Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

BIOS Flash zonder Windows?

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:36

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Okay... ik moet een BIOS update doen op mijn Zenbook, vanwege serieuze overhittingsproblemen. Echter, deze draait 100% Linux en het Windows image heb ik verwijderd (nooit gedacht die ooit nog nodig te hebben namelijk).

Nou blijkt dat de flash utility een windows tooltje is, en flashen vanuit de bios zelf ondersteunt deze generatie techniek (blijkbaar) nog niet.

Ik heb reeds geprobeerd de flash utility onder Wine te installeren, maar dat wil helaas niet, ik weet ook niet of zoiets wijs zou zijn.

Iemand een strak plan (behalve retour asus sturen..) ?

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:03

Releases

Ja maar!

Image trekken van de Linux installatie, Windows er even opzetten en bios flashen? Vervolgens dan weer de linux image terugzetten.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ja, ik hoopte eigenlijk dat het iets simpeler kon :P.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik mag toch hopen dat Asus ook nog flash vanaf diskette / usb ondersteunt met een DOS tooltje :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik weet natuurlijk niet welke zenbook je hebt, maar als je op een volgende site bent, ga dan naar BIOS in plaats van BIOS-utility. Daar staan dan BIOS upgrades waarbij je geen windows nodig hebt (als het goed is).

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Helaas, daar was ik uiteraard begonnen. De BIOS file heb ik, maar ik krijg zelf alleen winflash utilities gevonden om hem erop te zetten, geen bootable usb image oid.

• karliboe
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09-2022
Misschien dat een Windows live cd/dvd hier wel handig kan zijn?

• Scale
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-09 21:27
Veel laptops hebben een bios recovery functie, die geheel buiten het OS omgaat. Dit is meestal een toetsen combinatie die een bios update direct van de root van een usb afdraait.

Aangezien je er geen model bij heb gezet kan ik niet de correcte combinatie opzoeken.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Het gaat om een UX31A van Asus.

Overigens ben ik bang dat het toch een retourtje RMA word (voor de zoveelste keer helaas) want de pijl boven/onder toetsen weigeren nu ook vaak dienst (links/rechts geen probleem vreemd genoeg).

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-11 02:06

auto660

1991 240 GL Brick

Je moet even kijken of er in de bios zelf al een flash functie zit. Asus gebruikt namelijk nogal vaak hun EZflash gebeuren waarbij je gewoon vanuit de bios je bios kan flashen :p Je kan ook nog kijken wat voor merk bios je hebt, zoals AMI op Phoenix. Dan kun je bijvoorbeeld als dos utility AMIFLASH gebruiken. (een bootable usb stick maken is het meest veilige om je bios te flashen)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

HTT-Thalan schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 17:46:
Het gaat om een UX31A van Asus.

[knip]
Gelukkig is daar maar één type van 8)7

Testing, one, two ...

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009