Budget systeem vriendin

Pagina: 1
Acties:

• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-03 11:08

el-jorge

turn around and feel the vibe

Topicstarter
Allen,

Laatst plofte de voeding van mijn oude game systeem. Deze pc was al 3 jaar door mijn vriendin in gebruik, en al 6 jaar oud. En ik vind het nu dan wel tijd om een nieuwe te kopen. Waarom niet gewoon een nieuwe voeding? Ik weet niet of het ploffen meer schade heeft aangericht, en eigenlijk is het systeem dikke overkill voor haar, en gebruikt die daarom ook teveel energie. Ik ben dus op zoek naar een basissyteempje. Wat gaat ze ermee doen.

Internetten
Office taken
muziek luisten
misschien muziek maken
simpele fotobewerkingen

Ik heb een systeempje in elkaar gezet. Uit de oude pc komt nog een x-fi pci geluidskaart, vandaar de mobo's met pci slot. En er komt nog een harde schijf van 1TB uit het oude systeem.

Ik moet nog kiezen uit welk mobo. Ik heb nu een asrock en een asus erin geplaatst. Die zijn vergelijkbaar. De asus heb ik erin gezet aangezien ik al vaak asus mobo's heb gehad en daar erg tevreden over ben. Maar de asrock kan wat dat betreft net zo goed zijn. Iemand input?
4gb of 8gb?? Graag input
En ik heb geen aparte videokaart geplaatst, gezien het gebruik lijkt mij dat niet nodig toch?
En ik twijfel tussen de voedingen. Die be quiet is goedkoper en lijkt mij genoeg. De seasonic heeft wat meer ruimte, maar ik denk eigenlijk niet dat ik dat nodig heb?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 54,-€ 54,-
1ASRock Intel H81 H81M€ 46,50€ 46,50
1Asus H81M-C€ 46,50€ 46,50
1Cooler Master Silencio 352€ 48,-€ 48,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,95€ 62,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,-€ 29,-
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 36,95€ 36,95
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 49,95€ 49,95
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 91,92€ 91,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 465,77

Spielerei...

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Lijkt mij een prima setup zo. Qua specifieke keuzen, het Asrock bord heeft uit zichzelf al een behoorlijke on-board geluidschip met zowaar een optische verbinding. Aangezien ze allebei even duur zijn en je al een aparte geluidskaart hebt, maakt het eigenlijk vrij weinig uit.

Qua RAM is 4GB in principe voldoende voor het merendeel vanwat je beschrijft, maar het ligt er een beetje aan hoeveel ze gaat fotobewerken of 8GB nut heeft. Je zou kunnen beginnen met 1 reepje en als dat niet genoeg blijkt, eentje toevoegen.

Beide voedingen zijn prima. Omdat dit systeem niet gebruikt gaat worden voor gamen, hoef je in principe niet hoger te gaan zitten dan 300W. Zelfs met een instapkaart als de 750ti is die nog voldoende.

• ykp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12-2024

ykp

Ik zou nog wel de SSD veranderen naar een pricewatch: Crucial MX100 256GB, net iets groter en sneller dan de SSD die je er nu in hebt zitten.

Wat betreft het moederbord zou ik gaan voor de ASRock, de specificaties van beide borden zijn ongeveer gelijk, maar het ASRock bord heeft nog een interne usb 3.0 header en de Asus niet.

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
br00ky schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 12:48:
Qua RAM is 4GB in principe voldoende voor het merendeel vanwat je beschrijft, maar het ligt er een beetje aan hoeveel ze gaat fotobewerken of 8GB nut heeft. Je zou kunnen beginnen met 1 reepje en als dat niet genoeg blijkt, eentje toevoegen.
Foto bewerken zal niet zo heel veel zijn. In de oude pc zat ook maar 4gb, en daar ging het prima op. Ik heb 8gb erin gezet omdat de xtra ruimte misschien gelijk wel prettig is ipv later bij zetten? ik ga trouwens W7 draaien.

SSD zal ik ff naar kijken. Ik heb bij een webshop een volledig lijstje gemaakt daar is de M500 net wat goedkoper als de mx100.

Zou ik trouwens nog een aparte processor koeler moeten nemen? Hoe zijn de huidige intel koelers, een beetje stil?

[ Voor 7% gewijzigd door el-jorge op 20-06-2014 13:46 ]

Spielerei...

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Bij het gebruik dat jij schetst zal die waarschijnlijk 95% van de tijd op idle draaien, dus onhoorbaar zijn, zeker in die case.

RAM bijsteken is ongeveer het simpelste dat je kan doen ;).

• el-jorge

el-jorge

Topicstarter
br00ky schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:48:
Bij het gebruik dat jij schetst zal die waarschijnlijk 95% van de tijd op idle draaien, dus onhoorbaar zijn, zeker in die case.

RAM bijsteken is ongeveer het simpelste dat je kan doen ;).
Dat klopt ook eigenlijk wel. Ik vroeg mij af of het gelijk meerwaarde zou hebben, of dat ik misschien met dit systeem al gelijk tegen de 4gb bottleneck aan kan lopen?

Spielerei...

Pagina: 1