• PH-VAP
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11-2025
Hallo tweakers,

Ik heb sinds enkele dagen het volgende probleem met mijn setup:

Opstarten gaat prima, en alles lijkt normaal te draaien, echter:
Bij het afsluiten van Win7(64x) gaan de schermen op zwart, maar blijft de PC draaien. een hard reset of shutdown met powerknop geeft geen resultaat. De enige manier om het systeem uit te schakelen is door de stekker er uit te trekken. Daarbij valt op dat de ingebouwde mobo speaker een random aantal piepjes geeft nadat de stroom verbroken is.

Daar bovenop komt dat afgelopen nacht, nadat het systeem al enige tijd uitgeschakeld was, hetzelfde speakertje wederom random begon te piepen. Dit bleef doorgaan, zelfs na het verbreken van het netstroom!
Uiteindelijk, na een CMOS reset bleef de speaker stil en kon ik verder slapen :-)

Ondanks dit rare gedrag boot het systeem normaal, en kan ik ook de PC normaal gebruiken voor gaming etc.

Enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Gaat het mobo de geest geven, of moet ik het ergens anders zoeken?

SPECS:
ASrock P67 extreme4 gen3
i5 2500k @ 4600mhz
8 GB corsair vengeance RAM
Sapphire R290 Tri-X
750W coolermaster bronze voeding

• PH-VAP
Iemand?...

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01 07:48
Even los van het hele verhaal, ik ben namelijk gestopt bij het stukje dat je de pc enkel uit kon schakelen door de stekker eruit te trekken:

Kun je niet gewoon de power-knop vasthouden?
En anders via het schakelaartje achter op de voeding?

En de piepjes, echt random?
Of http://www.computerhope.com/beep.htm , http://www.wimvosautomatisering.nl/piepcode.html

[ Voor 20% gewijzigd door NeutraleTeun op 25-06-2014 21:02 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

Gebruik je een geaard stopcontact? Klinkt een beetje alsof er te lang spanning op blijft staan.
Kan overigens ook duiden op een stervende voeding.

• PH-VAP
Bedankt voor de reply's!

@ ToyotaMR2: powerknop inhouden doet niets. Ook de reset knop werkt niet meer. (Dit geldt voor zowel de knoppen op de kast, als de aan/uit/reset microswitches op het moederbord zelf). De schakelaar achterop de PSU werkt uiteraard wel (dit is samen met de stekker uit het contact de enige manier om de PC stop te zetten) De piepjes waren inderdaad random, ze werden op een gegeven moment zelfs 'vals'. Erg vreemd hierbij was dat dit doorging na het verbreken van het netstroom! Dit mobo heeft ook een debug schermpje waarop je foutmeldingen kunt uitlezen, maar deze blijft helaas op zwart.

@ nemesizz: Ik gebruik inderdaad een geaard contact. Stervende voeding is zeker ook een mogelijkheid, maar waarom bleef het mobo piepen na het verbreken van de stroom? Kan het niet langer functioneren van aan/uit/reset knop aan een kapotte voeding liggen?

[ Voor 11% gewijzigd door PH-VAP op 27-06-2014 04:10 ]

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-02 22:06
Voeding uitwisselen en/of je overclock tijdelijk eraf halen. Eventueel een nachtje memtest draaien. Als het probleem blijft kun je bijna wel stellen dat je moederbord vreemd aan het doen is.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:24

Nemesizz

Untouchable

@ nemesizz: Ik gebruik inderdaad een geaard contact. Stervende voeding is zeker ook een mogelijkheid, maar waarom bleef het mobo piepen na het verbreken van de stroom? Kan het niet langer functioneren van aan/uit/reset knop aan een kapotte voeding liggen?
Dat het moederbord blijft piepen kan komen dat de condensators in de voeding niet helemaal goed meer zijn, en te lang onder spanning blijven staan en eventueel nog spanning afgeven naar het moederbord waardoor de speaker gaat piepen (<- dit is maar een theorie, zelf nog niet tegen gekomen, nouja wel brakke condensators maar geen piepend bord :P ).

Dat de PC niet reageert op power en/of reset knop heb ik wel vaker gezien bij defecte voedingen.
Je kan de powerknop zo lang inhouden als je wil, maar de PC gaat niet uit (normaal moet ie na 4 seconden uitgaan), ook de reset knop reageert dan niet meer. Dus ja, dat kan betekenen dat het toch om een defecte voeding gaat.

• PH-VAP
Wederom bedankt voor de reply's.

@ iamzero456: ik heb het geprobeerd met default bios instellingen, maar dat biedt geen soelaas. Memtest zal ik nog even proberen..

@ Nemesizz: ik ga een nieuwe voeding bestellen, laat het resultaat weten..

• PH-VAP
PROBLEEM OPGELOST (tot nader orde..)

Het was niet de voeding (nieuw besteld.. kan terug 8)7 )

Het was niet het moederbord..

Het was de Displayport kabel! :?

In mijn specs had ik niet vernoemd dat ik een Eyefinity setup draai (3x landscape) m.b.v. 2x DVI en 1x Displayport. (Misschien toch even moeten vermelden?)
Deze setup draai ik al een hele tijd zonder problemen. Bovengenoemde problemen zijn begonnen nadat ik een XFX triple monitor stand had aangeschaft, met 2 nieuwe (langere) kabels waaronder 1 nieuwe displayport kabel.
Na enige trial & error bleek dus deze kabel de problemen te veroorzaken. Anyway. Oude kortere DP kabel teruggeplaatst en probleem verdwenen. Nooit gedacht dat een simpel monitorkabeltje mij bijna een nieuw systeem zou hebben laten aanschaffen!

Bedankt voor de hulp }:O
Pagina: 1