Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Steeds tragere WiFi verbinding op 2.4Ghz*

Pagina: 1
Acties:

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:52
Beste medetweakers,

Ik zit hier in huis met een heel raar netwerkprobleem dat ik zelf niet verklaard en/of opgelost krijg. Ik heb het vermoeden dat er iemand in de omgeving stoort maar ik durf dit niet met zekerheid te zeggen, graag zou ik de visie van jullie medetweakers willen zien op deze situatie!

Even een korte situatieschets:
- Ik heb een 90mbit pakket van Ziggo
- Wifi functionaliteit in het modem staat uitgeschakeld
- Bekabeld behaal ik de 90 mbit vanaf zowel het modem als via een kabel vanaf de router
- Ik maak gebruik van de 2.4GHz band
- Probleem doet zich voor op alle apparaten in huis (iPad, iPhone, Android, 3 laptops)
- Router staat op de benedenverdieping

Afgelopen weken heb ik steeds vaker problemen met het netwerk. Zo zakte het netwerk steeds vaker in en werd het bereik op zolder steeds slechter, met die reden ben ik steeds vaker speedtests gaan doen. Voorheen kwam ik normaal altijd rond de 60 a 70 mbit, op zolder. Best prima als je het mij vraagt. Alleen met online gamen had ik soms enorme laggspikes die niet te verklaren waren.
Ik had een Netgear WNDR3700 v2. Laatste dagen zat ik echter op de benedenverdieping met soms maar 10 - 15 mbit download, maar over de kabel wel 90 mbit. Het opmerkelijke aan het probleem is dat het netwerk constant fluctueert. Hierbij een foto van mijn verbinding met deze router, in dit geval behaal ik een snelheid tussen de 10 en de 40mbit die constant fluctueert tijdens een speedtest van enkele seconden.

Afbeeldingslocatie: http://i434.photobucket.com/albums/qq66/Morfieus0/NetwerksituatieWNDR3700v2_zps00e56d42.jpg

Doordat ik de afgelopen weken dus steeds vaker problemen had met het netwerk dacht ik dat dit aan de router lag. Met die reden heb ik gisteren een nieuwe router gekocht. De Asus RT N66U. Zou voldoende bereik moeten hebben en het probleem moeten oplossen. Dit is echter niet het geval, ik kom met dezelfde problemen en haal op enkele meters van de router soms maar 5 tot 10 mbit. Andere momenten is er niets aan de hand en schiet hij naar de normale (en vooral stabiele) snelheden, op zolder gewoon 60 tot 70 mbit en beneden de volle 90. Heb alle kanalen al geprobeerd maar niets lijkt het probleem te verhelpen. (Test op 3 meter afstand van de router) Zie afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://i434.photobucket.com/albums/qq66/Morfieus0/NetwerksituatieASUSRTN66U_zpscebb9a55.jpg

Mijn vermoeden is dat er een externe oorzaak is van dit probleem, een stoorzender of iets in die trend. Het probleem duikt over de dag op en gaat dan ineens weer weg. Ik heb contact gehad met Ziggo en daarmee hebben we alles doorgelopen, daar ligt het probleem dan ook niet aan. Ik ga vandaag of morgen bij de buren kijken of ik daar ook een testje kan doen. Aan de router ligt het in ieder geval niet, gezien het feit dat ik het probleem met twee verschillende router gerepliceerd heb.

Indien het een stoorbron is, hoe kom ik hier dan achter? Kan het misschien toch iets anders zijn?

Alvast bedankt voor de hulp!

Morfieus0

"Hodor"- Hodor

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Met welk(e) appara(a)t(en) voor je de speedtest uit?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:27
Ik zou een PC direct op de bridge van Ziggo hangen zodat je kan testen zonder enige andere apparatuur in je netwerk. Het je het probleem dan nog steeds dan kan het alleen nog de bridge/PC of een externe factor zijn. Is het probleem ineens weg dan moet het ergens in je eigen netwerk zitten.

