Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

laptop voor lange backbackreis / lightroom

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

EDIT: het moest backpackreis zijn :(

In September ga ik voor onbepaalde tijd backpacken in Azië. Ik draag al een DSLR mee en een set aan lenzen, een statief, en dan nog mijn luttele kledij. Ik zou wel een laptop willen om te kunnen mailen naar het thuisfront, RAW-foto's te bewerken in LR en af en toe een film te kijken.

Wat ik belangrijk vind:

- klein en draagbaar, niet meer als 13,3"
- goede batterijduur
- stevig
- licht
- krachtig genoeg om LR vlot te kunnen runnen (of aperture)
- goed scherm

Ik heb zelf nog een Samsung 840 SSD liggen van 256GB die ik er in zou kunnen monteren, dus dit hoeft er niet per se in te zitten maar ik snap dat in dit type laptops de SSD er quasi altijd standaard in zit :)

Ik had nu zelf mijn oog laten vallen op de surface pro 3, wat ik nog steeds overweeg, maar ik denk dat op langere termijn dat ik misschien toch liever een echt toetsenbord en trackpad zou hebben. Ik heb al gekeken naar MacBook pro's, MacBook air's, asus zenbooks, Lenovo yoga 2, etc etc etc maar ik geraak er niet uit, dus ik hoop dat jullie mij zouden kunnen helpen om de knop door te hakken :)

Bedankt!

LMR

• Barts14
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-11 19:04
Ik zou persoonlijk inderdaad onmiddellijk voor de Surface Pro 3 gaan. Hij heeft trouwens wel een normaal "clicky" toetsenbord, en een mousepad die je gewoon in kan drukken (niet zo'n dingetje wat er op de Type Cover 2 zit). Lijkt mij echt perfect voor jou, want voldoet aan al je eisen

• jacovisscher
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-11 09:36
Overweeg als alternatief ook een Sony Vaio Pro. Niet de allergoedkoopste optie, maar wel een schitterend scherm, heel licht, carbon behuizing en al naar gelang wat je nodig hebt voorzien van een i5 of i7 en een SSD.

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:02

dimako_

Vogel

Ik kan je zelf een macbook air 13" 2014 aanbevelen. Lange accuduur van zeker ruim 10 uur. licht, snel en werkt vlekkeloos.

Maar dan moet je misschien afweging maken wil ik windows of bij osx.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je zou het beste voor een Macbook Air kunnen gaan, die gaat lang mee qua accuduur, en je kan een kleiner dan 13" model nemen om hem zo klein en licht mogelijk te maken.

Hoewel meer scherm altijd leuker is zal je voor dit soort dingen sneller profiteren van minder gewicht en volume. Qua snelheid zal je niet heel veel verschil merken tussen alle soorten, of je nou een Surface, Zendbook, Yoga of Air neemt, ze hebben allemaal courante Intel CPU's en hoewel ze niet de snelste ter wereld zijn zal je binnen je categorie niet snel een extreme snelheidswinst zien als je een model op basis van CPU kiest.

Qua bouw zal je dus je eerste keuze moeten maken:

- Gewicht
- Vorm (BxDxH en of het dus gewoon een ding zonder uitsteeksels is)
- Materiaal (liever metaal dan plastic, vooral als je er veel mobiel mee bent)
- Stevig gebouwd (dus geen miljoen onderdelen met tonnen schroefjes, lijm en andere verbindingen, zo veel mogelijk uit 1 stuk)

Wat er dan overblijft is voornamelijk accuduur.

Als je al die delen behandeld hebt kom je nog tot persoonlijke overwegingen zoals voorkeur voor software zoals het besturingssysteem, de beschikbare poorten, netwerkfunctionaliteit, toetsenbord, trackpad, kleur, merk enz.

Ik zou alles met een touchscreen achterwege laten, dat ga je op reis vooral als hindernis ervaren, vooral in Azie. (Ervaring van diverse klanten die een jaartje Indonesië gingen reizen) Daarnaast is een hardshell aan te raden als je niet van krassen houdt. Want die krijg je gegarandeerd, ook als je 'heel voorzichtig' bent met je spullen, het is niet altijd iets waar je zelf wat aan kan doen.

Extra: je kan ook nog wereldwijde support meenemen. Ik weet dan alleen in de praktijk hoe Apple dat doet: je koopt een product bij ze, en je kan dan wereldwijd bij elke Apple Store, APSP of AASP terecht voor instant gratis hulp. Als je dus een laptop in Nederland zou kopen kan je bij een Apple Store in Azie terecht kunnen voor directe ondersteuning, reparatie en vervanging. Dat betekent dat ze ook je data voor je overzetten (of je mag het zelf doen), en controleren of het daarna echt werkt. Dat is dus ook iets om mee te nemen als je je daar druk over zou maken. Veel fabrikanten hebben namelijk wel hun claim van wereldwijde support, maar als het er op aan komt moet je je defecte product gewoon opsturen en dan ben je hem minstens een maand kwijt.

