Nieuwe hardware Debian server

Pagina: 1
Acties:

• FRGert
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-03 12:10
Beste Tweakers,

Ik heb sinds een tijdje een eigen Linux server, hieronder volgt de lijst van de setup.
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock E350M1€ 54,-€ 54,-
1Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1002FAEX, 1TB€ 88,98€ 88,98
1WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB€ 145,50€ 145,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 58,04€ 58,04
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,-€ 30,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 66,-€ 66,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 442,52

Op deze server draai ik Debian Wheezy, maar ik zit toch te twijfelen om een hardware upgrade uit te voeren. Had deze hardware aangeschaft om te kijken of het wat voor mij was een eigen server onderhouden en taken laten uitvoeren.

Nu is de vraag, wat is volgens jou een logische stap in de hardware opzicht om hem te upgraden. Kwam zelf op een core i3 uit. Budget ervoor is maximaal 200 euro, omdat ik RAM al in bezit heb lijkt dit mij voldoende om een mooi systeem mee samen te stellen. Hieronder is de lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4150 Boxed€ 95,-€ 95,-
1ASRock B85 Pro4€ 59,50€ 59,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 154,50

Verder had ik ook nog een vraag over het OS, als ik nieuwe hardware ga gebruiken dan moet ik waarschijnlijk Linux Debian weer opnieuw installeren. Maar persoonlijk heb ik geen zin om alles weer in te moeten stellen. Dus vraag ik aan jullie hoe kan ik het beste mijn data van mijn huidige server over zetten op de andere server.

Mvg,

FRGert

(edit: me huidige setup helemaal toegevoegd en budget.)

[ Voor 20% gewijzigd door FRGert op 19-06-2014 16:23 ]

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-03 17:54

mirno

私の名前はMirnoです

Je huidige set-up is qua CPU een beetje een slak lijkt me.

De keuze voor de Haswell i3 is helemaal niet gek. De Haswell i3 scoren veel beter als men denkt. Maar alsnog is een i5 dan zo'n 50 euro meer: pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed
En dan heb je 4 echte cores. Of eventueel een nog betere: pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed (hoger geklokt)

Wat mij betreft zijn alle 3 de CPU's hun geld waard. De i3 vind ik zelf alleen niet heel scherp geprijsd omdat het maar 2 cores heeft.
Het ligt er uiteraard ook aan wat je ermee gaat doen. Voor alleen internetten en webservers browsen is dit al genoeg: pricewatch: Intel Pentium G3220 Boxed

Die vind ik wel heel erg scherp geprijsd :p

Wat wil je er maximaal mee gaan doen?

我的名字是Mirno

• FRGert
Wat ik met mijn server eigenlijk doe is het automatiseren van downloaden en streamen van video content. Deze wil ik dan als het nodig is video gaan laten transcoderen over het internet, zodat ik meerdere apparaten kan toelaten die videos en of films willen kijken. Verder staat er een SVN server op, webserver, ssh server.

Ben ook bezig met een project om met vrienden back-ups bij elkaar op te slaan en zelf back-ups te maken.

Verder heb ik nog geen toepassingen gevonden, wellicht weet jij er een paar?

Ja voor 50 euro duurder heb je wel gelijk 4 cores en dat is ook wel wat handiger is en heb daar ook over na zitten denken en een i7 voor een server vindt ik persoonlijk een overkill.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ga voor de nieuwe atoms.

• Lucasftw
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-03 22:34
De nieuwe Atoms zijn prima voor deze soort hosting.

Verder zou je op de link hieronder kunnen kijken voor het huren van een dedicated server:
http://www.kimsufi.com/nl/#servers

• FRGert
Wil het misschien later nog uitbreiden door het hosten van een game server. Wil ook nog een keer uitzoeken op LDAP hier lokaal in het netwerk kan werken (is eigenlijk overkill is 1 desktop die er dan gebruik van maakt).

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:26
Als je wilt transcoden zou ik geen Atom nemen :) De i5 4440 is de goedkoopste quad-core. Afhankelijk van de winkel is de 4460 maar een paar euro duurder, maar dat scheelt maar 100 MHz.

Vervolgens kies je hier een moederbord: http://tweakers.net/categ...e1wYZ_0Gdl9jBYfwi_JHlTyhs -> Socket 1150 en een Intel netwerkchip. 4x SATA hebben ze allemaal, dus dat is geen issue :)

Linux hoef je over het algemeen niet opnieuw te installeren als je het moederbord vervangt, zelfs niet als je van AMD naar Intel gaat. Een en ander hangt wel af van hoe enthousiast je allemaal zaken uit hebt zitten vinken bij het compileren van je eigen kernel, als je gewoon de kernel uit de repositories gebruikt dan moet het gewoon werken, al moet je misschien je netwerkconfig aanpassen als je daar aan MAC-adressen koppelt :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Lucasftw
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-03 22:34
Volgende setje moet voor (web)hosting ook prima zijn:
pricewatch: AMD FX-6350
pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-03 08:43
FRGert schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:59:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4150 Boxed€ 95,-€ 95,-
1ASRock B85 Pro4€ 59,50€ 59,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 154,50

Verder had ik ook nog een vraag over het OS, als ik nieuwe hardware ga gebruiken dan moet ik waarschijnlijk Linux Debian weer opnieuw installeren. Maar persoonlijk heb ik geen zin om alles weer in te moeten stellen. Dus vraag ik aan jullie hoe kan ik het beste mijn data van mijn huidige server over zetten op de andere server.

