Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Macbook of toch Windows machine, HBO informatica

Pagina: 1
Acties:

• yesjohn
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-11 21:37
Beste mede-Tweakers,

Ook ik ben geslaagd voor mijn examen ( *O* ). Ik moet dan nu serieus rond gaan kijken voor een laptop. Ik heb verschillende systemen bekeken en ik zit als niet Apple liefhebber serieus te kijken naar een Macbook pro 13" Retina.

Zoals ik al aangaf ga ik HBO informatica studeren. Met programmeren krijg ik vooral in de eerste jaren met Java te maken. Programma's als Eclipse zal ik dan wel op mijn laptop moeten draaien. Andere programma's zijn natuurlijk Office programma's. Op de website van de opleiding staat dat er vooral opensource programma's gebruikt gaan worden en dat alleen gebruikers van Linux hinder kunnen ondervinden.

Ik moet elke dag ongeveer een uur reizen dus een niet te zware laptop zou fijn zijn. Ook een lange accuduur vind ik belangrijk. Ik heb op Tweakers gelezen dat sommige mensen en 13 inch model boven een 15 inch model kiezen en vice versa. Het lijkt mij dat 13 inch makkelijker in een tas past en over het algemeen een stuk lichter is.

Mijn budget is +/- 1500,-

De vragen die ik hier wil stellen zijn:

- Zijn er mensen die OS X echt afraden bij een informatica ( graag aangeven waarom )
- Is 13 inch te klein
- Is extra ram bij deze taken vereist ( er zit standaard 8gb in )

Er zijn vast wel mensen hier die met deze 3 vragen ervaringen hebben.

Ik heb overigens al ervaring met OS X.

Alvast bedankt

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:04

DukeBox

loves wheat smoothies

...vooral opensource programma's gebruikt gaan worden en dat alleen gebruikers van Linux hinder kunnen ondervinden.
Dan zou je toch echt moeten achterhalen voor welk OS de betreffende sources gemaakt zijn. Aangezien OSX niet ver van linux af zit lijkt het mij dat je dan beter voor een Windows OS kan kiezen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-11 23:27

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

- Zijn er mensen die OS X echt afraden bij een informatica ( graag aangeven waarom )
Ik doe zelf universitaire KI/Informatica. Windows wordt hier uitgelachen door docenten. De standaard voor opdrachten/practica is Linux. Gelukkig zijn de meeste tools cross-platform en zijn de meeste Linux-werkwijzen ook op Mac toepasbaar. Ik studeer nu twee jaar en heb dat al die tijd zonder noemenswaardige hindernissen met OS X gedaan.
- Is 13 inch te klein
Als je voor een Retina-model gaat, kan je de resolutie hoger laten lijken dan 'ie hardwarematig is. Ik denk dus dat je met een 13"-model prima uit de voeten kunt. Zelf heb ik nu anderhalf jaar een 15"-Retina-model wat ook wel erg goed bevalt. Qua gewicht valt dit nog erg mee. Als je budget het toelaat zou ik 15" zeker overwegen.
- Is extra ram bij deze taken vereist ( er zit standaard 8gb in )
Vereist: nee, bij mij niet. Afhankelijk wat je verder met de machine doet kan 16GB natuurlijk wel heel prettig zijn. Ik heb vaak twee Linux-VM's draaien. Als ik daarbij ook nog Photoshop, Word, een flink aantal websites en meer apps open, blijft 'ie ontzettend soepel. Ik denk dat dat zonder 16GB anders was geweest. Dit doe ik echter niet elke dag, dus 16GB is zeker geen harde vereiste.

Oh, en een van de belangrijkste dingen: de accu. Heel veel mensen zitten moeilijk te doen met adapters en sommigen kunnen geen uurtje zonder stroom. Ik hoef alleen stroom te hebben als ik mijn Mac echt een hele dag actief gebruik, en dat is echt erg fijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Ulster Seedling op 18-06-2014 21:54 . Reden: Accu toegevoegd ]

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• yesjohn
Ulster Seedling schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 21:53:
[...]

Ik doe zelf universitaire KI/Informatica. Windows wordt hier uitgelachen door docenten. De standaard voor opdrachten/practica is Linux. Gelukkig zijn de meeste tools cross-platform en zijn de meeste Linux-werkwijzen ook op Mac toepasbaar. Ik studeer nu twee jaar en heb dat al die tijd zonder noemenswaardige hindernissen met OS X gedaan.

[...]

Als je voor een Retina-model gaat, kan je de resolutie hoger laten lijken dan 'ie hardwarematig is. Ik denk dus dat je met een 13"-model prima uit de voeten kunt. Zelf heb ik nu anderhalf jaar een 15"-Retina-model wat ook wel erg goed bevalt. Qua gewicht valt dit nog erg mee. Als je budget het toelaat zou ik 15" zeker overwegen.

[...]

Vereist: nee, bij mij niet. Afhankelijk wat je verder met de machine doet kan 16GB natuurlijk wel heel prettig zijn. Ik heb vaak twee Linux-VM's draaien. Als ik daarbij ook nog Photoshop, Word, een flink aantal websites en meer apps open, blijft 'ie ontzettend soepel. Ik denk dat dat zonder 16GB anders was geweest. Dit doe ik echter niet elke dag, dus 16GB is zeker geen harde vereiste.

