GU10 fitting bevestigen op MDF

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:26
Ik ben bezig met een kast. Hierin wil ik verlichting bouwen.
Er moeten 15 led lampen in komen, die apart ingeschakeld moeten kunnen worden.
De schakelaar die een lamp aan doet, zal ook een wandcontactdoos inschakelen, waar een apparaat op aangesloten staat. Bij elke lamp zit dus een wandcontactdoos.

Ik heb gekeken naar inbouwspots, maar die zijn stervensduur. Ook moet ik dan voor elke 12V lamp een trafo hebben, omdat de schakelaar die er aan moet komen ook de wandcontactdoos moet kunnen schakelen. De schakelaar moet dus voor de trafo komen.
Voor 230V inbouwspots is de inbouwhoogte te hoog. Ik heb maximaal 5 cm over.

Nu heb ik deze GU10 fittingen gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://www.ledlampenfabriek.nl/images/productimages/big/gu10-fitting_4.jpg

Kan ik deze fittingen direct aansluiten op 220/230V? Wat ik er van gelezen heb, kan dat gewoon (staat ook op de fitting).
Kan ik deze fittingen direct op MDF schroeven of wordt het te heet?
Kan ik er eventueel een metalen plaatje tussen zetten?

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-04 15:11

SA007

Moderator Tweaking
Ja deze fittingen zijn gemaakt om direct op 230V te zetten.

Als je er led lampen in doet gaat dat qua temperatuur wel goed, je moet er alleen echt geen halogeen in zetten.

Wat is overigens de reden dat je verwacht dat je voor elke lamp een trafo moet hebben, dat volg ik niet.
Ik heb letterlijk honderden meters ledstrips op 12V aan 1 voeding gehangen zonder enige problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131162

kan prima, klein schroefje erdoor en gaan. (ze zijn ook op DX.com te vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
SA007 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:50:
Ja deze fittingen zijn gemaakt om direct op 230V te zetten.

Als je er led lampen in doet gaat dat qua temperatuur wel goed, je moet er alleen echt geen halogeen in zetten.

Wat is overigens de reden dat je verwacht dat je voor elke lamp een trafo moet hebben, dat volg ik niet.
Ik heb letterlijk honderden meters ledstrips op 12V aan 1 voeding gehangen zonder enige problemen.
Halogeen was al afgevallen door de hitte.

Ik wil elke lamp apart in- en uitschakelen met een schakelaar. Alleen zit er op die schakelaar ook een wandcontactdoos waar een (230V) apparaat aan zit. De schakelaar moet dus voor de trafo komen, anders krijgt de wandcontactdoos ook 12V.
Daarom wil ik dus gelijk 230V hebben, zodat die trafo er niet tussen hoeft.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:56

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Wat SA007 zegt: doe er LED in. Wel zo energiezuinig en amper warmte afgifte (stukken minder dan die halogeen spots a 50 w. Die branden (letterlijk) de kast uit.

De fittingen die jij aangeeft kunnen prima direct op 220. Ik heb ze bij de Hornbach vandaan en die hebben zelfs kleine trafo's als het moet :)

[ Voor 31% gewijzigd door Notna op 20-06-2014 13:55 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131162

of je plugt er 220 led's in, die hebben de eigen stepdown erin.

Normaal verwacht je namelijk 220 op een gu10 gat :)

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 131162 op 20-06-2014 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Anoniem: 131162 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 14:27:
of je plugt er 220 led's in, die hebben de eigen stepdown erin.

Normaal verwacht je namelijk 220 op een gu10 gat :)
Alle lampen met GU10 fitting zijn toch voor 220V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-04 08:56
Ja, dat klopt. G5.3 is dan wel weer 12VDC. Zeker weten dat er op de fitting 12V moet staan bij die LED lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 21:04
Als alternatief voor GU10 kun je ook eens kijken naar GX53 opbouw LED spots, zijn ook goedkope fittingen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Heb besloten om voor de GU10 fittingen te gaan.
Moet nog een aantal zaken uitzoeken (hoe ik de lampen wil gaan plaatsen en hoe ik de kabels ga laten lopen) en dan ga ik bestellen.
Zal wel volgende week worden, wanneer mijn salaris gestort is.

