Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een laptop met een 7970M of een laptop met een GTX 860M

Pagina: 1
Acties:

• mick21
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-10 19:09
Hallo,

Ik wil graag voor onder andere mijn opleiding een laptop aanschaffen.

Nu zit ik echter met een dilemma; of ik koop een tweedehands Alienware laptop in goede staat of een nieuwe BTO laptop.

Ik heb op notebookcheck en ook op GPU boss gezien dat in beide gevallen de HD7970M een betere prestatie levert. Het enige wat ik mij afvraag is of de slechtere CPU een grote impact zal hebben op de game prestatie van de Alienware laptop. Op CPU boss heb ik gezien dat het verschil tussen de QM-3630 en de 4710MQ niet al te groot is, maar alsnog vraag ik me af of de betere GPU de slechtere CPU compenseert.

Specificaties van de Alienware laptop:

CPU: i7 QM-3630
RAM: 16 GB Corsair
SSD: 128 GB Crucial M4
HDD: 500 GB Samsung
SCHERM: Full HD 1920x1080, 17,3 inch
GPU: AMD 7970M

Specificaties van de BTO laptop:

CPU: i7 4710MQ
GPU: GTX 860M
RAM: 8 GB
SCHERM: Full HD 1920x1080, 17,3 inch
SSD: 120GB Crucial M500

Beide prijzen van de laptops zitten rond de 1200 euro, dus daar zit niet echt een verschil in.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga informatica studeren, maar ik wil ook graag een laptop die redelijk wat games aan kan, onder andere Battlefield 3, World of Warcraft en Starcraft 2. Misschien dat RAM ook wel handig is als ik een keer meerdere virtual systemen moet runnen, maar misschien is de 8 GB daar al genoeg voor.

Wat mag je laptop kosten?
Ik wil een laptop rond de 1200 euro, ik ben pas geslaagd en krijg een laptop voor mijn studie.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen?
Hij is mede voor m'n opleiding, dus waarschijnlijk wel. Alleen heb ik er geen probleem mee dat de laptop wat zwaarder is, het gaat mij vooral om de specificaties.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Alienware is een merk dat mij wat meer aanspreekt dan BTO. Dit is omdat Alienware voor mijn idee een beter kwaliteit heeft, maar ook omdat het uiterlijk er heel mooi uitziet.

• m0h4life
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-11 09:45
De vraag is eerder of je wel 1200 euro wilt uitgeven voor een tweedehands laptop?

Mocht BTO niks voor jou zijn dan zijn er zat andere laptops beschikbaar net zulke specs hebben voor rond de zelfde prijs.

• mick21
Zijn Alienware laptops niet altijd rond die prijs met zulke specs (dacht ik hoor)? Ik heb eerlijk gezegd geen andere laptops kunnen vinden met een betere videokaart dan de GTX 860M en ook een redelijk i7 processor hebben, dus vandaar.

• mick21
bump

• m0h4life
Ik zou zelf voor de nieuwe laptop gaan, alleen al omdat je dan voor zo'n prijs een nieuwe hebt en dus ook garantie.

Maar de alienware laptop heeft wel meer RAM en als de Videokaart daadwerkelijk beter is dan de gtx 860m maxwell is dat, wanneer je niet om garantie geeft misschien wel de betere keus voor jou.

De specs van die bto kan je overigens zelf aanpassen, ik neem aan dat je deze versie bedoelt?
pricewatch: BTO X-Book 17CL58 GTX860

• Sipondo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-07 21:57
In laptops is het stroomverbruik doorgaand belangrijker dan bij desktops. AMD kaarten hebben nogal de neiging meer stroom te verbruiken dan die van nVidia. Zo gebruikt de 860m ongeveer 60 watt. De 7970 verbruikt echter ongeveer evenveel als zijn dual-gpu SLI-broer van NVidia, de 2x755m. Deze verbruiken 100 watt.
Voor laptops is dit erg relevant omdat een lager stroomverbruik niet alleen in je stroomkosten scheelt maar ook het systeem koeler, en daarmee stabieler, houdt. Dit is prettiger voor de gebruiker maar is ook beneficieel voor de houdbaarheid van het systeem.

In de huidige laptopmarkt zijn 17,3 inch laptops niet populair. MSI is de voornaamste producent van 17,3 inch laptops met hoge gameprestaties. Aangezien je aangeeft dat je je laptop voor je opleiding mee wilt gaan slepen raad ik je toch aan om nog over de keuze voor de grootte van de laptop na te denken. 17,3 inch laptops zijn over het algemeen desktopvervangers. Ze zijn lastig mee te nemen door niet alleen hun grootte, maar ook hun gewicht, dat gemiddeld 50% hoger is dan het gewicht van 15,6 inch laptops.

Als je de overstap maakt naar 15,6 inch, lijkt de nieuwste performance laptop serie van Lenovo te bieden wat je zoekt. Lenovo is op het moment marktleider en maakt razend populaire laptops. De y-serie bestaat uit performance laptops zoals jij zoekt.
Eind juli komt de Lenovo y50 uit. Deze is uitgerust met een i7-4700HQ en met een 860m, een fullHD-scherm en is relatief dun (0.9 inch). Als opties kan er gekozen voor meer vRAM (4 i.p.v. 2), touchscreen en/of 4kHD-scherm.

Verder raad ik je aan om ook buitenlandse winkels zoals de Amerikaanse Amazon te checken. Deze verkopen laptops soms voor wat minder geld dan in Nederlandse winkels, zelfs met verzendkosten erbij gerekend.
stefspee schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 22:16:
Ik zou zelf voor de nieuwe laptop gaan, alleen al omdat je dan voor zo'n prijs een nieuwe hebt en dus ook garantie.

