Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-11 09:50

Phehistyr

De Epische Lurker

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig met het uitzoeken van een nieuwe TV, maar ben het overzicht totaal kwijt. De TV zal het meeste gebruikt gaan worden om films van mijn NAS (zonder DLNA ondersteuning) te kijken en voor internetdiensten zoals youtube en uitzending gemist. Een pc-spel spelen met vrienden op de bank zie ik ook nog wel eens gebeuren.

De TV komt dus sowieso aan mijn PC te hangen als extra monitor, maar het zou ook leuk zijn als ik films kan kijken zonder mijn PC aan te hoeven zetten. Een smart-tv zou dus een goede oplossing kunnen zijn, ware het niet dat het lastig is om te achterhalen of het met mijn NAS gaat werken.

Een andere oplossing is zo'n Android-stick op mijn tv aan te sluiten. Dan weet ik dat het softwarematig in elk geval gaat werken, maar het gebruiksgemak lijkt me wat minder. Ook is het nog onduidelijk hoe ik dit het beste kan bedienen.

Chromecast klinkt ook leuk, maar ook hier is het weer onduidelijk of ik direct vanaf mijn netwerkschijf kan afspelen.

Of toch nog even wachten op de aankondiging van Android TV?

Hoe meer ik onderzoek, hoe meer mogelijkheden zich aandienen. De eerste vraag die ik moet beantwoorden is of er een smart tv is die kan doen wat ik nodig heb. Als dat niet het geval is, dan is de vraag welke combinatie van TV en externe oplossing het beste is.

Gezien de ruimte die ik heb zoek ik een TV in de range van 39 tot 42 inch. Het budget is maximaal €500 in totaal. Ik besef dat ik dan echt bij de budgetoplossingen uitkom, maar het is niet anders. Het zou fijn zijn als de TV goed geluid van zichzelf heeft, maar het is zeker een optie om het geluid via een stereo-installatie te laten lopen.

Is er iemand die wat orde in de chaos kan scheppen voor me?

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-11 18:35
Het is ook een lastige vraag met heel veel aanbod. Beetje het bomen en bos verhaal.

Zelf heb ik nu gekozen voor een relatief goedkope Philips 40" tv zonder smart tv. Het idee is dan dat ik daar een raspberry pi aan ga hangen om series en films naar te streamen.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Wil je ook TV kijken? En via welke provider gaat dat dan? Van Ziggo weet ik dat er tegenwoordig ook TV's zijn die CI+ interactief kunnen gebruiken.

• Phehistyr

Phehistyr

De Epische Lurker

Topicstarter
Ah, vergeten te vermelden: ik zal hooguit wat free-to-air uit de lucht plukken via DVB-T dus compatibiliteit met UPC of Ziggo is niet van belang.

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:57
Je zal waarschijnlijk geen TV vinden die via een share (nfs/cifs) media kan afspelen. Afhankelijk van je NAS kun je nog kijken of je er DLNA op kunt krijgen. Ik heb bijvoorbeeld op mijn Iomega IX2-200 Twonky kunnen installeren via SSH.

Ik heb zelf een Samsung UE48H6200 (2014 model) met hele goede Smart TV functionaliteiten. Uitzendinggemist, youtube en netflix werkt allemaal goed. De ingebouwde media player kun je prima mkvs/avi afspelen vanaf een DLNA server met DTS/DD geluid naar je receiver via de ARC van de TV. Ook kun je vanaf een recente Android phone (bv nexus 5) content draadloos ernaartoe streamen (chromecast idee).

Het 40 inch model kun je krijgen voor 550 euro: pricewatch: Samsung UE40H6200AW Zwart

Instagram

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 16:12
Nixo schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 13:31:
Het is ook een lastige vraag met heel veel aanbod. Beetje het bomen en bos verhaal.

Zelf heb ik nu gekozen voor een relatief goedkope Philips 40" tv zonder smart tv. Het idee is dan dat ik daar een raspberry pi aan ga hangen om series en films naar te streamen.
Dat lijkt mij ook de handigste oplossing. Al die smart-TV oplossingen zijn zo ongeveer allemaal op streaming via DLNA gebaseerd. Gezien dat er toch ook al een PC aan komt te hangen zou je ofwel ervoor kunnen kiezen de PC wat aan te passen / upgraden naar HTPC toe, ofwel een dedicated mediaplayer erbij zoals een RPi om zo ook zonder de PC aan te hoeven zetten te kunnen kijken. De Pi is relatief wat beperkt, maar 90% van de content wil gewoon prima afspelen. Mocht je dan eens tegen iets aanlopen wat niet via de Pi wil, dan kan je altijd nog je PC even aanslingeren. Dit lijkt me de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Ook gezien dat de Pi het gebruik van CEC ondersteund en er dus geen additionele remote nodig is, volledig passief gekoeld (dus 100% stil) is, het compacte formaat, het gebruik van XBMC en de lage prijs speelt natuurlijk in het voordeel daarvan.
Als je dan ook nog eens je PC van XBMC voorziet en op de NAS een MySQL database toevoegt hiervoor, lijkt het me dat je toch een behoorlijk complete setup hebt dan.
Hou bij de keuze van de TV dan natuurlijk wel rekening met voldoende HDMI-aansluitingen (mits je niet over een receiver met HDMI beschikt), en dat deze CEC op een juiste manier ondersteund. LG staat bijvoorbeeld bekend om dit niet helemaal 100% goed te willen doen, maar voor zover ik weet is met Sony, Samsung en Panasonic geen probleem. Andere merken weet ik niet, maar het loont de moeite om daar even wat research naar te doen om later niet tegen problemen hiermee aan te lopen.

