[iMac 2011] Ruis oordopjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-10 09:05
Beste,

Ik heb vanmiddag een 2e hands imac gekocht via mp.

Ding ziet er nog netjes uit, zit garantie op en komt van iemand met 'verstand'.

Alles werkt naar behoren behalve mijn audio output.
Wanneer ik oordopjes in plug heb ik veel ruis. Links meer dan rechts.
Dit was met mijn vorige imac niet. (early 2009 met plastic achterkant)

het klinkt zoals dit, alleen dan door de oortjes :

YouTube: Logitech x-530 speaker buzzing sound problem

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Wat heb ik al geprobeerd:
1: Andere oortjes, 3 paar, geen succes.
2: headphone jack schoongemaakt met alcohol en daarna met fohn droog gemaakt, geen succes.
3: imac niet rechtstreeks op de muur aangesloten maar via een stekkerdoos, geen succes (stop contacten zijn niet geaard. Mijn stekker doos wel)

update
Heb in de keuken wel een geaard stopcontact. Hier de imac aangesloten. Ook dit levert geen verschil op. (met en zonder stekkerdoos ertussen).

Inmiddels ook een PRAM reset gedaan, ook dit heeft geen effect.

Nu net ook even een speakerset geprobeerd. (2.1 logitech)
Rechter speaker en subwoofer klinken beide goed. Ook hier ruis op de linker speaker.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt!

[ Voor 26% gewijzigd door charlie7 op 20-06-2014 19:39 ]

Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 17 ProMax Cosmic Orange / AW Ultra 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:26
Blijkbaar is de audio-output stuk. Als er garantie op zit, waarom leg je dit niet eens voor aan een genius?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie7
Ik ga morgen apple bellen...
Gozer heeft zelf een sdd geplaatst en weer eruit gehaald. Ik denk dus dat mijn apple care vervallen is...
Kunnen zij dit zien?

Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 17 ProMax Cosmic Orange / AW Ultra 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:45
Ruis is een defecte Logic Kaart. Tenminste, die hebben ze bij mij vervangen toen ik ruis uit de koptelefoon ingang had. Duur grapje als het geen garantie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In m'n Macbook late 2008 (Aluminium) zit er ook ruis in. Volgens Apple was dat normaal gedrag, wat mede komt door het gebruikte materiaal (Alu).
Ik heb thuis ook een iMac 2011, die gebruik ik nooit op m'n oordopjes. Als je wil kan ik dat later vandaag eens testen om te checken wat daar normaal gedrag is.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie7
martijnmartijn schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 11:58:
Ruis is een defecte Logic Kaart. Tenminste, die hebben ze bij mij vervangen toen ik ruis uit de koptelefoon ingang had. Duur grapje als het geen garantie is.
Lijkt me dat als het logic board defect is dat dan ook de interne speakers ruis zouden geven. Niet alleen de headphone jack.
Datafeest schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 12:01:
In m'n Macbook late 2008 (Aluminium) zit er ook ruis in. Volgens Apple was dat normaal gedrag, wat mede komt door het gebruikte materiaal (Alu).
Ik heb thuis ook een iMac 2011, die gebruik ik nooit op m'n oordopjes. Als je wil kan ik dat later vandaag eens testen om te checken wat daar normaal gedrag is.
Dat zou ik op prijs stellen. Alvast bedankt!

Ik heb inmiddels nog even verder op internet gezocht. Het zou ook kunnen dat de headphone jack aansluiting alleen kapot is. Een nieuwe jack kabel met aansluiting voor mic/headphones kost 40e.
Dit is natuurlijk nog te overzien en qua installatie ook niet zo lastig dat ik dit zelf niet zou kunnen (daar er toch geen garantie meer is).

Iemand ervaring met een usb soundcard op een osx device? Heb vroeger een icemat siberia headset met een usb soundcard op mijn windows pc gehad. Wellicht dat ik die hier ook op zou kunnen aansluiten. Uiteraard is dit geen oplossing voor het probleem maar wel een work around waar ik mee zou kunnen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Charlieevs schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 19:34:
Iemand ervaring met een usb soundcard op een osx device? Heb vroeger een icemat siberia headset met een usb soundcard op mijn windows pc gehad. Wellicht dat ik die hier ook op zou kunnen aansluiten. Uiteraard is dit geen oplossing voor het probleem maar wel een work around waar ik mee zou kunnen leven.
Ik heb zelf heel lang een usb soundcard (deze: pricewatch: Terratec Aureon Aureon Dual USB) gebruikt op mijn Late 2006 MacBook, omdat de headphone jack helemaal niet meer functioneert. Werkt prima, out of the box, geeft je zelfs optisch uit en een microfoon-ingang. Wel een iets duurdere variant, en vrij groot. Ik denk dat je een redelijke kans hebt dat ook hele goedkope usb stereo-soundcards gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik kreeg een USB soundcard bij mijn koptelefoon, werkt ook out-of-the-box!

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie7
Heb gisteren de imac open gehaald. De audio kabel leek al een keer losgehaald gemaakt te zijn en was iets verbogen.
Heb inmiddels een nieuwe besteld en zal laten weten of het probleem is opgelost wanneer ik deze heb ingebouwd.

In iedergeval bedankt voor jullie hulp zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Ik heb zelf op ebay zon 2 dollar usb soundcard voor in mijn cinema display. Werkt out of the box kost geen fluit. En geluidskwaliteit is acceptabel genoeg voor op mijn goedkope logitech setje.

Ik hoop dat het snel gefixt is op je iMac!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Ik heb het getest. Ook mijn iMac 2011 27" geeft, net zoals m'n Macbook late 2008 (Aluminium) een duidelijk hoorbare ruis op de oordopjes. Het ruisniveau is vergelijkbaar.
In m'n normale Logitech speaker is het trouwens niet waarneembaar, alleen bij oordopjes (diverse soorten in prijsniveau €40 - €90).

[ Voor 5% gewijzigd door kamerplant op 24-06-2014 14:59 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie7
Bedankt voor het testen!
Ik heb inmiddels een nieuwe kabel besteld dus ik zal een update plaatsen wanneer deze binnen is en wanneer ik hem ingebouwd heb.

Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie7
Heb de kabel inmiddels vervangen. Deze was gisteren binnen gekomen.

Helaas is het probleem niet opgelost. Ben toch bang dat het logicboard kapot is.

Usb soundcard it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Ik ben benieuwd in hoeverre het afwijkt van de normale ruis, die de iMac nou eenmaal heeft.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlie7
Mijn vader denkt dat het geluid eerder vervormd klinkt dan dat het ruis is...
Ik ben niet echt een audiofiel dus ik zou 't niet weten....

Pagina: 1