Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

Topicstarter
Hallo,

ik ben de trotse bezitter van een ThL W200s, een pracht van een Chinese 5" smarthone met android 4.2.2 en een octa-core Mediatek MTK 6592 processor.

Ik gebruik deze telefoon ook voor het hardlopen met apps als runkeeper en runtastic en daar heb ik een probleem met de GPS. Ik krijg wel snel een fix, maar de nauwkeurigheid laat te wensen over. In feite is de GPS niet in staat om de wegen te volgen en zigzagt hij er wat omheen. Dit is prima te zien als ik het gelopen rondje terugzie op google maps. Als ik dan een rondje van 10km loop, geeft mijn telefoon (vanwege het zigzaggen dus) 12 km aan. Dit is zo hinderlijk dat hij eigenlijk niet te gebruiken is voor dit doel. Mijn vorige toestel, een ThL W100 (ook een MTK, op android 4.2.1) deed dit wel prima trouwens!

Wat mij verder opvalt is dat hoe langzamer het gaat (wandelen bijv.) hoe slechter het gaat, met fietsen gaat het al een stukje beter en met de auto heb ik nauwelijks een probleem.

Nu heb ik al gegoogled en daar al een oplossing gevonden die voor sommigen een goede was, namelijk in de build.prop file een extra regel toevoegen: "dalvik.vm.execution-mode=int:fast" Misschien heeft dit wel iets geholpen, maar in ieder geval niet genoeg. Wie kan mij verder helpen hiermee?

Verdere info: toestel is geroot en ik heb bij voorbeeld dus de beschikking over mobileuncle tools. Valt er nog iets te tweaken in de GPS-settings bijvoorbeeld? Als ik geen andere oplossing vind, dan overweeg ik het installeren van een andere ROM (bijv. MIUI) Ik denk wel dat het een software dingetje is, dus ik ben ook erg geïnteresseerd in anderen met een MTK 6592 telefoon. Hebben jullie deze problemen ook? Wie kan mij helpen met tips?

Ik heb 2 plaatjes toegevoegd van een test samen met een collega met een iphone 5s. Het verschil lijkt me duidelijk!

ThL W200s
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/vg23bp.jpg

Iphone 5s
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/264oqk5.jpg

edit: het is natuurlijk een MTK 6592

[ Voor 17% gewijzigd door jrk op 19-06-2014 16:43 ]

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

• Momus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-01-2019
Ik ga je nu al vertellen dat er helemaal niemand met een MTK 6892 telefoon gaat zijn...

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 23:55

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Dit is toch een bekend euvel van veel MTK chipsets? En dus eigenlijk een hardware issue?

[ Voor 26% gewijzigd door hars73 op 19-06-2014 10:26 ]

• jarrin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-10 05:10
Helaas, maar de MTK chipsets staan bekend om hun slechte GPS bereik. Ik wil daarmee niet zeggen dat elke MTK-telefoon dit probleem heeft. Maar mijn laatste 2 MTK telefoons hadden hier last van. (Dat was geen 6592)

Het hoeft niet perse, maar als ik GPS-kwaliteit problemen zie i.c.m. met een MTK-telefoon neig ik al snel naar hardware problemen.

Je hebt overigens wel de locatie instellingen van Android op GPS staan (hoge nauwkeurigheid)?

Heb je dit al geprobeerd?
http://www.gizchina.com/2...r-gps-on-mediatek-phones/

Een MTK-telefoon vergelijken met een iPhone is natuurlijk de grootste onzin, gezien het prijsverschil

[ Voor 10% gewijzigd door jarrin op 19-06-2014 10:28 ]

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

Topicstarter
Momus schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 10:20:
Ik ga je nu al vertellen dat er helemaal niemand met een MTK 6892 telefoon gaat zijn...
aangepast in 6892. Dank!

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

Topicstarter
jarrin schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 10:25:
Helaas, maar de MTK chipsets staan bekend om hun slechte GPS bereik. Ik wil daarmee niet zeggen dat elke MTK-telefoon dit probleem heeft. Maar mijn laatste 2 MTK telefoons hadden hier last van. (Dat was geen 6592)

Het hoeft niet perse, maar als ik GPS-kwaliteit problemen zie i.c.m. met een MTK-telefoon neig ik al snel naar hardware problemen.

