Temperatuur externe HDD

Pagina: 1
Acties:
  • 2.385 views

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb gisteren een Hitachi Touro Desk Pro (4TB) gekocht.

Na een paar uur draaien had ik wat testjes gedaan en zag in SpeedFan + ChrystalDiskInfo dat de temperatuur van de harde schijf op een gegeven moment 63 graden was! Veel te heet dus voor veilig gebruik.

Heb hem toen boven op de top fan van mijn kast gezet zodat er wat airflow in de behuizing kan komen en toen bleef hij steken op rond de 53-57 graden. Is dat overigens ook heet genoeg om hem weg te doen? Of zou hij dat moeten aankunnen?

Nou heb vanochtend de PC aangezet en direct de temperatuur gemeten, om te kijken of de read-outs uberhaubt wel kloppen. Hij was direct na het opstarten zo'n 30 graden. Dus dat zal dan wel kloppen.

Even 100 GB gekopieerd om te kijken wat er gebeurt en hij ging na 10 minuten richting de 44 graden.

Inmiddels zit hij alweer op 51 graden.

Conclusie, volgens mij kloppen de read-outs wel en functioneert de schijf goed, maar toch blijft de temperatuur oplopen. Zal me niks verbazen als hij over een uur weer op 55-60 graden zit ofzo.

Wat adviseren jullie om te doen? Wegdoen en een andere harde schijf kopen? Of gaatjes boren in de plastic behuizing ofzo? Dit lijkt me namelijk op zich wel inherent aan het design. Een snelle schijf in een plastic behuizing zonder ingebouwde fan...
In principe werkt de schijf perfect en ik wilde graag een goedkope externe 7200 rpm USB 3.0 schijf om direct vanaf te kunnen editen, en deze schijf voldoet daaraan.

Wat denken jullie?

Weet iemand nog alternatieven? Van 7200 RPM dus?

Verwijderd

Het punt is dat je beter geen 7200rpm kunt nemen. Het is marginaal sneller maar verbruikt wel meer energie. Zeker voor een externe schijf zijn de hogere IOps vrijwel irrelevant, terwijl de hogere temperatuur je wel een minder veilig opslagvolume biedt mijns inziens.

Vooral het regelmatig fluctueren van temperaturen is niet fijn voor het metaal in een mechanische hardeschijf wat uitzet en krimpt afhankelijk van de temperatuur. Continu op 48 graden draaien is prima; maar elke dag van 20 naar 63 en weer naar kamertemperatuur, dat zou mijn schijf niet zijn....

• Stab
Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:27:
Het punt is dat je beter geen 7200rpm kunt nemen. Het is marginaal sneller maar verbruikt wel meer energie. Zeker voor een externe schijf zijn de hogere IOps vrijwel irrelevant, terwijl de hogere temperatuur je wel een minder veilig opslagvolume biedt mijns inziens.

Vooral het regelmatig fluctueren van temperaturen is niet fijn voor het metaal in een mechanische hardeschijf wat uitzet en krimpt afhankelijk van de temperatuur. Continu op 48 graden draaien is prima; maar elke dag van 20 naar 63 en weer naar kamertemperatuur, dat zou mijn schijf niet zijn....
Dank.

Heb een mailtje terug van de fabrikant. Ze geven niet echt advies. Ze zeggen dat de schijf kan werken van temperaturen van -40 tot 70 graden. Wil dat zeggen dat hij tot 70 graden prima functioneert? Of gaat hij, bij wijze van spreken, bij 71 graden na 10 seconden kapot?

Nu ik hem op een betere plek heb gelegd is hij vandaag nog niet boven de 55 graden gekomen. Zou dus nog net moeten kunnen.

Ik denk dat ik het nog een paar dagen aankijk.

Op zich heb je een goed punt daar. Ik heb voor 7200 rpm gekozen omdat direct vanaf de schijf wil kunnen editen (h.264 materiaal). Met deze kan dat prima.
Zou het dan met een 5400 RPM schijf ook moeten kunnen?

