Game en Videobewerking PC ~1200,-

Pagina: 1
Acties:

• Cygnus Y
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-01 12:26
Hallo allemaal,

Recentelijk heb ik met hulp van een vriend een opzet gemaakt voor een nieuwe pc. Graag ontvang ik van jullie feedback hierop.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen is het belangrijkst (BF4, Watchdogs, GW2, etc.). Ik ben geen graphics junkie, maar het oog wil ook wat.
Verder ga ik ook recorden en die filmpjes bewerken.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Ik wil niet boven de 1.000,- euro uitkomen, inclusief alles. Mijn maat helpt me met de assemblage, en hij kan via zijn werk 20% korting krijgen op alle onderdelen m.u.v. de monitor (10% daarop). Daarom is mijn eigenlijke budget dus ~1200,-.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Helaas, de pc moet van de grond af worden opgebouwd. Ik moet dus alles hebben, inclusief een monitor. Enkel een muis heb ik al liggen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie hierboven.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Om die 20% korting te kunnen pakken kan ik dus slechts bij 1 bedrijf bestellen. Hun assortiment is niet slecht, maar ook niet heel uitgebreid. Zo kan ik bijvoorbeeld (waarschijnlijk) niet aan Gigabyte of sommige crucial spullen komen (met korting dan).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Niet echt, alleen het geluid moet enigszins beperkt blijven. Grootte en energieverbruik hebben geen prioriteit.

Ga je overklokken?
Nee.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 178,90€ 178,90
1Asus H97-PLUS€ 88,-€ 88,-
1Asus GeForce GTX 770 2GB DirectCU II OC€ 283,22€ 283,22
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,04€ 46,04
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 72,95€ 72,95
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,45€ 81,45
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,50€ 30,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,95€ 62,95
1Cooler Master GM G550M€ 48,55€ 48,55
1Crucial MX100 256GB€ 87,90€ 87,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 980,46

Note: hier gaat dus 20% vanaf, waardoor ik op ~800 euro uitkom zonder monitor.

Korte toelichting;

CPU: Ik ga niet overklokken, en dit is een prima i5 processor. Er is mij verteld dat dat voor gaming uitstekend werkt.
Moederbord: Dit vind ik een lastige. Ik ga niet overclocken, dus H97 zou moeten voldoen. Maar is het de moeite om alsnog voor Z87/Z97 te gaan? MSI of ASUS?
GPU: Veel onderzoek naar gedaan. Ik begreep dat MSI qua lagers nogal eens matig materiaal gebruikt. Aangezien ik gigabyte niet kan krijgen met korting, hier de ASUS GTX 770. Wil ook graag een Geforce kaart i.v.m. shadowplay.
RAM: Deze bestel ik ergens anders, is dan nog steeds een goedkoop en vooral in formaat klein geheugen. Volgens mij kan ik in een later stadium, met dit moederboard, ook nog een extra 8GB RAM toevoegen als dat nodig wordt.
SSD: 256 GB is voor mij wel voldoende schat ik.
Harde schijf: 1 TB vind ik genoeg. Weinig over te zeggen.
Koeling: Reviews gelezen, deze stond er goed op.
Voeding: 550W lijkt ruim voldoende te zijn voor dit systeem. Binnen mijn budget lijkt dit een goede keuze te zijn.
Behuizing: Kreeg ook goede beoordelingen. Uiterlijk boeit me niet, maar vind het best een stijlvol kastje.
Besturingsprogramma: Windows. Wat anders?

Dan moet ik er nog een monitor bij uitkiezen. Ik had eerst een TN paneel in gedachten, maar begrijp dat IPS toch een stuk mooier is, en tegenwoordig ook betaalbaar. Daarom had ik de Iiyama ProLite XB2380HS-B1 uitgekozen. Deze vond ik hier op de Pricewatch niet terug.
Ik vraag mij af of IPS zich goed leent voor gaming, en ben dan ook erg benieuwd naar andere suggesties v.w.b. de monitor.

Verder moet ik dus nog aan een toetsenbord, maar daarvoor ga ik wel naar de winkel. Als er wat budget overblijft na de pc+monitor is dat wel prettig.

Hoop dat ik enigszins aan de DAA eisen voldoe. Graag jullie feedback en hulp met mijn vragen!