iRacing Profiel

• Phehistyr

Phehistyr

De Epische Lurker

Topicstarter
Mijn nas doet het prima als netwerkschijf, maar meer kan ik er helaas niet van verwachten. DLNA zou ondersteund moeten worden, maar helaas werkt dat in de praktijk niet en is de fabrikant niet van plan daar iets aan te doen. Daar komt nog bij dat ik bepaald niet onder de indruk was van wat ik aan smart-tv's in de winkels heb gezien. Daarom heb ik al besloten van het hele smart-gebeuren af te stappen.

Vooralsnog wil ik in alleen een TV in huis halen en die aan mijn pc hangen. Dat kan dan bestuurd worden met mijn smartphone aangezien mijn muis en toetsenbord bedraad zijn. Om ook zonder mijn pc te kunnen kijken zal ik op zoek gaan naar een externe oplossing. De Pi heb ik nog niet serieus naar gekeken, maar met bovenstaande info kan ik zeker wel wat. De diverse Android sticks zien er in elk geval aantrekkelijk uit, zeker omdat ik nu al weet dat ik het softwarematig aan de praat ga krijgen. Alleen weet ik daarmee niet zo goed hoe dat het fijnste te besturen is.

Maar eerst een televisie dus. Dit weekend leek het erop dat ik een van de laatste Samsung UE40F5000 kon kopen voor een aardige prijs (334 euro, demo-model). Ik kreeg net te horen dat deze helemaal niet meer beschikbaar is. Als vervanging heb ik nu de mogelijkheid de Sharp LC-42LD264 (nieuwprijs €395) te ontvangen zonder extra kosten. Helaas is het model te nieuw en/of de naam te onbekend om er iets van een review over te vinden. De grote vraag voor mij is nu dus of ik op dit aanbod in moet gaan, iemand die hier iets zinnigs over weet te zeggen?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 16:12
Phehistyr schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 14:04:
Mijn nas doet het prima als netwerkschijf, maar meer kan ik er helaas niet van verwachten. DLNA zou ondersteund moeten worden, maar helaas werkt dat in de praktijk niet en is de fabrikant niet van plan daar iets aan te doen. Daar komt nog bij dat ik bepaald niet onder de indruk was van wat ik aan smart-tv's in de winkels heb gezien. Daarom heb ik al besloten van het hele smart-gebeuren af te stappen.

Vooralsnog wil ik in alleen een TV in huis halen en die aan mijn pc hangen. Dat kan dan bestuurd worden met mijn smartphone aangezien mijn muis en toetsenbord bedraad zijn. Om ook zonder mijn pc te kunnen kijken zal ik op zoek gaan naar een externe oplossing. De Pi heb ik nog niet serieus naar gekeken, maar met bovenstaande info kan ik zeker wel wat. De diverse Android sticks zien er in elk geval aantrekkelijk uit, zeker omdat ik nu al weet dat ik het softwarematig aan de praat ga krijgen. Alleen weet ik daarmee niet zo goed hoe dat het fijnste te besturen is.
Zowel de Pi als de android sticks kunnen over het algemeen prima via een App worden bediend. Alles wat XBMC draait zou dat hoe dan ook moeten kunnen. Persoonlijk ben ik meer liefhebber van de Pi in combinatie met CEC, omdat je dan de remote van je TV kan gebruiken om de Pi te bedienen, en dus zelfs geen app of additonele remote nodig hebt, maar het "voelt" als een uitbreiding van je TV.
Daar waard de Pi voorheen nog wat traag was in de menu's is dat nu vrijwel geheel verholpen in recente releases. Ik zou het, mede met het oog op zo goedkoop mogelijk voor nu aan de gang te krijgen, als het meest geschikte device willen bestempelen.
Maar eerst een televisie dus. Dit weekend leek het erop dat ik een van de laatste Samsung UE40F5000 kon kopen voor een aardige prijs (334 euro, demo-model). Ik kreeg net te horen dat deze helemaal niet meer beschikbaar is. Als vervanging heb ik nu de mogelijkheid de Sharp LC-42LD264 (nieuwprijs €395) te ontvangen zonder extra kosten. Helaas is het model te nieuw en/of de naam te onbekend om er iets van een review over te vinden. De grote vraag voor mij is nu dus of ik op dit aanbod in moet gaan, iemand die hier iets zinnigs over weet te zeggen?
Ik was zelf niet zo heel erg te spreken over de beeldschermen van Sharp, maar dat waren wel de schermen van grofweg 2 jaar geleden. Mogelijk is daar het e.e.a in verandert. Helaas dat je op basis van specs eigenlijk vrij weinig kan zeggen, en dus zit er imho niet veel anders op dan het gewoon gaan bekijken in de winkel.

iRacing Profiel

Pagina: 1