Nog even een keer voor de duidelijkheid:
"Out of the box" = "zoals het uit de doos komt", oftewel: direct bruikbaar.
"Outside the box" = buiten de gebaande paden, vanuit een nieuw perspectief. Veel mensen zeggen inderdaad ook "thinking out of the box", maar dat lijkt me eigenlijk niet correct.
Stap 1 in dit proces is erachter komen wat jouw persoonlijke "box" eigenlijk is. De "box" wordt in mijn optiek gevormd door je ervaring, de regels en gewoontes waarbinnen men wil dat je werkt én de beschrijving van het probleem.
Zoals eerder al aangehaald: iemand kan zó vast zitten aan een bepaalde technologie/programmeertaal, dat hij oplossingen die daar geen gebruik van maken niet eens accepteert, laat staan dat hij ze zelf zou bedenken. Dat is een behoorlijk stevige box
Je bewust zijn van jouw box is een belangrijke voorwaarde voor het kunnen denken outside the box.
Stap 2 is dan om door je box heen te breken en vanuit een ander standpunt naar de box en het probleem te kijken.
Stap 3 is dan actief op zoek gaan naar de beste oplossing voor het probleem op basis van je ervaring, de regels en gewoontes waarbinnen men wil dat je werkt én de beschrijving van het probleem. Dit lijkt tegenstrijdig (zie stap 1), maar dat is niet zo.
"Thinking outside the box" is mijns inziens namelijk geen doel op zich, maar een manier om bewust om te gaan met je eigen (of opgelegde) limieten. Het heeft bijv. geen zin om heel "innovatief" voor een nieuwe programmeertaal te kiezen die mogelijk beter aansluit bij het probleemdomein, als niemand in het team ervaring heeft in die taal en het project volgende week (lees: gisteren) af moet zijn.
Thinking outside the box is mijn optiek een middel om bewust om te gaan met je eigen grenzen, te weten wanneer je over die grenzen heen moet gaan, en onderbouwd kiezen voor de best beschikbare oplossing. Het is voor mij ook geen vereiste voor de oplossing van alle problemen. Je kunt het gros van de problemen naar alle waarschijnlijkheid ook prima binnen je box oplossen. Maar op het moment dat je het gevoel krijgt dat er iets wringt, je er achter komt dat er eigenlijk een ander probleem onder je huidige probleem zit, of als je echt iets nieuws wilt verzinnen, zul je buiten je box moeten denken.
"Gewoon" een goede oplossing verzinnen o.b.v. je skills en ervaring vind ik dus geen goed voorbeeld van "thinking outside the box", juist omdat je skills en ervaring zo'n belangrijk onderdeel zijn van je eigen persoonlijke box. Je moet daar m.i. bewust doorheen breken.
[
Voor 14% gewijzigd door
Herko_ter_Horst op 26-06-2014 14:13
]