Toon posts:

Vraagje over digitale draaiknop en lcd...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eigenlijk een mp3-speler voor in de auto gaan bouwen, maar daarbij de kosten zo laag mogelijk houden. Daarom heb ik besloten om zelf een lc-display te kopen, daar draden aan te solderen en dat op de printerpoort aan te sluiten, is dat moeilijk? Ik heb in het verleden wel wat kitjes inelkaar gesoldeerd (wat afstandsbedieninkjes enzo, geen poweramps etc ;)), dus opzich heb ik wel soldeer-ervaring. Zijn er zaken waar je rekening mee moet houden voordat je zo'n display gaat solderen? Kan een display wat je op je printerpoort aansluit minder dan die dingen van bijvoorbeeld crystalfontz, of maakt dat geen zak uit?

Ook zou ik het handig vinden wanneer er zo'n digitale draaiknop op aangesloten zou kunnen worden, zo een als wat Sony op z'n autoradio's gebruikt. Bijvoorbeeld voor het volume en om door de playlists heen te browsen, is dit mogelijk, en zo ja, hoe en wat gaat zo'n geintje kosten?

Heeft iemand nog meer tips? Ik twijfel op het moment nog hoe ik de voeding ga verzorgen, ik heb zelf namelijk nog nooit zoiets gedaan en ik vind het dus een beetje link om m'n hardware aan te gaan sluiten op een voeding waarvan ik niet zeker ben dat hij goed is, daarom leek het me beter om gewoon een omvormer voor 220 te laten zorgen, of zijn daar grote bezwaren tegen?

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

In elkaar solderen is best makkelijk, heb zelf nog nooit gesoldeerd en heb paar dagen geleden zon ding van conrad in elkaar gesoldeerd, is best te doen je moet alleen geen haast hebben want is priegel werk. :P

Verwijderd

Topicstarter
Aha, da's mooi om te horen. Kan je nu trouwens net zoveel met zo'n display als met zo'n serieele versie die je bij die andere gasten voor veel geld kunt bestellen? Ik heb namelijk absoluut geen kaas gegeten van lc-displays en hoop er via deze weg wat meer van te weten te komen.

Is het trouwens een probleem dat de kabel van de printerpoort naar het display ongeveer 3 meter gaat worden? Ik zou hem namelijk vanuit de kofferbak naar het dashboard moeten voeren, blijf je dan nog voldoende signaal overhouden?

Verwijderd

printerkabels kunnen ook redelijk lang worden, nog wel langer dan drie meter, dus waarom niet.

Verwijderd

Topicstarter
Is er nou niemand die me iets kan vertellen over die draaiknop?

Verwijderd

voorzover ik weet zijn draaiknoppen altijd analoog...

edit:

behalve als hij natuurlijk in stapjes werkt maar dan is het geen echte draaiknop meer

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Bij de almachtige Conrad ( |:( ) hebben ze geloof ik wel pulsgevers, zijn volgens mij knoppen die gewoon een korte puls geven als je ze een slagje draait...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Die draaiknop noem je een encoder; een potmeter-like geval met drie pootjes waarvan de buitenste pootjes kortstondig om en om met de middelste poot worden verbonden. Sommige versies heben een extra schakelcontact om een Enter te geven bijvoorbeeld; kijk maar naar minidisk-recorders, die hebben een dergelijke encoder-met-enter vaak als invoer- en skipknop.
Bourns maakt die dingen onder andere, en zijn bij de grotere electronicazaken te koop. De simpele versies kosten een tientje, geloof ik.
Wat je kan doen is die encoder via een PICje of een microcontroller oid de aansturing laten verzorgen.
Hoe dat moet kan ik je helaas niet vertellen

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Die parallelle signale zal je trouwens wel wat moeten boosten dmv een paar TTL-poortjes, vrees ik; en een goede kabel gebruiken lijkt me ook geen gek idee.

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Voor die Bourns Encoder (wel een beetje goedkoop :P optische zijn leuker, maar daarvoor moet je bij Farnell wezen en die doen weer moeilijk met het leveren aan particulieren |:( ) is het heel belangrijk om een antie denderschakelingetje te maken.

Heel simpel en doeltreffend (en goedkoop) zijn 2 condensatortjes van 100nF over de uitgangen verbonden met de massa. Die Bourns encodere heeft 2 outputs dus, waarvan 1 uitgang 90° voorloopt op de andere uitgang (afhankelijk van de draairichting). Dit kan je laten uitpluizen door je PC, of door een extern GALletje of idd Pic/8051. Bereidt je maar voor op een lastig klusje.

Ik ben er een tijd mee bezig geweest om die dingen goed werkend te krijgen op mijn µC's en nog ben ik niet helemaal tevreden. Maar die dingen zijn wel rete gaaf :)

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed begrepen heb dan zou de Conrad pulsgever artikel# 705586-89 toch op de plaats van een normale druktoetsschakelaar moeten kunnen komen?

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Ja zoiets moet je hebben, alleen het is niet even simpel vervangen => software moet je ook aanpassen

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja, dat van die software moet wel te doen zijn lijkt me, er is toch ergens die joystick-plugin voor winamp? Er bestonden toch plugins die de besturing van winamp via een gameport of een compoort konden doen? Lijkt me dat daar wel iets mee te doen valt dan, of denk ik te makkelijk?

Verwijderd

Topicstarter
Joytokey doet wonderen, m'n joystick werkt er nu mee (icm de keyboard plugin van LC Display), dus dan gaat dat ook wel werken met zo'n pulsgever toch?

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:20

Tusk

Sticky Bomb likes you!

koop een mp3 cd speler van 300 piek en sluit die aan op je boxen............ ;)

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Verwijderd

Topicstarter
Dan is de sport eraf he, tuurlijk kan ik ook naar de winkel rennen en een autoradio kopen met mp3-ondersteuning, maar ik vind het gewoon leuk om te knutselen met dit soort dingen.
Pagina: 1