• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:46

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Sinds vandaag blijft de camera constant hunten met het scherp stellen onder AF focus. De term hunten was mij ook onbekend, en een middagje searchen ben ik deze term tegen gekomen.
Ik heb meerdere lensen geprobeerd, onder MF is er niks aan de hand maar met AF is het einde zoek.

Het probleem is ontstaan van de een op het andere moment zonder enige wijziging aan de instellingen, hardware knop van de AF/MF.
Kom dit voorval redelijk veel tegen maar weinig dat er diepgaand op in wordt gegaan.

Wat heb ik al gedaan?:
-Contacten gereinigd (zonder spul of iets dergelijks, blijft toch gevoelig)
-Firmware update naar 1.07
-Accu eruit
-Fabrieksinstellingen terug gezet

Verder werkt de camera goed, maar of het nu in de body zit omdat het probleem bij alle 3 de lensen voorkomt! Maar vind het raar dat het zo gebeurd zonder voorbode. De focus piepjes geven ook niks weer, ondanks dat de instellingen (one shot) gewoon staan waarbij die zou moeten weergeven wanneer de foto scherp is.

[ Voor 11% gewijzigd door Meneer aard op 19-06-2014 18:29 ]

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Er is een verschil tussen continuous shooting en continuous AF.

ik denk dat jij dat laatste hebt ingesteld? (dat heet AI Servo voor Canon cameras)

[ Voor 14% gewijzigd door Terryb47 op 19-06-2014 18:38 ]

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Eerst maar even ervan uitgaan dat de camera niet kapot is:
- Heb je meerdere focuspunten geselecteerd? Of één (welke)?
- Probeer je te focussen met de lensdop er nog op?
- Probeer je te focussen op een onderwerp zonder contrast?
- Piept de camera wel als je 'm in MF hebt staan en handmatig focus vindt?

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Ik heb handmatig diverse focus punten geselecteerd. De camera piept totaal niet wanneer de stand MF is geselecteerd en je handmatig scherp stelt. De lensdop is er af anders is het ook erg lastig om er door heen te kijke niet :P

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-01 18:19
Probeer je te focussen in een situatie met weinig licht? (Binnen bijvoorbeeld)

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Buiten en binnen geprobeerd. Met wat meer licht is het algemeen scherper maar met MF krijg je hem scherper. Je krijgt ook totaal geen bevestiging van de camera wanneer deze scherp is gesteld met AF noch met MF.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Tja, dan zou ik er even mee teruggaan naar de winkel waar je 'm hebt gekocht. Als zij het ook niet kunnen vinden, dan moet 'ie naar de reparatie denk ik..

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Ja daar ben ik ook al bang voor. Ik zal eens contact opnemen morgen met Canon Nederland. De body is immers alweer een aantal jaar oud. Mocht ik meer informatie hebben dan deel ik dat uiteraard.

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-01 15:48

ötzi

eclecticus

Probeer eens in Liveview een foto te maken en verander de AF drive naar quick mode, dit gebruikt je gewone AF sensor ipv camera sensor.

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Dan moet je wel in Liveview komen..Wordt de volgende uitdaging voor morgen. Ik denk dat er iets goed fout is cq kapot in de body. Want je kan enkel in MF foto`s maken, in AF modus kun je enkel half scherpte krijgen en doorklikken voor een foto is er niet bij, dat is wel te omzeilen door in voorkeursinstellingen een lock eraf te halen (aldus canon) wat ik ook gedaan hebt.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Klinkt niet best, maar weet je zeker dat je niet gewoon een focus modus als AI Servo aan hebt staan? Dan hoor je inderdaad ook geen piep te krijgen gezien deze voor bewegende onderwerpen is.

Dan nog zou je wel een scherpe foto moeten krijgen, misschien een andere lens proberen?

www.maartendeboer.net

• ötzi

ötzi

eclecticus

Je weet dat je liveview op jouw camera vanuit het menu moet activeren en dat het alleen werkt als je camera op P, M, Av of Tv staat ingesteld?

