• mixedcase
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik ben al geruime tijd op zoek naar een nieuwe camera, en ik ben bang dat ik ondertussen compleet vast zit in reviews bekijken en geen keuze kunnen maken. Graag zou ik jullie mening horen. Zijn mijn wensen haalbaar? Waar moet de compromis gemaakt worden? Is er een andere camera die ik over het hoofd heb gezien?

Mijn wensen:

1. Compact. Het hoeft niet in mijn jeans te passen, maar in een jaszak of cargoshorts, ja. Ik had een paar jaar geleden een Nikon DSLR maar liet hem bijna altijd thuis. Ik wil nu een camera die ik in principe altijd mee kan nemen.

2. Goede bouw kwaliteit. Het liefst geen plastiek aanvoelend ding. Mijn oude Olympus OM-1n voelt nog steeds aan alsof ik hem als een hamer kan gebruiken. Een retro uiterlijk trekt mij ook wel aan.

3. Goede low light performance. Ik woon in IJsland en wil betere foto's maken van het noorderlicht. Ook maak ik graag nacht foto's in de stad.

4. Ik hou er niet van om constant van lens te moeten wisselen of om te mee te moeten sjouwen. Aan de andere kant, de mogelijkheid om je lens later te upgraden is natuurlijk wel welkom.

5. Moderne handigheid. Dingen als Wifi, GPS, touchscreen. Het is 2014 tenslotte :) Geen must-have, maar zeker grote pluspunten.

6. Een view-finder zou welkom zijn.

7. Goede handmatige controle. Hardware knoppen, niet voor alles in een menu te hoeven duiken.

8. Goede out-of-camera JPG's. Ik heb geen zin of tijd om veel post-processing te doen op de pc.

Mijn interesses zijn vooral portret en straat portret, gevolgd door architectuur en landschappen. Mijn budget is zo'n 1000 euro. Video interesseert me niet.

Ik heb de keuze's terug gebracht tot de volgende lijst:

- Olympus E-M10 + 17mm prime
- Fuji X100S (boven budget maar oh zo mooi)
- Sony a6000
- Sony RX100 III

Welke keuze zouden jullie maken als je mijn wensenlijst zo ziet? Ik weet dat kleine camera + goede low-light performance een bijna onmogelijke combinatie zijn, het doel is om de beste keuze te maken met wat wel mogelijk is.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

X100S valt mee, die is via onestop-digital voor €826 te bestellen. Als ik je lijstje zie, zou ik daar alleen niet voor gaan: de 23mm-prime is lichtsterk maar wel wat beperkt voor portret.

De RX100 is het kleinst, de a6000 is echter ook ontzettend mooi. Ik zou zeggen: wil je later een nieuwe lens erop kunnen zetten (die wellicht de camera wel lomper maakt)? Wil je een dunne DoF? Ga dan voor de a6000. Anders is de RX100 een prachtige camera (bedenk wel dat 'ie een telebereik van (uit m'n hoofd) 70mm heeft, je kunt er dus niet extreem ver mee inzoomen).

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• mixedcase
Zoom maakt me niet zo veel uit, ik zou toch voor een prime gaan waarschijnlijk. Dank je voor je advies!

• mixedcase
tobiasvs schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 19:06:
X100S valt mee, die is via onestop-digital voor €826 te bestellen.
Bedoel je deze site? http://www.onestop-digita...uct_id=34338&currency=EUR. Is daar 867 euro, en er komt natuurlijk een bom invoerrechten bij op lijkt me?

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Die site bedoel ik inderdaad. Hoe het tegenwoordig zit, weet ik niet, maar een tijd geleden waren de prijzen inclusief btw etc. (ze sturen de camera door vanuit het VK). Garantie en dergelijke zaken zul je even moeten opzoeken, hoewel dat volgens mij ook wel redelijk geregeld is. De X100 kan ik van harte aanbevelen (heb er zelf een) dus de X100S moet een topcamera zijn ;)

Overigens heb je nu de zwarte X100s uitgekozen, die is €40 duurder.

• Lowizi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-01 20:15
Is de GM-1 niks voor je?

http://tweakers.net/product/346842/panasonic-lumix-dmc-gm1/

Heb zelf ook een hele tijd reviews gelezen en twijfelde ook enorm over de rx serie of de m10.
Uiteindelijk voor de Panasonic gekozen, dik tevreden :)

• mixedcase
Die ziet er best interessant uit, dank je. Waarom toch niet voor de e-m10 gekozen? Ik gok het formaat?

