Is deze opstelling mogelijk? Van ARC naar Optisch.

Pagina: 1
Acties:

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:06

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Goedemorgen,

Mijn huidige geluidsinstallatie voldoet niet meer inmiddels. Op het moment heb ik een W955B televisie aan de muur hangen. Het geluid hiervan loopt via ARC naar een Samsung 2.1 setje. In totaal zijn hierop aangesloten UPC Horizon, een PS3, een mediaplayer en de bluray-speler die deel uitmaakt van de 2.1 set.

Nu ben ik van plan om het geluid van een upgrade te voorzien, de mediaplayer of de PS3 gaat weg en daarvoor in de plaats komt een stand-alone bluray-speler (voor mijn vriendin). Op het oog had ik de
Teufel Cinebar 5.1 THX aangezien ik ook al een Central AV Columa heb en daar zeer tevreden over ben (deze wordt gebruikt in de 'gameroom').

Deze set heeft echter alleen een digitale coax (1x) en een digitale optische aansluiting (1x). Kan ik nu de TV verbinden via een optische kabel en het geluid dan extern laten lopen via de Teufel set? Of ben ik hiervoor verplicht ARC te gebruiken (in dat geval werkt deze set dus niet). Van vrienden krijg ik wisselende reactie te horen. Het is de bedoeling dat het geluid dus ALTIJD via de Teufel loopt. Ik zou verwachten dat ik elk apparaat rechtstreeks met de Teufel moet verbinden en niet via de TV kan laten lopen maar ik weet niet zeker of deze aanname juist is.

Mijn vraag is dan ook of het technisch mogelijk is wat ik wil?

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024
Ik zou de optische kabel daarvoor gebruiker, als je er nog geen hebt: ze heten toslink kabels.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
royb3 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 10:05:
Ik zou de optische kabel daarvoor gebruiker, als je er nog geen hebt: ze heten toslink kabels.
Ik ben bekend met het systeem maar gaat dit ook werken wanneer ik alles via HDMI aansluit op de TV en het geluid via de optische kabel laat lopen naar de Teufel? Ik heb lang geleden een Z5500 gehad die via Toslink aangesloten was maar daar had ik een optische switch voor nodig en dat werkte verre (!) van ideaal. Als dit technisch kan dan is het goed natuurlijk. Het wordt anders wanneer ik voor deze aansluiting kies en dan blijkt dat de apparaten individueel via toslink aangesloten moeten worden op de teufel want dan krijg je ofwel een switch ofwel gepiel met kabels ;)

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-01 23:34
Ik vermoed dat jouw tv ook een toslink-out heeft. Als je deze aansluit op je audio, zal hij alles wat binnenkomt op de tv doorsturen via deze kabel naar je audio-systeem.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Upper schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 10:12:
Ik vermoed dat jouw tv ook een toslink-out heeft. Als je deze aansluit op je audio, zal hij alles wat binnenkomt op de tv doorsturen via deze kabel naar je audio-systeem.
Yeah dat heeft ie. Dan moet het dus gaan werken als ik het goed begrijp d:)b

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:41

FeaR

In GoT we trust

Let wel dat de kans groot is dat de TV geen DTS 5.1 door zet en ook Dolby Digital 5.1 is maar de vraag. Nu zal dat met een soundbar een (veel) minder groot issue zijn dan als je een 5.1 set aan zou sluiten. Maar ik benoem het toch maar aangezien de Teufel wel over de juiste decoders beschikt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
FeaR schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 10:35:
Let wel dat de kans groot is dat de TV geen DTS 5.1 door zet en ook Dolby Digital 5.1 is maar de vraag. Nu zal dat met een soundbar een (veel) minder groot issue zijn dan als je een 5.1 set aan zou sluiten. Maar ik benoem het toch maar aangezien de Teufel wel over de juiste decoders beschikt.
Inderdaad niet het allerbelangrijkste gelukkig maar hier was ik al vanuit gegaan. Mocht ik het alsnog nodig hebben dan kan er in een later stadium altijd nog een toslink-switch tussengeplaatst kunnen worden. Alle apparaten zijn voorzien van een optische uitgang zag ik dus in dat geval kan een switch uitkomst bieden.
Pagina: 1