Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkazoodle
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-08 00:21
Situatie
Ik heb sinds afgelopen zomer een antec three hundred two. Niet lang na aankoop heb ik een fan + filter op de zijkant gemonteerd omdat ik het gat niet toe wou maken, de air flow niet wou hinderen en minder stof wou. Nu blijft het meeste stof wel uit de case (af en toe filter leeghalen), maar het blowhole aan de bovenkant is waarschijnlijk nog een belangrijke stofbron (heb nl. altijd wel vrij snel een laagje stof op de case liggen :p ).

Afbeeldingslocatie: http://www.antec.com/images/product_detail/Three_Hundred/Big/2.jpg
(afbeelding is wel van de oude three hundred omdat je op deze het blowhole kan zien)

Mijn probleem
Ik kan geen een filter over het gat leggen omdat het niet effen is en wil nu ook niet nog een filter aan de binnenkant monteren. Daarom dacht ik er aan om het gat met een 'schuifdeurtje' af te dekken, dat zou dan zolang de fan draait open moeten staan en zich daarna weer sluiten.
Ik heb echter niet direct een idee hoe dit aan te pakken en denk in de volgende richtingen: iets wat over een rail schuift of mss iets zoals een overdrukrooster.

De vraag
Ben ik hier op de juiste plaats om ideeën op te doen?
Zoja: iemand een idee of zoiets al gedaan is en/of hoe iets te realiseren dat dit probleem kan oplossen?
Zoniet: waar dan wel?

(Het maken zelf zou geen probleem mogen zijn: ik kan wel aan het nodige gereedschap en zou er wel mee overweg moeten kunnen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk eerlijk gezegd dat de hoeveelheid stof die daardoor naar binnen komt te verwaarlozen is, zeker in vergelijking wat er door normaal gebruik naar binnen gezogen wordt. Zelfs met stoffilter zorgt het luchtvolume er toch wel voor dat het nodige stof de binnenkant bereikt.

Als je je echt zorgen maakt kan je een soort kapje maken dat van de achterkant/zijkant wel open is, maar aan de bovenkant niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:34

D4NG3R

kiwi

:)

Om vervolgens alle stof welke bovenop is gaan liggen naar binnen te zuigen zodra het systeem weer aangaat :) .

Stof houd je nauwelijks uit je PC, stoffilters of bijv een paar oude panties verminderen de stofophoping echter aanzienlijk. Zorg er verder voor dat de PC niet op een tappijt staat, en als je echt veel stof uit het systeem wilt houden: Zet hem op je bureau.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melek-taus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 11:13
Ik weet niet hoe jij je fans hebt geplaatst maar doorgaans is de bovenkant beter te gebruiken als outtake. Dan zou je ook geen last moeten hebben van stof.

Voor, onder is intake.
Achter, boven is outtake.
Zijkant optioneel.
Doorgaans is dit de beste opstelling voor een goede airflow.

Ryzen 5 3600, B450M PRO-VDH Max, Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB, Red Dragon RX 5700 XT @ 1v 2050MHz, Intel 660p 1TB, BX500 1TB, MX500 1TB, CM MWE Bronze 550W V2, Antec Dark Phantom 301M, QcK Prism, Logitech G703 Hero, Fnatic MiniStreak Speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkazoodle
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-08 00:21
@Camacha
ok, dat snap ik wel, ik dacht alleen dat aangezien ik vrij snel een laagje stof op mn pc heb, er dan toch ook altijd zo'n laagje in moet vallen en het wel de moeite zou zijn om na te gaan wat hiertegen te doen

@D4NG3R
wees gerust, heb nog nooit een pc op een tapijt gezet :)
de pc weg van de grond halen ligt wat moeilijk in casu. waarom zou hij stof van boven naar binnen halen als hij aanstaat?

@melek-taus
jup, als outtake (= standaard out of the box btw). Een fan op de zijkant (intake fyi) is idd optioneel en die wou ik ook wel, maar een filter op de zijkant is dat echt niet IMHO. Heb het niet voor ongefilterde zijkanten, ben onlangs zo ook verbaasd geweest van de hoeveelheid stof in de pc van mn moeder (ook geen filter op zijkant) terwijl die wel wat regelmatiger kuist dan ik :p

thanks voor de snelle respons! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het misschien wat om een vierkante Demciflex filter aan de buitenkant te plaatsen die een slag groter is dan de opening? Het vierkante flexibele frame is magnetisch en dan sluit het je rooster wel goed af.
Zoiets bedoel ik: https://www.freezinghardw...rkant_-_zwart__zwart.html en http://www.highflow.nl/fa...n-filter-black-black.html of misschien een maatje groter.
Ik heb er zelf ook een en het ziet er niet zo slecht uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2014 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-09 09:05

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

melek-taus schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 07:19:
Ik weet niet hoe jij je fans hebt geplaatst maar doorgaans is de bovenkant beter te gebruiken als outtake. Dan zou je ook geen last moeten hebben van stof.

Voor, onder is intake.
Achter, boven is outtake.
Zijkant optioneel.
Doorgaans is dit de beste opstelling voor een goede airflow.
Idd ik zou ook niet weten waarom je boven je cpu zou willen blazen 8)7
Afgezien van stof wat je in de koelblok blaast, werk je de airflow tegen
en krijg je "hopping" temp waardes :+

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-10 11:43
ik heb ook altijd wel wat stof op de kast liggen (designe R4) en en beide gaten bovenin zitten 140mm fans die pas aangaan als het in de case boven de ~42graden word. Het stof wat ik tegenkom in me kast is daarnaast wel te verwaarlozen om er iets overheen te doen.

Gamertag: timmie271

Pagina: 1