Mvg,

Cygnus Y

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:40
Je systeem is goed in balans. Zodra je niet overklokt is het beter om de H te nemen. Ik zou er niets aan veranderen. Het enige dat ik zou willen veranderen is je koeler te veranderen naar een Scythe Mugen, die koeler ken ik. Als je simpele watercooling wil raad ik een H55 aan. Kost iets van 60 euro en hij koelt prima voor dat geld.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Cygnus Y
Dank voor je reactie!

Vermoedde al dat H chipset voldoende is als je niet overklokt. Dan nog een voorkeur voor MSI of ASUS?

Zal eens naar die Scythe Mugen kijken, kan geen kwaad lijkt me.

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

ShittyNL schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 14:58:
Je systeem is goed in balans. Zodra je niet overklokt is het beter om de H te nemen. Ik zou er niets aan veranderen. Het enige dat ik zou willen veranderen is je koeler te veranderen naar een Scythe Mugen, die koeler ken ik. Als je simpele watercooling wil raad ik een H55 aan. Kost iets van 60 euro en hij koelt prima voor dat geld.
is watercooling niet wat luid en die mugen geen overkill?

misschien heeft TS iets aan de tranquillo rev 2

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Splitinfinitive schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:09:
[...]

is watercooling niet wat luid en die mugen geen overkill?

misschien heeft TS iets aan de tranquillo rev 2
De gelid is recent een prijsbump laten zien, waardoor die bijna net zoveel kost als de Scythe Mugen :/.

• Cygnus Y
Volgens de specs hier op tweakers ontlopen ze elkaar alle drie weinig. De tranquillo is qua prijs geen voordeel omdat ik die niet, maar die andere twee wel met korting kan krijgen.

Denk dat ik toch voor de Cooler Master wil gaan. In gebruik ontloopt het geluid elkaar weinig, maar is de temperatuur van de CMHyper wel iets hoger. Dan is het een kwestie van geld denk ik? De Scythe is ook qua afmeting een stuk groter in diepte, weet niet of dat nog problemen op kan leveren.

• Cygnus Y
Ben toch ook wel benieuwd naar het moederbord. Ik lees hier dat bijvoorbeeld de onboard audio bij een ietwat duurder bord al gauw een stuk beter is.

Loont het dan toch de moeite om voor een wat duurder Z87 bord te kiezen?

[ Voor 8% gewijzigd door Cygnus Y op 19-06-2014 15:45 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:04

br00ky

Moderator Harde Waren
Waar is hier? Tegenwoordig is on-board audio bij alle borden globaal gezien goed. Zolang je geen audiofiel bent met een degelijke installatie/head set ga je weinig verschil horen. Dure borden hebben dan ook niet per definitie een betere audiovoorziening. Een populair voorbeeld is de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5, een vrij eenvoudig (maar compleet) B85 bord met uitstekende (optische) audio.

[ Voor 45% gewijzigd door br00ky op 19-06-2014 15:49 ]

• Cygnus Y
In een ander topic over het samenstellen van een pc las ik dat ALC1150 mooi geluid heeft. Het moederbord dat ik hier heb gelist heeft ALC887. Maar dat maakt dus weinig of niets uit?

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als je geen geluidskaard gaat nemen, maar je toch graag goede audio hebt, moet je letten op de geluidschip en codec. Goedkopere borden hebben meestal een wat goedkopere en dus iets minder goede geluidschip en codec. Met goedkopere borden bedoel ik goedkoper in zijn segment. (je hebt dus goedkopere H81, B85, H87, H97, Z87 en Z97 borden)
Vaak voorkomende chips zijn:
- Realtek® ALC887 (goedkopere borden)
- Realtek® ALC892 (standaard en komt op de meeste borden voor)
- Realtek® ALC898 codec (beter dan gemiddeld)
- Realtek® ALC1150 Codec (duurdere borden)

Houdt er wel rekening mee dat het onboard geluid van moederborden redelijk goede kwaliteit is. Je zal pas verschil kunnen horen tussen een goedkopere ALC 887 en duurdere ALC 1150 als je kwaliteitsvolle hardware (speakers, headset,...) hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door Robbedem op 20-06-2014 14:49 ]

• xtraL
  • Laatst online: 09-10-2025
pricewatch: Gigabyte GA-H97-D3H

Ik zou voor dit moederbord gaan. Gister een nieuwe PC in elkaar gezet met dezelfde CPU en alles werkt prima. Het heeft alles wat dat Asus bord heeft, plus Sata Express en de ALC 1150 geluidschip.

Ook Intel LAN ipv Realtek trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door xtraL op 20-06-2014 16:17 ]

Pagina: 1