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Liveview geprobeert enkel wederom hetzelfde probleem. Bij een vriend lens uitgewisseld om te kijken of het niet daar aan kon liggen, wat ik al voor 90% had uitgesloten omdat die het al bij 3 eigen lensen heeft gedaan..Probleem blijft bij swappen van de lens. Mijn lens op zijn camera werkte perfect. Daaruit mag ik concluderen dat het probleem in de body ligt.

Wil sowieso canon nog eens contacten, zou toch eigenlijk niet mogen? 35 jaar oude leica geeft nog steeds geen krimp en een 5 jaar oude canon is al gelijk naar de knoppen terwijl ik er weinig in mijn omgeving gehoort heb dat ze zo snel de pijp aan maarten geven. Anders maar eens kijken naar de opvolger van een 1100/1200d.

• ötzi

ötzi

eclecticus

Meneer aard schreef op zondag 22 juni 2014 @ 20:08:
Liveview geprobeert enkel wederom hetzelfde probleem. Bij een vriend lens uitgewisseld om te kijken of het niet daar aan kon liggen, wat ik al voor 90% had uitgesloten omdat die het al bij 3 eigen lensen heeft gedaan..Probleem blijft bij swappen van de lens. Mijn lens op zijn camera werkte perfect. Daaruit mag ik concluderen dat het probleem in de body ligt.

Wil sowieso canon nog eens contacten, zou toch eigenlijk niet mogen? 35 jaar oude leica geeft nog steeds geen krimp en een 5 jaar oude canon is al gelijk naar de knoppen terwijl ik er weinig in mijn omgeving gehoort heb dat ze zo snel de pijp aan maarten geven. Anders maar eens kijken naar de opvolger van een 1100/1200d.
Kijk hier eens naar, laatste stukje onderaan over custom settings.
Zou het hunten wel verklaren aangezien liveview een andere methode gebruikt om te focussen.

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Dat had ik ook al voorbij zien komen. Anyways ik heb contact gehad met Canon omdat het toch een "vaag" probleem blijft, hij zit er net naast met scherp stellen is mij opgevallen.
Het schijnt dat alle camera`s gekalibreert kunnen worden bij een service centrum. In de huidige modellen is dit al open voor de gebruiker maar niet bij dit type camera. Bij het zoeken kwam ik wel op kalibreer kaarten die je als DIY kunt gebruiken maar niet hoe ik het in service menu kan komen.

Kan de camera opsturen, kost je iets van 55 euro incl kalibratie. Mocht de AF switch vervangen moeten worden praat je over 90 euro..Vind het zonde om de camera aan de kant te gooien omdat die op MF wel gewoon goed werkt. Mochten de kosten dusdanig hoog uitvallen ben je enkel 55 euro kwijt, onderzoeks kosten incl kalibratie dan is de keuze ook onderbouwt dat het een nieuwe camera wordt.

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

Topicstarter
Heb inmiddels een diagnose, tenminste ik heb bericht.
Volgens de offerte moet er electra bedrading vervangen worden, gedeetelijke afstelling, algehele reiniging en functie controle a 2x..
Wat en hoe er vervangen gaat worden, i don`t know maar ik heb hier wel om een opheldering gevraagt middels de mail want in de opmerkingen wordt verwezen naar de PCB main..Mag aannemen dat de main plaat de geest heeft gegeven..

Denk dat het een nieuwe camera gaat worden..kosten van de reparatie bedragen 224 euro.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Meneer aard schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 19:56:
Heb inmiddels een diagnose, tenminste ik heb bericht.
Volgens de offerte moet er electra bedrading vervangen worden, gedeetelijke afstelling, algehele reiniging en functie controle a 2x..
Wat en hoe er vervangen gaat worden, i don`t know maar ik heb hier wel om een opheldering gevraagt middels de mail want in de opmerkingen wordt verwezen naar de PCB main..Mag aannemen dat de main plaat de geest heeft gegeven..

Denk dat het een nieuwe camera gaat worden..kosten van de reparatie bedragen 224 euro.
Psst, Canon EOS 1200D Body Zwart. Voor weinig meer heb je een nieuwe body inderdaad, in het geval van de 1200D dan wel zonder lenzen maar die heb je toch al ;)

www.maartendeboer.net

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:38
Nee, joh. Je hebt nu een fantastisch excuus om een 5D3 te kopen. :9~
Pagina: 1