt mijn moederbord ook onder:

http://forums.tweaktown.c...hipset-mother-boards.html

Nu is mijn vraag aan jullie, is mijn oude processor geen ivy bridge? (just wondering)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 20:58

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 21:19:
Ik heb nog even wat op internet gezocht, heeft het misschien te maken omdat mijn oude processor geen ivy bridge is ofzo? Ik zit zo te zoeken op de site van het moederbord maar het is mij echt compleet onduidelijk. Ik lees bijvoorbeeld dit topic en daar valt mijn moederbord ook onder:

http://forums.tweaktown.c...hipset-mother-boards.html

Nu is mijn vraag aan jullie, is mijn oude processor geen ivy bridge? (just wondering)
De Celeron die je hebt/had is een Sandy Bridge, de voorganger van de Ivy Bridge.
Als ik kijk bij de CPU support list van je moederbord, dan staat de Ivy er gewoon tussen, echter word deze pas support bij BIOS versie P1.70 . Als je die versie niet hebt is de kans zeer groot dat het systeem niks doet met die CPU. CPU support list was overigens zeer makkelijk te vinden, 1e hit op google :P

Net als wat iemand al eerder zei, eerst even die Celeron terug plaatsen, nieuwste BIOS flashen en daarna de i5 erop (CMOS reset voordat je hem aanzet) en als het goed is moet het dan gewoon werken......tenzij je iets gesloopt hebt ondertussen (pinnen krom ofzo) ;)

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-01 22:25
Ook ik krijg het idee dat dit iets met ESD te maken heeft. Zeker gezien het feit dat het moederbord niets lijkt te doen.

Hopelijk kun je wat foto's aanleveren van het geheel en detail foto's van het socket.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:00:
Heb je eigenlijk wel maatregelen tegen ESD genomen?

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, ik ben eruit. Ik had toch zoals één van jullie aangaf, de pinnetjes van het socket gebogen. Ik ben 2 uur bezig geweest om die krengen weer recht te zetten. Het is nu eindelijk opgelost.

Ik moest toen vervolgens de oude processor er in doen zodat de computer op kon starten en heb de bios moeten updaten, vervolgens de nieuwe erin gezet en nu werkt ie goed!

Bedankt voor jullie hulp!

Verwijderd

hallo ik heb het zelfde probleem. na een nieuwe CPU (intel quad core 2) start hij niet meer op. de fan draait alleen

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:15

br00ky

Moderator Harde Waren
Open even een eigen topic. Hiervoor een ander topic hijacken is niet toegestaan. Daarbij heb je ook nog eens andere hardware.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.