Verwijderd

Bij 71 graden gaat de schijf niet zomaar kapot, nee. Maar, dit zijn wel kritische temperaturen en het valt te verwachten dat de schijf een veel hogere kans op vroegtijdig falen heeft dan bij een constante lagere temperatuur. Dit wordt ondersteunt door het grote HDD onderzoek van Google; al zijn de conclusies daarvan niet direct op consumentengebruik toepasbaar omdat Google zijn hardeschijven in datacentrums gebruikt waar zaken als temperatuur en trillingen veel stabieler en constanter zijn dan in thuissituaties.

Een hardeschijf wordt normaliter niet warmer dan 45 graden. Dat is nominaal. Tot 55 graden is er ook weinig aan de hand. Boven de 55 graden werd een aantal jaar terug als kritiek gezien in de SMART gegevens; waarbij er een SMART failure werd gegenereerd. Dat is de grens die de fabrikanten zelf hebben gekozen. Waarschijnlijk door veel RMA's hebben ze dit nu verandert zodat zelfs bij een extreem hoge temperatuur er geen SMART failure meer wordt gegenereerd.

Boven de 55 graden vind ik het kritiek. Vooral als je boven de 60 graden komt. Zo heb ik diverse situaties gekend waarbij een notebookschijf bij 70+ graden door slechte koeling uiteindelijk tienduidzenden bad sectors heeft ontwikkeld. Dat soort zaken wijt ik aan te hoge temperaturen.
Op zich heb je een goed punt daar. Ik heb voor 7200 rpm gekozen omdat direct vanaf de schijf wil kunnen editen (h.264 materiaal). Met deze kan dat prima.
Zou het dan met een 5400 RPM schijf ook moeten kunnen?
Zeker voor externe schijven geldt: hoe lager de rpm, des te beter. Dit omdat een externe schijf vooral gebruikt wordt voor opslag van grote bestanden. Wat jij wilt met videomateriaal lijkt daar ook op. Het verwerken van grote bestanden gebeurt bijna altijd sequentiëel. Dit betekent dat de hogere IOps performance van 7200rpm/10.000rpm geen nut heeft. Qua sequentiële prestaties ontlopen 5400rpm en 7200rpm elkaar nauwelijks. De performance wordt vooral verhoogd doordat er per omwenteling (per rpm) meer data onder de leeskop te vinden is. Dit wordt de data dichtheid (data density) genoemd. Kortweg zitten we nu met 1TB platters; dus 1000GB op één schijfje in een hardeschijf. Als de dichtheid omhoog gaat, gaat ook de MB/s sequentiële snelheid omhoog.

Voor een externe schijf is 5400rpm dus beter omdat het vrijwel even snel is en minder hitte genereert, hetgeen juist voor een externe schijf belangrijk is.
Ik denk dat ik het nog een paar dagen aankijk.
Dat kun je zeker doen. Echter ik wil wel gezegd hebben dat ik dit niet vind kunnen.

Je koopt namelijk een kant en klaar product ten behoeve van externe opslag. De behuizing en hardeschijf worden als één geheel geleverd. Dan mag je verwachten dat de warmteproductie van de hardeschijf en de koeling van de behuizing, op elkaar zijn afgestemd. Als jouw schijf in een normale situatie 63 graden kan worden, heb ik grote twijfels bij de koeling van het product. Ik denk dat je recht hebt op compensatie/vervanging voor een ander model, met als argument dat het product wat je nu hebt ondeugdelijk is. De Nederlandse wet is duidelijk in dat een consumentenproduct moet doen wat er redelijkerwijs van verwacht mag worden. In dit geval denk ik dat zo'n kant en klare externe schijf gewoon goed moet werken; en niet op 63 graden. Om die reden vind ik dat je genoeg in je recht staat om een vervangend product te mogen eisen, of je geld terug.

• Stab
Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 18:05:
Bij 71 graden gaat de schijf niet zomaar kapot, nee. Maar, dit zijn wel kritische temperaturen en het valt te verwachten dat de schijf een veel hogere kans op vroegtijdig falen heeft dan bij een constante lagere temperatuur. Dit wordt ondersteunt door het grote HDD onderzoek van Google; al zijn de conclusies daarvan niet direct op consumentengebruik toepasbaar omdat Google zijn hardeschijven in datacentrums gebruikt waar zaken als temperatuur en trillingen veel stabieler en constanter zijn dan in thuissituaties.