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Kijk eens of er in jou buurt veel mensen hun wifi op het zelfde kanaal/channel uitzenden, dat loopt volgens mij van 1 t/m 14.

Dit kan via een app op je mobiel: Wifi Analyzer

• Morfieus0
Ik heb de speedtests gedaan op mobiele apparaten (iPad, android) en verschillende laptops! Er zijn hier ongeveer 10 netwerken in de omgeving op de 2.4GHz band. Zoals ik al aangaf heb ik op alle kanalen al getest.

Heb verder al direct getest op het modem met de kabel, het probleem doet zich echt alleen draadloos voor.

[ Voor 11% gewijzigd door Morfieus0 op 20-06-2014 14:00 ]

"Hodor"- Hodor

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Sowieso moet je in een 'normale' omgeving niet proberen te gamen op WiFi. Er zit zo ontzettend veel op de 2.4Ghz band, niet alleen WiFi, maar ook apparaten zoals magnetrons, walkie-talkies, praktisch alles wat draadloos uitzend zit op 2.4 omdat dat een vergunning-vrije band is.

Overigens zitten de channels op wifi een beetje apart in elkaar voor de mensen die het niet echt weten.
De channels hebben een widt van 20Mhz, dat betekend dat als je 'channel 1' pakt. Je router van channel 1 tot 3 uitzend, op channel 6 pakt ie 4 tot 7 bijv. Zie de afbeelding hier:
Afbeeldingslocatie: http://cdn2.content.compendiumblog.com/uploads/user/353b2039-a79a-484d-95f4-d4af4fc7eeda/99964814-45e7-4c4d-a0f6-b90b76e41c61/Image/f2a3e0e5435d576637ad064bedc5c100/figure_1_w640.png

Daarmee wil ik uitwijzen dat er niet zo veel ruimte op de 2.4 band is als t lijkt. In een normale omgeving stoort alles met elkaar.

M.a.w. je kan het beste een aantal access points op de verschillende verdiepingen hangen als je persé op wifi wilt gamen. anders word t kabel

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:47

JT

VETAK y0

Waarom heb je nog niet met 5ghz geprobeerd? Als je daar wel goede snelheid hebt dan weet je zeker dat er iets flink aan het storen is op 2,4ghz.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 20:50
Heb je niet gewoon een grote overlap met een buurman die erg aktief zijn verbinding gebruikt? Plaats eens een plaatje van inSSIDer van de situatie met wireless signalen bij jou in de buurt.

• Morfieus0
Helaas is er geen mogelijkheid om een kabel te trekken naar boven, zit nu wel te denken aan powerline maar wil eerst even hier kijken of dit werkzaam is te krijgen. Weet inderdaad dat hij meerdere kanalen tegelijk pakt!
Verder ondersteunen maar weinig apparaten in huis 5GHz, andere optie is voor deze laptop een andere netwerkkaart te kopen.

Hierbij een plaatje van inSSIDer:
Afbeeldingslocatie: http://i434.photobucket.com/albums/qq66/Morfieus0/inSSIDer_zpsc61b29f6.png

[ Voor 22% gewijzigd door Morfieus0 op 20-06-2014 14:51 ]

"Hodor"- Hodor

• JT

JT

VETAK y0

Probeer kanaal 6 eens. Ik las laatst ook dat als er veel overlap is je beter op hetzelfde kanaal kan gaan zitten als anderen. Wellicht kun je dat ook proberen. Zou ik dan met kanaal 1 en 2 proberen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik heb de titel even aangepast. Er gaat niemand dood van een tragere verbinding dus dringende hulp is niet nodig :)

• Morfieus0
Ik ben zojuist even bij de buren langs geweest en die hebben sinds kort een nieuw wifi-modem van Ziggo ontvangen. (Toen mijn problemen begonnen, ongeveer)! Ze hebben ook eigen wifi router in huis staan en daarnaast hebben ze verschillende babyfoons in gebruik die ook enorm storen (hebben we getetst, scheelde 10mbit bij aan of uit). Neem daarnaast nog de 15 tot 20 netwerken in de omgeving en dan hou je al snel niets meer over.