Oh, en een van de belangrijkste dingen: de accu. Heel veel mensen zitten moeilijk te doen met adapters en sommigen kunnen geen uurtje zonder stroom. Ik hoef alleen stroom te hebben als ik mijn Mac echt een hele dag actief gebruik, en dat is echt erg fijn.
Bedankt voor je antwoord. Een 15 mbp is toch net wat te duur. Als ik het instap model bij Apple inclusief 16 gb ram koop ben ik 2050.95 euro kwijt. Dit is toch echt flink boven mijn budget. Een mbp 13" met 16 gb ram is 1625 euro. Nog steeds boven mijn budget maar ligt er wel een stuk dichter bij.

• yesjohn
Beste Tweakers,

Het leek mij onnodig om mijn hele verhaal opnieuw te vertellen, daarom geef ik dit topic maar een klein bumpje.

Mijn besluit over mijn laptop was eigenlijk al genomen. Zoals hier boven staat zou het een rMBP 13 inch 256gb ssd en 16 gb ram worden. Deze laptop leek mij prima voor mijn studie HBO informatica.

Laatst kreeg ik mijn boekenlijst en daarin staat dat een quad core cpu een vereiste is. Dit heeft mij aan het twijfelen gebracht omdat er in de MBP "maar" een dual core zit. Dit zou dis eigenlijk betekenen dat er geen enkele ultrabook in aanmerking komt voor deze studie.

Ik denk nog steeds dat de i5-4258U rap genoeg is voor deze studie maar ik wil toch graag jullie mening.

Een 15 inch mbp past trouwens echt niet binnen mijn budget.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Mocht je nog een bevestiging willen, ik hoefde voor het eerste jaar hbo Informatica nauwelijks te switchen naar Windows. Van bijna elke applicatie die we nodig hadden was een Mac-versie beschikbaar. En in het ergste geval zet je een Windows installatie klaar in VMware ofzo.

rMBP 13" is snel zat. Zat studenten die een veel tragere Windows laptop zonder problemen gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Frietsaus op 20-07-2014 13:01 ]

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:13
Misschien een stomme vraag hoor....maar heb je deze vraag al bij je opleidingsinstituut voorgelegd? Ik kan mij persoonlijk haast niet voorstellen dat die geen ervaring hebben met welke 'kant en klare' laptop de opleiding wel/ niet te volgen is.

Het stellen van eisen als 'CPU zus' 'RAM zo' is leuk voor zelfbouw desktops. Maar met laptops zit je IMHO meer vast aan een aantal standaard configuraties die in de markt beschikbaar zijn.

Kortom... vraag eens of je opleidingsinstituut met een concreet aantal voorbeelden kan komen.

Succes!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

yesjohn schreef op zondag 20 juli 2014 @ 12:56:
Beste Tweakers,

Het leek mij onnodig om mijn hele verhaal opnieuw te vertellen, daarom geef ik dit topic maar een klein bumpje.

Mijn besluit over mijn laptop was eigenlijk al genomen. Zoals hier boven staat zou het een rMBP 13 inch 256gb ssd en 16 gb ram worden. Deze laptop leek mij prima voor mijn studie HBO informatica.

Laatst kreeg ik mijn boekenlijst en daarin staat dat een quad core cpu een vereiste is. Dit heeft mij aan het twijfelen gebracht omdat er in de MBP "maar" een dual core zit. Dit zou dis eigenlijk betekenen dat er geen enkele ultrabook in aanmerking komt voor deze studie.

Ik denk nog steeds dat de i5-4258U rap genoeg is voor deze studie maar ik wil toch graag jullie mening.

Een 15 inch mbp past trouwens echt niet binnen mijn budget.
Iemand die een boekenlijst opstelt en vertelt dat er een quadcore nodig is, is al net zoiets als de paus die een sexuele moraal meent te moeten uitdragen: als je het spelletje zelf niet speelt, moet je je niet met de spelregels bemoeien.
Ik kan me geen enkel stuk software op HBO informatica voorstellen dat aan een i5 niet genoeg zou hebben. Heb zelf HBO informatica gedaan en je gaat echt niet zo snel zware dingen draaien, hooguit als er met VM's gewerkt wordt. Maar dan nog trekt een i5 dat prima.
Ik vermoed dat die quadcore eerder voortkomt uit de eisen van een pakket dat ze al even gebruiken, en dat destijds een core2quad nodig had om goed te draaien. Scholen pakken niet zo snel een nieuw softwarepakket namelijk - dat betekent namelijk ook lesstof aanpassen en groter kun je je impact niet hebben.

Bel school even, hoop dat ze er wat over kunnen zeggen. Als de miep aan de receptie het niet weet, vraag ff of je met de ICT helpdesk doorverbonden kunt worden. Die weten meestal welwat er draait en wat er nodig is. Dikke kans dat die quadcore eis nergens meer op slaat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-11 01:34
Het enige lastige met OSX is dus werken met Oracle software. Maar een VM zou dat kunnen verhelpen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ben toevallig zelf een Oracle man ;)

Ligt er een beetje aan wat je exact voor Oracle software nodig hebt, maar Oracle levert gewoon Virtualbox images, en Vbox is ook verkrijgbaar in een mac versie.
Is sowieso een handige hypervisor btw, kun je ook andere dingen mee draaien natuurlijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• yesjohn
Bedankt voor jullie reacties! Jullie zeggen hetzelfde als ik en dat had ik eigenlijk al verwacht maar het is toch altijd fijn om een extra bevestiging te hebben.

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-11 01:34
Virtualbox is inderdaad DE oplossing voor snel een database op te zetten en wat opdrachten uitvoeren. Zelfs op een windows pc raad ik dat aan.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:38
Een schermresolutie groter dan 1366x768 is een prè bij alles waarbij je gaat programmeren in meer dan alleen notepad++.
Pagina: 1