Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Batterijen nat geworden en lekken

Pagina: 1
Acties:

• Fruitschaal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-10 09:56
Vorig weekend heb ik een mapje met 4 reserve batterijen( accu's) van mijn camera een nacht in de regen laten liggen. Bij thuiskomst heb ik ze direct in de rijst gelegd. Een van de batterijen was echter al aan het lekken met wit/groen zuur. Nu kan ik de corrosie verwijderen met behulp van een oude tandenborstel/doekje en azijn. In dat geval zijn de contactpunten in ieder geval schoon. Ik ben echter huiverig voor het opladen van de batterijen en het gebruiken van de batterijen. Ik wil sowieso thuis zijn als ik ze ga opladen.

De vraag is dus: zijn de batterijen nog te gebruiken zonder dat dit schade oplevert voor de camera

Het gaat om:
1 originele accu van Gopro
1 Bacpac accu van Gopro
2 import accu's voor Gopro

PSN: Fruitschaaltje

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:19
Uhm ikzelf zou de batterijen niet echt meer vertrouwen maar als je ze nog zou willen gebruiken zou ik ze voordat je in de camera stopt even doormeten. Als de spanningen normaal zijn moet dat volgens mij geen probleem zijn.
ToFast schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:03:
[...]

Iets zegt me dat het doormeten geen enkele garantie geeft. Net als dat smartphones, die in het water zijn geduveld soms pas tot wel 6 maanden later allemaal kuren kunnen gaan vertonen door corrosie.
Dat kan altijd, maar als je geen gekke spanningen ziet kan je ze nog wel gebruiken als je het echt zou willen denk ik. Dan heb je toch wel redelijke zekerheid dat je niet gelijk je GoPro om zeep helpt.

Maar ik vind het advies van ToFast ook het beste. Als je iets niet vertrouwt, vervang het. Accu's zijn goedkoper dan een nieuwe GoPro :)
Cheezus schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:07:
Het lijkt me ook sterk dat de accu plotseling meer spanning gaat geven dus daar zou ik niet zo bang voor zijn.
Nee maar de elektronica in de accu kan wel gek doen, dus daarom lijkt het me toch verstandig om ze eventueel door te meten.

[ Voor 76% gewijzigd door Jeroen797 op 19-06-2014 15:10 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Neem in deze de verstandigste keuze en flikker ze in een daarvoor bestemde bak! Nu is je Gopro nog heel. Koop gewoon weer goede import accu's, daar zit de prijs toch niet in?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:12

Cheezus

Luiaard

Li-ion accu's bevatten naast de accu ook een stukje elektronica die o.a. tegen overladen beveiligd. Ik zou ze alleen nog gebruiken waar je bij bent, kijken of ze niet warm worden bij het opladen en niet in je camera laten zitten. Als het een tijdje goed gaat heb je misschien geluk en kun je ze weer gewoon gebruiken.

Die rijst zou ik ook niet meer opeten :P

• ToFast
Jeroen797 schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:00:
Uhm ikzelf zou de batterijen niet echt meer vertrouwen maar als je ze nog zou willen gebruiken zou ik ze voordat je in de camera stopt even doormeten. Als de spanningen normaal zijn moet dat volgens mij geen probleem zijn.
Iets zegt me dat het doormeten geen enkele garantie geeft. Net als dat smartphones, die in het water zijn geduveld soms pas tot wel 6 maanden later allemaal kuren kunnen gaan vertonen door corrosie.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:12

Cheezus

Luiaard

Het lijkt me ook sterk dat de accu plotseling meer spanning gaat geven dus daar zou ik niet zo bang voor zijn. Ik verwacht meer dat de accu toch verder corrodeert in je camera (en de contacten daarin dus meegaan) en problemen met opladen.
Als dit na een paar maanden allemaal goed blijkt te gaan zou ik ze echter wel weer gewoon gaan gebruiken - tenzij je voor een paar tientjes nieuwe accu's hebt natuurlijk :)

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Cheezus schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:07:
Het lijkt me ook sterk dat de accu plotseling meer spanning gaat geven dus daar zou ik niet zo bang voor zijn. Ik verwacht meer dat de accu toch verder corrodeert in je camera (en de contacten daarin dus meegaan) en problemen met opladen.
Als dit na een paar maanden allemaal goed blijkt te gaan zou ik ze echter wel weer gewoon gaan gebruiken - tenzij je voor een paar tientjes nieuwe accu's hebt natuurlijk :)
Ik zou persoonlijk, zonder enige technische onderbouwing, de accu's per direct afschrijven. Jammer, maar het risico op een door eigen toedoen kapotte camera wil ik gewoon niet nemen. Plus dat het mij tijdens gebruik enorm zou storen, hopen, vertrouwen.. doet hij het straks nog wel?!

• Fruitschaal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-10 09:56
Bedankt voor de reacties. Ik was helaas al een beetje bang voor deze reacties: dit wil ik niet horen :') ..
Het is natuurlijk klote dat ik 4 batterijen dan tegenlijk moet afschrijven, alleen de BacPac kost namelijk al €50,- nieuw.. Gocrap

Voor de batterijen die geen corrosie laten zien bij de contactpunten en deze zouden geen afwijkingen hebben bij metingen: hebben deze het wel overleefd? Of zeggen jullie nog steeds de prullenbak ermee?

PSN: Fruitschaaltje

• ToFast
Tja..het blijft een gokje. Als je ze besluit te blijven gebruiken, blijvend controleren! De lekkende accu's sowieso wegsmijten ;) niet gaan proberen, ook al heb je ze schoongemaakt. En ook bij het opladen in de gaten houden, of in ieder geval ergens opladen waar ze mogen smelten/fikken.

[ Voor 22% gewijzigd door ToFast op 19-06-2014 16:11 ]

Pagina: 1