Het aantal storende apparaten in de omgeving blijkt toch iets teveel te zijn voor een fatsoenlijke 2.4GHz verbinding!

Heb van de buren nu even een powerline setje geleend en dit werkt echt perfect. Van de week toch maar even de router terug brengen :)

Bedankt voor de hulp!

"Hodor"- Hodor

• JT

JT

VETAK y0

5ghz I say :P

Ecodan warmtepomp

• Morfieus0
Nog een snel vraagje betreffende de powerline,

Er bestaat een powerline model met 500mbps:
pricewatch: Eminent Mini Powerline Adapter 500Mbps Starter Kit

Ik vroeg me af of je daar überhaupt wel wat aan hebt ten opzichte van een 100mbps model, gezien een switch dan toch automatisch voor deze powerline zal schakelen naar 100mbps?

"Hodor"- Hodor

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:45

Tjark

DON'T PANIC

Let wel dat die powerlinedingen (bijna) nooit de aangegeven snelheden halen. Daarnaast zijn er ook 500Mbps powerlines waarvan de ethernetpoort maar 100Mbit is ipv een gigabit poort. M'n sitecom 500Mbps haalt hoogstens 127Mbit in de utility.

Nog een ander punt: hou er rekening mee dat je met een gewone powerline je stopcontact kwijt bent (ja, je kan 'm ook in een stroomverdeler stoppen, maar direct in de muur is beter; maar dan ben je dus wel je stopcontact kwijt. Daarvoor heb je dus modellen die het stopcontact doorlussen.

[ Voor 37% gewijzigd door Tjark op 20-06-2014 17:43 ]

*insert signature here

• JT

JT

VETAK y0

Morfieus0 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 17:35:
Nog een snel vraagje betreffende de powerline,

Er bestaat een powerline model met 500mbps:

Ik vroeg me af of je daar überhaupt wel wat aan hebt ten opzichte van een 100mbps model, gezien een switch dan toch automatisch voor deze powerline zal schakelen naar 100mbps?
Je hebt er in zoverre wat aan dat een 500mbps model mt 100mbps ethernetpoort waarschijnlijk dichter bij de 100mbit komt van de ethernetpoort.

Ecodan warmtepomp

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:31
Waarom geen dual band router plaatsen die zowel 2,4 als 5 ghz concurrent uitzend? Dan kunnen je compatible apparaten op 5 ghz werken en de ouwe meuk op 2,4 ghz.

Bijvoorbeeld een TP-Link WDR3600.

• JT

JT

VETAK y0

Ecodan warmtepomp

• Morfieus0
andy88 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 17:57:
Waarom geen dual band router plaatsen die zowel 2,4 als 5 ghz concurrent uitzend? Dan kunnen je compatible apparaten op 5 ghz werken en de ouwe meuk op 2,4 ghz.

Bijvoorbeeld een TP-Link WDR3600.
Heb nauwelijks 5GHz apparaten, dat is juist het hele probleem ;)

Heb inmiddels de WNDR3700 v2 weer teruggezet en die heeft een stabieler & beter signaal dan de ASUS RT N66U.

Zoals te zien is:
Afbeeldingslocatie: http://i434.photobucket.com/albums/qq66/Morfieus0/WNDR3700v2_zpsaaf64e44.jpg

Ik ga als oplossing toch voor deze powerline:

Draadloos gaat in deze omgeving gewoon echt niks worden met 2.4GHz, voordeel van dit model is ook dat er wifi in zit waardoor ik alle andere apparaten op de zolder nog van een enigzins fatsoenlijk signaal zonder al teveel snelheidsverlies door de afstand kan voorzien :) Laptop krijgt uiteraard de ethernetkabel!

[ Voor 26% gewijzigd door Morfieus0 op 20-06-2014 19:12 ]

"Hodor"- Hodor

Pagina: 1