Een hardeschijf wordt normaliter niet warmer dan 45 graden. Dat is nominaal. Tot 55 graden is er ook weinig aan de hand. Boven de 55 graden werd een aantal jaar terug als kritiek gezien in de SMART gegevens; waarbij er een SMART failure werd gegenereerd. Dat is de grens die de fabrikanten zelf hebben gekozen. Waarschijnlijk door veel RMA's hebben ze dit nu verandert zodat zelfs bij een extreem hoge temperatuur er geen SMART failure meer wordt gegenereerd.

Boven de 55 graden vind ik het kritiek. Vooral als je boven de 60 graden komt. Zo heb ik diverse situaties gekend waarbij een notebookschijf bij 70+ graden door slechte koeling uiteindelijk tienduidzenden bad sectors heeft ontwikkeld. Dat soort zaken wijt ik aan te hoge temperaturen.

[...]

Zeker voor externe schijven geldt: hoe lager de rpm, des te beter. Dit omdat een externe schijf vooral gebruikt wordt voor opslag van grote bestanden. Wat jij wilt met videomateriaal lijkt daar ook op. Het verwerken van grote bestanden gebeurt bijna altijd sequentiëel. Dit betekent dat de hogere IOps performance van 7200rpm/10.000rpm geen nut heeft. Qua sequentiële prestaties ontlopen 5400rpm en 7200rpm elkaar nauwelijks. De performance wordt vooral verhoogd doordat er per omwenteling (per rpm) meer data onder de leeskop te vinden is. Dit wordt de data dichtheid (data density) genoemd. Kortweg zitten we nu met 1TB platters; dus 1000GB op één schijfje in een hardeschijf. Als de dichtheid omhoog gaat, gaat ook de MB/s sequentiële snelheid omhoog.

Voor een externe schijf is 5400rpm dus beter omdat het vrijwel even snel is en minder hitte genereert, hetgeen juist voor een externe schijf belangrijk is.

[...]

Dat kun je zeker doen. Echter ik wil wel gezegd hebben dat ik dit niet vind kunnen.

Je koopt namelijk een kant en klaar product ten behoeve van externe opslag. De behuizing en hardeschijf worden als één geheel geleverd. Dan mag je verwachten dat de warmteproductie van de hardeschijf en de koeling van de behuizing, op elkaar zijn afgestemd. Als jouw schijf in een normale situatie 63 graden kan worden, heb ik grote twijfels bij de koeling van het product. Ik denk dat je recht hebt op compensatie/vervanging voor een ander model, met als argument dat het product wat je nu hebt ondeugdelijk is. De Nederlandse wet is duidelijk in dat een consumentenproduct moet doen wat er redelijkerwijs van verwacht mag worden. In dit geval denk ik dat zo'n kant en klare externe schijf gewoon goed moet werken; en niet op 63 graden. Om die reden vind ik dat je genoeg in je recht staat om een vervangend product te mogen eisen, of je geld terug.
Bedankt voor je (goed geïnformeerde) mening Cipher.

Ga er nog even over nadenken en nog een keer goed testen. Je hebt helemaal gelijk dat een product gewoon moet werken, met fatsoenlijke temperaturen, maar ik ga even kijken wat hij doet op de plek waar hij nu staat. Bovenop mijn desktop fan dus.

Mocht hij nu niet meer boven de 55-58 graden worden, is het dan acceptabel? Of is zelfs dat ook nog te hoog?
Externe harde schijven worden altijd wel een stuk warmer dan interne toch?

Verwijderd

Ik vind 53 graden al te hoog eigenlijk. Als het nou een warme zomer is en het is ontzettend broeierig op je kamer, dat hij dan een keer 58 graden wordt is tot daar aan toe. Maar bij normale kamertemperatuur hoort je schijf niet warmer te worden dan 45 graden en dat is ook al fors. 33 graden is normaal en wat mij betreft de beste situatie vooral voor thuisgebruikers die vaak in- en uitschakelen. Het fluctueren van temperaturen zou extra slijtage kunnen veroorzaken.