Je hebt overigens wel de locatie instellingen van Android op GPS staan (hoge nauwkeurigheid)?

Heb je dit al geprobeerd?
http://www.gizchina.com/2...r-gps-on-mediatek-phones/

Een MTK-telefoon vergelijken met een iPhone is natuurlijk de grootste onzin, gezien het prijsverschil
Klopt, maar mijn oude W100 (gesneuveld screen) was perfect met de GPS!
En wat betreft het vergelijk met de Iphone, het ging mij er alleen om het verschil te laten zien wat er aan de hand is.

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

Topicstarter
hars73 schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 10:25:
Dit is toch een bekend euvel van veel MTK chipsets? En dus eigenlijk een hardware issue?
Geen fix is wat mij betreft eerder een antenne/hardware probleem. Ik krijg wel heel snel een fix, dus met de GPS is nix mis volgens mij. Ik denk toch eerder een software/settings probleem?

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 23:55

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Klopt, er zijn twee issues voor zover ik weet. De ene is dat je geen (snelle) fix krijgt. En de andere is de nauwkeurigheid. En ik weet niet exact hoe en of je beide zaken kunt fixen, maar volgens mij hoor ik veel tweakers hier het advies geven dat je geen MTK foon moet kopen als je wilt kunnen vertrouwen op een goede GPS functionaliteit. Ondanks dat het zo af en toe wel wat beter is dan de afgelopen jaren, blijft het toch een issue.

En dit? http://en.miui.com/thread-17794-1-1.html

[ Voor 5% gewijzigd door hars73 op 19-06-2014 10:50 ]

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

Topicstarter
al gedaan. Feit is wel dat de laatste engineering mode net iets anders is dan hier gesteld. Daardoor kan ik niet exact deze werkwijze volgen, maar dit is toch vooral bedoeld voor de fix en dat is bij geen enkele issue!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:48
Ik vermoed de gevoeligheid van de MTK die niet zo super is, en als er hardware matig iets is, kan je dat meestal niet 100% met software oplossen.

Een oplossing zou zijn, even een BT gps receiver scoren voor een prikje, staan er meestal wel een paar goede op veilingsites en die in je broekzak steken. Ik gebruik zo mijn Nexus 7 ook in de auto vermits die BT gps spullen een veel betere fix en accuracy hebben dan de Nexus.
Niks zo vervelend dan een afrit missen of in een drukke stad plots achter lopen door een slechte fix.

Andere oplossing buiten een andere phone zie ik niet echt van mijn kant uit.

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

Topicstarter
Luke-san schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 11:33:
Ik vermoed de gevoeligheid van de MTK die niet zo super is, en als er hardware matig iets is, kan je dat meestal niet 100% met software oplossen.

Een oplossing zou zijn, even een BT gps receiver scoren voor een prikje, staan er meestal wel een paar goede op veilingsites en die in je broekzak steken. Ik gebruik zo mijn Nexus 7 ook in de auto vermits die BT gps spullen een veel betere fix en accuracy hebben dan de Nexus.
Niks zo vervelend dan een afrit missen of in een drukke stad plots achter lopen door een slechte fix.

Andere oplossing buiten een andere phone zie ik niet echt van mijn kant uit.
mmmm......goeie tip eigenlijk want die heb ik nog liggen vanuit mijn PDA-tijd. Werkt dat dan met een smartphone met ingebouwde GPS? Hoe ga je dan die connectie leggen?

• Luke-san
jrk schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 11:40:
[...]

mmmm......goeie tip eigenlijk want die heb ik nog liggen vanuit mijn PDA-tijd. Werkt dat dan met een smartphone met ingebouwde GPS? Hoe ga je dan die connectie leggen?
Yup, werkt perfect. BT ff paren, meestal code 0000 of 1234.
Ik gebruik 'bluetooth gps' ... dan even 'enable Mock GPS Provider' en het juiste device selecteren ... connect en testen.

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

Topicstarter
Luke-san schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 12:07:
[...]