• Xyphoid
15 fittingen en 15 lampen besteld. Was €106 kwijt plus €30 invoerkosten (in China besteld en hoopte dat het pakketje langs de douane zou glippen).

Nu eens puzzelen hoe ik ze aan ga sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 19:09

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Een kanttekening: Als je die kast ooit verkoopt, of hij blijft in het huis staan als je dat ooit verkoopt. En iemand draait er ter vervanging halogeen in, dan fikt dus de hele boel af.

Goed, nu heb jij met LED op dit moment geen probleem. Maar ik vind als je dit soort installaties maakt dat je rekening moet houden met de stommiteit van een opvolger. Er past gewoon een halogeenlamp in en een vergisssing is zo gemaakt. Vooral bij iemand die die kast niet zelf gemaakt heeft.

Om die reden lijkt het mij niet verstandig om dit zomaar te doen.

GU10 op hout schroeven: _NIET_ doen. Neem dan een dedicated fitting voor LED oid.

[ Voor 7% gewijzigd door AtomicShockwave op 15-08-2014 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Bij de action, inclusief armatuur, fitting en lamp. Geen led, wel een prima armatuur voor halogeen.

Afbeeldingslocatie: http://www.voordeelmuis.nl/img/gif/819/819289.gif

[ Voor 26% gewijzigd door Oyster op 15-08-2014 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Die kast blijft niet staan, want hij is speciaal voor mijn consoles. En armatuur is te duur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Xyphoid schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:16:
15 fittingen en 15 lampen besteld. Was €106 kwijt plus €30 invoerkosten (in China besteld en hoopte dat het pakketje langs de douane zou glippen).

Nu eens puzzelen hoe ik ze aan ga sluiten.
Houdt in je achterhoofd dat niet dimbare chinese GU10 lampen over het algemeen niet veilig zijn. Als er een metalen koelvin op de buitenkant zit (vaak bij >4W) en/of er geen glasplaatje over de LED's zit zijn er bijna altijd delen van de lamp waar 230V op staat en die (per ongeluk) direct aan te raken zijn.
Oppassen dus als iemand per ongeluk de lamp kan aanraken of als iemand denkt dat hij de lamp wel kan vervangen zonder eerst de stekker uit het stopcontact te halen.

edit: in het geval van een consolekast zou ik zeker een van die lampjes openen om te checken of ze veilig zijn. Ik kan me voorstellen dat er makkelijk vingertjes bij die lamp kunnen komen als er wat kabels los/vast moeten.

[ Voor 14% gewijzigd door _l_Arjan_l_ op 16-08-2014 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
_l_Arjan_l_ schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:29:
[...]

Houdt in je achterhoofd dat niet dimbare chinese GU10 lampen over het algemeen niet veilig zijn. Als er een metalen koelvin op de buitenkant zit (vaak bij >4W) en/of er geen glasplaatje over de LED's zit zijn er bijna altijd delen van de lamp waar 230V op staat en die (per ongeluk) direct aan te raken zijn.
Oppassen dus als iemand per ongeluk de lamp kan aanraken of als iemand denkt dat hij de lamp wel kan vervangen zonder eerst de stekker uit het stopcontact te halen.

edit: in het geval van een consolekast zou ik zeker een van die lampjes openen om te checken of ze veilig zijn. Ik kan me voorstellen dat er makkelijk vingertjes bij die lamp kunnen komen als er wat kabels los/vast moeten.
Daar had ik al over gelezen en filmpjes van gezien.
Heb er een paar open geschroefd en zien er OK uit. Is metalen koelvin en leds zijn met glas afgedekt.

Maar lampen komen achterin de kast en misschien koop ik andere lampen of scherm ze af.

Pagina: 1