Externe schijven hoeven niet warmer te worden dan interne schijven. Maar een interne schijf wordt bevestigd aan een metalen rack en kan hierdoor goed warmte kwijt; ook al is er verder geen airflow in de behuizing. In een externe behuizing met plastic verlies je dit voordeel. Een 7200rpm-schijf kan dan al snel zijn warmte niet kwijt en het ophopen van warmte zorgt voor een stijgende temperatuur; totdat een plafond is bereikt waarbij de dissipatie gelijk is aan de continu temperatuurstijging, waarop de temperatuur stabiel wordt. Zou je externe behuizing actieve koeling hebben en als dat goed functioneert, dan zou je schijf maar iets van 28 graden worden bij 20 graden kamertemperatuur.

Veel externe behuizingen hebben echter een 40mm ventilator; die gaan snel stuk en worden dan ook erg luidruchtig. Helemaal geen ventilator is het beste, maar dan moet je wel een zuinige schijf nemen die vrijwel geen warmte produceert, zoals de WD40EZRX.

• Stab
Thanks man. Echt helpful.

Bestaat er ook nog zoiets als 'inbranden' ofzo van een schijf? :D
Ik heb hem nu namelijk gewoon continu aan de ChrystalDiskInfo hangen en hij is nu 35 graden op Idle. Dat scheelt al weer flink. Heb ook die plastic covertjes verwijderd aan de buitenkant van de behuizing.

Prima temperatuurtje dus. Tijdens load zal het ongetwijfeld weer een stuk meer worden, maar dit ziet er al beter uit. Ik kijk het nog een paar dagen aan.

Verwijderd

Sommige schijven doen aan background scanning. Dat kan zorgen voor een hogere idle temperatuur. Seagate heeft bijvoorbeeld vrij agressieve background scanning (BGMS) - hetzelfde geldt voor sommige Hitachi schijven. Dit is bedoeld om zogenaamde 'weak sectors' op te sporen die in bad sectors kunnen veranderen als je er niets aan doet. Vooral nuttig als je oudere filesystems gebruikt, zoals NTFS en Ext4, hetgeen jij ook gaat doen. Dus het heeft zeker nut, maar kan wel hier en daar voor hogere idle power en temperatuur zorgen.

• Stab
Net nog een laatste test gedaan. Stukje gemonteerd en geëxporteerd naar de externe schijf, dus lezen en schrijven tegelijk. Niet hoger gekomen dan 42 graden... Nu snap ik er niks meer van.

Het is absoluut koeler op mijn kamer dan gisteren, maar 15-20 graden verschil? No way.

Ook heb ik hem even van de PC fan afgehaald om te kijken of dat nog verschil maakte. Nope, blijft op 42 graden.

Hoe kan de schijf de 1e dag zo heet zijn geworden als hij nu ineens 'optimaal' functioneert? :D

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat noemen ze nu "eerst even warm draaien" (grapje).
Maar wie weet, zou toch kunnen. Bovendien weten we nog eens niet zeker dat die zo warm was, jij kon het niet voelen, en zo een sensor is ook maar een stukje simpele techniek.

Maar bedenk je wel, dat een dergelijke externe behuizing niet is bedoelt om continue mee te werken, het is meer voor opslag en backup. Misschien dat de temp dus extra hoog ging in het begin omdat de schijf extra hard aan het werk was toen je hem vulde.

Als je geen zin meer hebt om hem terug te brengen, zou ik toch overwegen de schijf uit zijn behuizing te halen en gewoon in je computer te prikken.

• Stab
Thanks Reepje. Ja waarcshijnlijk heb je gelijk. Ik heb de 1e dag best veel bestanden overgezet meteen.

Ik wil de 'externe functie' eigenlijk wel behouden, zodat ik hem op 2 computers kan gebruiken.

Zou extra gaatjes boren in de behuizing wellicht nog helpen? :D

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Gaatjes boren, dat is toch niet mooi.....

