3-pin fans op een videokaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:23
Hallo,

Ik heb een R9 280X, met een NZXT Kraken, zodat deze GPU gekoeld kan worden met een Corsair H55. De videokaart heeft nu 3 3-pins aansluitingen; één van de waterpomp, één van de fan op de radiator, en één van de fan die de VRM's koelt.

De 3-pin connector van de waterpomp heb ik via een verloopje direct aangesloten op de voeding, zodat deze altijd netjes volledige spanning krijgt.
Voor de twee andere fans heb ik onderstaande producten besteld:
pricewatch: Gelid Solutions PWM Fan Adaptor ( ATI / NVIDIA )
pricewatch: Gelid Solutions PWM Y-Cable Splitter

Dit zodat ik dus de fan-aansluiting van de videokaart om kan zetten naar een 4-pin, en dan te splitten naar 2x 4-pin.
Echter de fans zijn 3-pin. Mijn vraag is nu dus, gaat dit werken? Kan de videokaart nu alsnog de fans harder/zachter laten draaien naargelang temperatuur?

Ik heb wel gelezen dat daar juist die 4e pin voor is, maar met 3 pins kun je ook gewoon de speed regelen door het voltage te verlagen. Dat is hoe ik het altijd heb gedaan met fans op het moederbord; die heb ik nooit 4-pins gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 11:50
3 pins is voltage regeling (5v-12v variabel gestuurd)
4 pins is PWM regeling (12v continu puls gestuurd)

Bij moederborden is het vaak in te stellen of het PWM of Voltage geregeld is, of automatisch. Dan is een nomrlae 3 pins fan geschikt.
Als je videokaart PWM sturing heeft, zal deze denk ik geen 3 pins fan kunnen regelen.
Je kunt wel speciale PWM fans kopen.