Mvg,

FRGert

(edit: me huidige setup helemaal toegevoegd en budget.)
Prima hardware uitgekozen, hoef je niks aan te doen :) Je hoeft je OS overigens niet opnieuw te installeren, als het goed is herkent Debian meteen de nieuwe hardware en hoef je er niks mee te doen.
Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, backup je alles behalve /proc /sys en /dev/pts en de rest kun je restoren in de frisse Debian install.

[ Voor 3% gewijzigd door Rob Krauts op 20-06-2014 00:08 ]

• FRGert
Paul schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 22:13:
Als je wilt transcoden zou ik geen Atom nemen :) De i5 4440 is de goedkoopste quad-core. Afhankelijk van de winkel is de 4460 maar een paar euro duurder, maar dat scheelt maar 100 MHz.

Vervolgens kies je hier een moederbord: http://tweakers.net/categ...e1wYZ_0Gdl9jBYfwi_JHlTyhs -> Socket 1150 en een Intel netwerkchip. 4x SATA hebben ze allemaal, dus dat is geen issue :)

Linux hoef je over het algemeen niet opnieuw te installeren als je het moederbord vervangt, zelfs niet als je van AMD naar Intel gaat. Een en ander hangt wel af van hoe enthousiast je allemaal zaken uit hebt zitten vinken bij het compileren van je eigen kernel, als je gewoon de kernel uit de repositories gebruikt dan moet het gewoon werken, al moet je misschien je netwerkconfig aanpassen als je daar aan MAC-adressen koppelt :)
Daar zat ik zelf ook al aan te denken kom dan precies rond me budget (200,-) en hij doet het prima. Verder heb ik wel gekozen voor een moederboard met 4 x DDR3 en 6 SATA poorten. Heb nu 4 SATA poorten en vindt dat net te weinig. Heb wel een extra raid controller in me PC, zodat ik 2 extra poorten heb dus kom dan op 8 poorten in totaal uit en dat vindt ik dan wel voldoende. Kan ik het OS in raid zetten (door middel van een tweede SSD of HDD) en kan ik de rest voor storage/backup gebruiken.
Rob Krauts schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 00:06:
[...]

Prima hardware uitgekozen, hoef je niks aan te doen :) Je hoeft je OS overigens niet opnieuw te installeren, als het goed is herkent Debian meteen de nieuwe hardware en hoef je er niks mee te doen.
Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, backup je alles behalve /proc /sys en /dev/pts en de rest kun je restoren in de frisse Debian install.
Verder heb ik mijn debian installatie zo basic mogelijk gehouden, omdat ik het voor het eerst met een Linux apparaat aan de slag ging. Is eigenlijk een leer proces voor mij. Vandaar ook de keuze voor goedkopere hardware, maar begin het leuk te vinden en wil toch uitbreiden en misschien ook wel meerdere taken gaan doen met mijn server al moet ik wel even gaan uitzoeken wat ik allemaal ermee wil gaan doen.

Kom zelf tot deze lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 150,50€ 150,50
1ASRock B85M Pro4€ 54,-€ 54,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 204,50

Verwijderd

Ik had de zelfde processor inc debian voor de zelfde toepassingen. Het transcoderen werkt als een zonnetje inc downloaden etc. Hij is aan te bevelen!

Grappig om te zien dat I5 en atoms worden aangeraden. Dit is een prima middenweg.

• FRGert
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:59:
Ik had de zelfde processor inc debian voor de zelfde toepassingen. Het transcoderen werkt als een zonnetje inc downloaden etc. Hij is aan te bevelen!

Grappig om te zien dat I5 en atoms worden aangeraden. Dit is een prima middenweg.
Heb je je server weggedaan of heb je al een andere upgrade als ik vragen mag ?

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-04 13:31
Wij zitten een beetje in dezelfde situatie, ook een oud debian beestje hier waarop we intern development doen. Zitten nog op een Core2 Duo E6600. Gaat nu oa bij `composer update` wat langzaam, dus zijn toe aan nieuwe cpu/mobo/ram/ssd.

Ben vooral benieuwd naar de afweging tussen een i5 en een atom, ervan uitgaande dat de development server enkel gebruikt wordt voor php apache / samba filestorage. Waar heeft een php developer het meeste baat bij?
Pagina: 1