Haal eerst die schijf er "gewoon" eens uit (bedenk wat gaatjes in de behuizing evt met je garantie doen, en je hebt al een twijfelgeval HDD).
Dan kan je voelen of die heet wordt of niet.

edit, ik zie wel dat deze schijf veel verbruikt: 9 watt idle en meer dan 12 watt schrijven. Niet gek dat die wat warmer wordt (en warmer blijft).

[ Voor 24% gewijzigd door Reepje op 20-06-2014 11:44 ]

• Stab
Nu snap ik er niets meer van.

Vandaag staat ie al heel de dag aan. Heb net een export van en naar de schijf gemaakt van een uur. Heb nog even 200 GB gekopieerd. Nooit boven de 44 graden gekomen.

Dat is een prima temperatuur toch?

Klein beetje air-flow schijnt dus echt wonderen te doen. Toch werd hij eergisteren op dezelfde plek nog een keer 55 graden ofzo.

Lijkt wel alsof de performance steeds beter wordt haha. Naja, goede zaak dus.

Verwijderd

Stab schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 12:22:
Ik heb gisteren een Hitachi Touro Desk Pro (4TB) gekocht.

Na een paar uur draaien had ik wat testjes gedaan en zag in SpeedFan + ChrystalDiskInfo dat de temperatuur van de harde schijf op een gegeven moment 63 graden was! Veel te heet dus voor veilig gebruik.

Heb hem toen boven op de top fan van mijn kast gezet zodat er wat airflow in de behuizing kan komen en toen bleef hij steken op rond de 53-57 graden. Is dat overigens ook heet genoeg om hem weg te doen? Of zou hij dat moeten aankunnen?

Nou heb vanochtend de PC aangezet en direct de temperatuur gemeten, om te kijken of de read-outs uberhaubt wel kloppen. Hij was direct na het opstarten zo'n 30 graden. Dus dat zal dan wel kloppen.

Even 100 GB gekopieerd om te kijken wat er gebeurt en hij ging na 10 minuten richting de 44 graden.

Inmiddels zit hij alweer op 51 graden.

Conclusie, volgens mij kloppen de read-outs wel en functioneert de schijf goed, maar toch blijft de temperatuur oplopen. Zal me niks verbazen als hij over een uur weer op 55-60 graden zit ofzo.

Wat adviseren jullie om te doen? Wegdoen en een andere harde schijf kopen? Of gaatjes boren in de plastic behuizing ofzo? Dit lijkt me namelijk op zich wel inherent aan het design. Een snelle schijf in een plastic behuizing zonder ingebouwde fan...
In principe werkt de schijf perfect en ik wilde graag een goedkope externe 7200 rpm USB 3.0 schijf om direct vanaf te kunnen editen, en deze schijf voldoet daaraan.

Wat denken jullie?

Weet iemand nog alternatieven? Van 7200 RPM dus?
koop gewoon een hdd behuizing met een fan die genoeg koelt
er zijn er zat van op de markt en niet zo duur
dit verhelp jou probleem dat de externe hhd niet meer warm word
nooit plastic troep halen maar een ijzeren of aluminium
je kan ook creatief doen en zelf fans er in maken of je hhd in Speciale koel folie verwerken
er zijn zat mogelijkheden

het ligt ook niet aan welke type hhd of snelheid RPM hebt ligt meestal aan de behuizing

waar door de externe hhd erg warm word :)

heb zelf wat 250GB sata en ide harde schijven extern lopen en die worden soms bij kopiëren of games afspelen en/of servers draaien hooguit 35/40 graadjes dus dit is prima temp en je hhd kan daardoor niet kapot gaan of schade verrichten

vertrouw je dit niet en heb je een pc? stop dan extra sata pci kaartje er in en bouw ze gewoon in je pc:)

plaatje meegeleverd van kopiëren process op een externe hhd

Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/w9wgudrw5/Naamloos.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2015 11:00 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2015 @ 10:49:
[...]

koop gewoon een hdd behuizing met een fan die genoeg koelt
Let de volgende keer op hoe oud het topic is, waarop je reageert. Nu nog een reactie geven na 2 jaar en 5 maanden, lijkt mij rijkelijk laat ;).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.