[ Voor 28% gewijzigd door johnkeates op 22-06-2014 12:51 ]

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Lightroom en Photoshop zijn tegenwoordig te krijgen voor de iPad. Weliswaar niet de desktopvarianten maar wat mij betreft bieden ze genoeg features, zeker voor onderweg. Ik heb het tijdens twee maanden Azië daarmee prima kunnen volhouden.

Grote voordeel is dat een iPad niks weegt, je sleept immers al genoeg zooi mee.

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-11 20:08
Persoonlijk zou ik alle dure shit thuis laten (behalve je smart phone). Je zit er dan de onbewust de hele tijd op te letten. Vooral je medebackpackers stelen als de raven.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou voor een Thinkpad gaan, en waarom?
- Veel mensen weten de waarde van die dingen niet
- Built to last
- Uitstekende accuduur
- Highend wifi chips dus over het algemeen beter bereik
- Plastic, dus veel minder kans op beschadigingen
- veel usb aansluitingen
- En dan het allermooiste, gratis 3 jaar wereldwijde garantie! Wat online uit te breiden is naar maximaal 5 jaar.

http://www.notebookcheck....0-Ultrabook.106883.0.html

krap 8 uur wifi surfing, het vorige model de x230 was met een extended battery leverbaar en die hield het krap 24 uur vol op 1 lading

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 17:10

Eagle Creek

Breathing security

En stiekem op 't oog nog een stuk minder aantrekkelijk voor diefstal ook denk ik.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Ik zou de Macbook Air laten liggen vanwege het matige scherm. Een beetje goede en lichte thinkpad lijkt me een goede optie om naar te kijken.

• Aksharah
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-11 17:09
Ik ben net 4 weken thuis van een jaar lang weg geweest, tweede reis.
Ik zie heel veel mensen zeggen van ik zou iets uitkiezen wat goedkoop lijkt of dat en dit thuis laten want ze jatten je alles af.

Het hoeven niet perse je mede backpackers te zijn die stelen het kunnen ook locals zijn, en in azie is een goedkoop laptopje heel veel waard voor hun.

Ik zelf heb een Iphone waar ik mee mail, instagram, skype etc
Macbook voor video en photo bewerking. lekker licht, snel en gaat lang mee (wel duur).
Natuurlijk ook een Nikon camera maar als ik op pad ga voor foto's laat ik de rest in me kluisje.

Je draagt natuurlijk alles mee in je backpack dus wat je ook doet, leg hem in het zicht.
Als ik op vliegveld sta en ik moet schijten, ik sleep me tas mee het toilet in.
Stap je op de bus in Bangkok richting Co-chang (voorbeeld) haal al je spullen wat waarde heeft uit je backpack en stop het in een kleine rugtas die je de bus mee in neemt.
Je grote backpack wordt onder in de bagage ruimte gesmeten, er zijn mensen die in en uitstappen, heb jij geen zicht op.

Waar je ook voor gaat, ik zou voor gewicht gaan. Dan maar 5 sec langer wachten dat photoshop op start.

PS. Ga je de stad in, alles achter slot en grendel in je kluisje op je hostel kamer, en er zeker niet mee te koop lopen in de hostel.

If you want something in life, reach out and grap it.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties :)

Tja jongens.

Ik zeul een DSLR mee, een aantal lenzen, mijn rugzak zit echt vol met duur materiaal. Die laptop heb ik nu eenmaal nodig om m'n ding te kunnen doen, fotografie is voor 50% de reden waarom ik op reis vertrek. Ik snap dat er risico's aan verbonden zijn en ik ga m'n best doen om het te vermijden.

Zo'n ultrabook weegt nu niet zo ontzettend veel en ik zou hem gewoon altijd met me meedragen, net zoals m'n fotografiespullen. Die kluisjes in hostels vertrouw ik ook totaal niet, zo'n klein slot gaat iemand die besloten heeft om je spullen te jatten ook niet weerhouden uiteindelijk, dus ik ga er gewoon van uit dat ik vaak ga vloeken op het feit dat ik dat onding overal moet meezeulen om dan toch nog op een onbewaakt moment bestolen te worden :)

In elk geval denk ik dat ik voor de Lenovo yoga pro 2 ga. i5/256gb SSD/8 GB ram, net scherm, 2 usb-poorten, SD-kaart slot, degelijk toetsenbord en mousepad, licht, en lijkt mij stevig genoeg. Die komt dan samen met body en lenzen in een rugzak die ik in principe geen moment onbewaakt ga laten, nooit drop in de bagageruimte van een bus, etc. M'n kleren komen dan in een echte trekkersrugzak en daar gaat in principe niks van waarde in zitten.
Pagina: 1