Yup, werkt perfect. BT ff paren, meestal code 0000 of 1234.
Ik gebruik 'bluetooth gps' ... dan even 'enable Mock GPS Provider' en het juiste device selecteren ... connect en testen.
waar kan ik dat 'enable Mock GPS Provider' dan vinden?????

...in ieder geval kan ik dan goed testen of het een hardware (GPS antenne/chip/etc.) is of een software dingetje (MTK 6592 firmware, Android 4.2.2. of the gebruikte apps (Runkeeper/Runtastisc/etc.).

Als hij het met de BT-GPS wél goed doet, dan ligt het dus aan de GPS. Doet hij het dan nog niet, dan ligt het aan de software..... Ik hou jullie hier op de hoogte!

[ Voor 4% gewijzigd door jrk op 19-06-2014 12:20 ]

• Luke-san
In de software staat die 'enable Mock gps provider'
Google Play: Bluetooth GPS gelijk een link en kan je op de screenshot die enable functie zien ;-)

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

Topicstarter
Luke-san schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 12:26:
In de software staat die 'enable Mock gps provider'
Google Play: Bluetooth GPS gelijk een link en kan je op de screenshot die enable functie zien ;-)
thnx! Had even niet gedacht dat je hier een aparte app voor nodig zou hebben, maar ziet er goed uit en ik ga het vanavond meteen proberen! Dan maar hardlopen met een extra dingetje, beter dan die enorme afwijkingen!

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

Topicstarter
jrk schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 14:58:
[...]

thnx! Had even niet gedacht dat je hier een aparte app voor nodig zou hebben, maar ziet er goed uit en ik ga het vanavond meteen proberen! Dan maar hardlopen met een extra dingetje, beter dan die enorme afwijkingen!
Inmiddels de oude BT GPS opgeduikeld uit de kast, opgeladen.....app'je geïnstalleerd en het werkt perfect! Voor mijn hardloopdoeleinden heb ik geen enkel probleem om die GPS mee te nemen; daar vind ik wel wat op. Wat nu de de oorzaak is weet ik niet, maar het ligt niet aan Runkeeper/Runtastic dus die werken perfect met de BT GPS, misschien dan toch aan de GPS i.c.m. Android o.i.d.? Eens afwachten of de aangekondigde KitKat 4.4 update nog soelaas gaat brengen, anders moet ik maar zo doorblijven gaan!

• SpeedE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-04-2023
Ik heb hem op deze wijze scherp gekregen (Navigon werkt bij mij niet en ook Google maps was erg onrustig). Kern is het wissen van het GPS bestand en aanzetten van A-GPS en EPO en daarna opnieuw aanmaken van het GPS bestand
Je telefoon moet wel geroot zijn, hoe je dat doet ga ik hier niet uitleggen. Werkt op Alle THL's met GPS problemen. (Dat is ook het enige probleem dat ik heb gehad met deze verder geweldige telefoon)

This is for anyone having THL Mobile Phone GPS Issues

Before you start the procedure you need:
1. Rooting - This rom is rooted.
2. Get Mobileuncle Tools from play store
3. Get GPS Test from play store
4. Get Root explorer from play store or internet.

Procedure should be done outdoors:
1. Turn GPS off on your phone.
2. Open Root Explorer and find the mtkgps.dat file in /data or /data/misc
3. Delete mtkgps.dat
4. Reboot phone
5. Open Mobileuncle Tools
6. Tap on 'Engineer Mode'
7. Tap on 'Engineer Mode (MTK)'
8. Scroll across to 'Location'
9. Tap on 'Location Based Service'
10. Tap on 'AGPS' and then make sure 'A-GPS On/Off' is checked
11. Tap on 'EPO' and then make sure 'Enable EPO' is checked
12. Swipe down (notification bar) and turn GPS on
13. Hit back and then tap 'YGPS'
14. Wait until you get position lock (mine took about 5 seconds).
15. This process should create a new mtkgps.dat file.
16. Hit home button and open GPS Test.
17. You should get a position lock reasonably quickly.

[ Voor 0% gewijzigd door SpeedE op 28-06-2014 23:38 . Reden: spelfoutje ]

• SpeedE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-04-2023
P.s. ik weet nu wel waar je huis woont, wattweg...
Pagina: 1