Windows herkent tweede SSD niet

Pagina: 1
Acties:

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:06

amas

Law of Nature: Chaos

Topicstarter
Hey tweakers,

ik heb vandaag een nieuwe SSD (Crucial M500 240GB) binnen gekregen en heb hier Windows 8.1 64bit op geïnstalleerd. Mijn oude SSD (Kingston SSDNow V+100), waar dus nog een oude Windows op staat wil ik gaan gebruiken als twee schijf voor Usenet rarren/parren. Na de oude weer te hebben aangesloten kreeg ik hem niet te zien in Windows. Dus op naar Disk Management, maar ook daar zie ik hem niet staan. Ook in Device Manager nergens te bekennen. In de BIOS staat hij echter wel aangegeven en met de correcte naam erbij. Het moederbord herkent hem dus wel.
Ik heb daarna geprobeerd om zowel een andere SATA poort als een andere SATA kabel te gebruiken, maar helaas, Windows laat alleen de nieuwe SSD zien.

Zoeken op Google geeft alleen pagina's aan waarin wordt aangegeven om naar Disk Management te gaan en daar de schijf te formatteren. Maar zelfs daar zie ik hem er dus niet tussen staan.

Wat nu te doen?

[ Voor 11% gewijzigd door amas op 18-06-2014 22:46 ]

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat zijn de specs van je systeem?

Heb je de SSD niet toevallig aan een externe controller hangen waarvan de driver niet geïnstalleerd is ofzo?
als je probeert te booten vanaf die SSD, werkt dat dan nog wel?

• amas

amas

Topicstarter
De PC zoals hij er nu voor staat:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 203,70€ 203,70
1Asus P8Z68-V€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e€ 0,-€ 0,-
2Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 129,95€ 129,95
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 89,-€ 89,-
1Fractal Design Define R2€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 8 Pro (OEM) 64bit€ 128,80€ 128,80
1Zalman CNPS10X Performa€ 29,-€ 29,-
2Fractal Design Silent R2, 140mm€ 12,99€ 25,98
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 72,-€ 72,-
1Steelseries Siberia V2 Wit€ 67,64€ 67,64
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 66,85€ 66,85
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 91,92€ 91,92
1Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 904,84

Nee, ik heb de SSD gewoon aan de SATA poort van het moederbord aangesloten. Ik zal ff proberen van de oude SSD te booten.

edit: ik heb even geboot vanaf de oude SSD en dat gaat prima. Windows van de oude SSD geeft wel de nieuwe SSD in Disk Management weer 8)7 . Boot ik weer van de nieuwe SSD, dan is de oude opeens weer foetsie. Vreemde praktijken hierzo...

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• amas

amas

Topicstarter
Ok, nu snap ik er niks meer van. Ik heb mijn ander 4 'normale' HDD's ook aangeloten. Maar ook die worden NIET herkend! Is een :'( op z'n plaats?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Lijkt dan een tekortkoming in windows.
Alle updates al binnen, alle drivers al compleet?

(overigens wel grappig , ik heb vorige week ook mijn Kingston v+100 vervangen voor een crucial op een z68 bordje... :) )

[ Voor 40% gewijzigd door Reepje op 18-06-2014 23:07 ]

• amas

amas

Topicstarter
@Reepje Het was inderdaad de Windows update die het hem deed! Heel erg bedankt _/-\o_ ! Ik had er niet aan gedacht, omdat ik dit probleem nog nooit eerder had gehad. Vreemd dat hij dan wel z'n eigen hardeschijf pakt, maar harde schijven op andere SATA poorten niet :S

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zo heb ik ook nog een "case" open, wat oudere SATA ( vermoedelijk PATA schijf met bridge chip er op ) die wel in de UEFI bios te vinden is maar nergens binnen Windows.. elke tool die ik los laat beweerd dat de poort "leeg" is..

van nood de betreffende disk maar aan een los PCI-E sata III controllertje en daarop werkt ze perfect :/

404 Signature not found

• desleyh
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-03-2022
Probeer de nieuwe SSD eens te formatteren met een Hiren's Boot CD. Je hebt er namelijk verschillende tools op zitten om de hardeschijf eventueel te formatteren en nieuwe partities aan te maken. Welke tools je zou kunnen gebruiken zijn: Partition Magic, Acronis Disk Director.

Wat ik zelf denk dat de hardeschijf fouten heeft waardoor die niet meer goed gelezen kan worden in het Windows Systeem en het register. Als je het zou proberen met een Live CD wordt er namelijk geen register gebruikt :). Heb je ook al een keer geprobeerd om de hardeschijf extern te formatteren vanuit een bracket ?

Wat het ook nog zou kunnen zijn is, dat je SATA Controller op het moederbord niet meer goed functioneert. Let wel op dat je hem aansluit op een SATA 600 Controller. Dat kan ook namelijk invloed hebben op het herkennen en het uitlezen van de SSD in Windows. Mocht dat helemaal niet werken zou ik een Frimware update uitvoeren voor de SSD in Windows 8.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
desleyh schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 11:00:
Probeer de nieuwe SSD eens te formatteren etc etc etc
Het is al opgelost hoor !
Pagina: 1