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-01 16:07
Ik zou voor de Fuji X-E1 met kitlens 18-55 gaan, voor rond de 750 nog te koop. Behoorlijk retro, het beste kitobjectief en je kunt er nog meer doorgroeien als het moet. De objectieven van Fuji zijn bovengemiddeld (overigens nieuw ook qua prijs ;) ). De AF is niet de snelste, maar dat zie ik niet echt op je criteria-lijstje.
Als je de kit met de 18 mm koopt (ongeveer dezelfde prijs) heb je bijna een X100s... De electronische zoeker is overigens heel goed.

Voor het voldoen aan je criteria:

1. beperkt, vergeleken bij een dslr ja, vergeleken bij een RX100 nee +/-
2. ja, +
3. ja ++
4. ja ++
5. nee --
6. ja ++
7. ja++
8. ja ++

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-01 11:56
Ik heb ook de GM1 en had een Fuji X100, echter als tweede camera. Mijn primaire blijft een DSLR. De GM1 is heerlijk compact. Wel iets om rekening mee te houden: de GM1 heeft 1/50e flash sync en een losse flitser is niet mogelijk.

Flickr

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

1/50e? Dat is wel heel erg lang...

DigitalRev heeft vanochtend een video uitgebracht over de a6000:

• Lowizi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-01 20:15
mixedcase schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 01:45:
Die ziet er best interessant uit, dank je. Waarom toch niet voor de e-m10 gekozen? Ik gok het formaat?
Nou ik heb lang getwijfeld welke camera ik zou kiezen.
De Olympus E-M10 ziet er prachtig uit. Niet te groot, maar wel groot genoeg om er comfortabel foto's mee te kunnen maken. Daar had ik bij de GM-1 toch wat twijfels bij. Maar dat gaat prima.
De Olympus heeft ook een EVF en een hotshoe.

Omdat ik ook veel veel filmen (zondag komt onze puppy) heb ik uiteindelijk voor de GM-1 gekozen.
Vooral dat filmen in 24p lijkt me heel leuk om te doen.
Hij is een stuk compacter zodat ik hem ook mooi bij mijn vriendin in haar tas kan stoppen.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van kantelbare schermen, het ziet er zo fragiel uit.
De GM-1 is heel netjes afgewerkt, echt een solide blok metaal :) Zeer goede bouwkwaliteit dus.
Ik ben niet echt thuis in alle fotografie details, vooral veel reviews gelezen en beetje op gevoel een keuze gemaakt.

Voor mij als ontzettende amateur maakt het denk ik toch niet veel uit, beide zullen ongetwijfeld prachtige foto's maken. Maar omdat ik wel meer met fotografie wil gaan doen, heb ik voor een camera uit deze prijsklasse gekozen ipv een standaard compact camera.

Ik heb ook het idee dat Panasonic wat moderner is wat betreft apps en de ondersteuning daarvan.
Dat vind ik ook belangrijk omdat het me erg leuk lijkt om eens te proberen op afstand wat foto's te maken in de tuin van vogels.
De Fujifilm XM-1 bijvoorbeeld, heeft nog steeds geen fatsoenlijke app, terwijl deze camera toch al een tijd op de markt is en andere modellen wel worden ondersteund.

Er is nu een cashback actie van € 50, toch wel erg nice en je krijgt er bij Coolblue ook nog een wrist strap bij. Dus wat prijs / kwaliteit verhouding betreft, denk ik dat het een prima keuze is.

Maar uiteindelijk was ik waarschijnlijk net zo blij geweest met een E-M 10 hahaha.

Succes met je keuze iig!

[ Voor 15% gewijzigd door Lowizi op 20-06-2014 11:22 ]

• mixedcase
Ik heb mijn keuze teruggebracht tot de EM-10 met de Panasonic 20mm lens of de X100S. De a6000 en de GM-1 heb ik wel overwogen maar bieden voor mij niets bovenop deze 2 keuzes.

Nu is het een kwestie van beide camera's voelen en proberen, dan moet de uiteindelijk keuze niet zo heel moeilijk zijn. Ik denk dat het de EM-10 gaat worden.
Pagina: 1