Maar de alienware laptop heeft wel meer RAM en als de Videokaart daadwerkelijk beter is dan de gtx 860m maxwell is dat, wanneer je niet om garantie geeft misschien wel de betere keus voor jou.
Veel fabrikanten bieden voor een kleine betaling verlengde garantie aan. Je kan dit navragen bij de verkoper of bij de fabrikant.

• mick21
stefspee schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 22:16:
De specs van die bto kan je overigens zelf aanpassen, ik neem aan dat je deze versie bedoelt?
Ja, die bedoelde ik ja, voor 1150 heb je een mooie laptop.

• mick21
Sipondo schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 22:31:
Als je de overstap maakt naar 15,6 inch, lijkt de nieuwste performance laptop serie van Lenovo te bieden wat je zoekt. Lenovo is op het moment marktleider en maakt razend populaire laptops. De y-serie bestaat uit performance laptops zoals jij zoekt.
Eind juli komt de Lenovo y50 uit. Deze is uitgerust met een i7-4700HQ en met een 860m, een fullHD-scherm en is relatief dun (0.9 inch). Als opties kan er gekozen voor meer vRAM (4 i.p.v. 2), touchscreen en/of 4kHD-scherm.

Verder raad ik je aan om ook buitenlandse winkels zoals de Amerikaanse Amazon te checken. Deze verkopen laptops soms voor wat minder geld dan in Nederlandse winkels, zelfs met verzendkosten erbij gerekend.
Is de Lenovo y50 ook rond de 1200 euro met dezelfde specs, of is dat nog niet duidelijk? En verder ga ik nog wel kijken op de Amerikaanse Amazon, ik hoop daar nog wel wat leuks te vinden.

Zou de Alienware laptop door de warmte die de HD7970 produceert uit kunnen vallen? En het gewicht van de laptop kan mij denk ik niet heel veel schelen, of valt dat nog tegen? Waar ik me zorgen over maak is dat hij misschien uitvalt door de warmte.

• Sipondo
De lenovo is eind juli verkrijgbaar in Nederland maar is nu al verkrijgbaar in Amerika. In Nederland gaat het goedkoopste model rond de 1000 euro kosten en zal 8 gb ram, 860m 2 gb en fullHD scherm bevatten.

Op het moment kan je via amazon een model krijgen voor 1300 dollar met 16 gb ram en een 860m 4 gb.
Houdt er wel rekening mee dat er verzendkosten etc. bij komen

Over de alienware laptop: de laptop zal waarschijnlijk niet uitvallen. Ik neem aan dat een merk zoals Alienware dit zorgvuldig getest heeft. Houdt er wel redelijk mee dat de laptop gewoon erg heet wordt en dat zeker in warm weer de prestaties lager kunnen uitvallen.

Over het gewicht: Zelf vind ik een laptop van 4 kilogram erg zwaar. Misschien kan je zelf hier zelf naar kijken door het gewicht van een grote laptop van een kennis te voelen, of door een keer naar de winkel te gaan. Houdt er rekening mee dat je hem ook meesleept wanneer je moe bent!

• m0h4life

[...]
Wanneer je geen OS hebt gekozen komt de laptop standaard met een niet geactiveerde Windows7 (ik dacht Enterprise).

Ik heb met shadowplay een stuk opgenomen op hoge settings minus AA, die zet ik overigens altijd uit dus heeft niet met performance te maken :P.
Het lijkt echter wel alsof youtube het filmpje schokkerig maakt, met het source bestand is dat niet (2gb, kan je ook krijgen)
YouTube: Battlefield Performance BTO xbook17cl58 Tweakers

Heb ook screenshots gemaakt met een hardware monitor, voor de temperaturen:
Idle-ish wel Origin geinstalleerd
Afbeeldingslocatie: http://i207.photobucket.com/albums/bb86/stefspee/Schermafbeelding1_zps8edff617.png

Direct na een potje Voor shadowplay aanstond
Afbeeldingslocatie: http://i207.photobucket.com/albums/bb86/stefspee/Schermafbeelding3_zps6b20a837.png

Direct na een potje met shadowplay
Afbeeldingslocatie: http://i207.photobucket.com/albums/bb86/stefspee/Schermafbeelding4_zps9009401f.png

Verder nog wat foto's van het uiterlijk:
Afbeeldingslocatie: http://i207.photobucket.com/albums/bb86/stefspee/20140616_1103201_zpsbe00ef5d.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i207.photobucket.com/albums/bb86/stefspee/20140616_1102571_zps7fb46573.jpg

Zoals ik al zij is het uiterlijk maar net wat je mooi vind, ik vind persoonlijk de buitenkant van de laptop wel mooi, heeft een aluminium look maar oogt niet echt nep.
Vind de bezel om het scherm wel wat minder mooi.

Heb gister de gegevens in de pricewatch aangepast aan de gegevens van de nieuwe versie(volgens bto van begin Q2 2014)

Ik heb de laptop op mijn schoot gehad tijdens de opnames.
Even een quote van mij uit een eerder topic, laptop betreft de gene die jij bedoelt.
Ik vind het persoonlijk een mooi ding.

[ Voor 85% gewijzigd door m0h4life op 18-06-2014 23:45 . Reden: verkeerde post gequote, goede avond :p ]

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03:07

Dennis de Vries

Redacteur
Sipondo schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 22:31:
De y-serie bestaat uit performance laptops zoals jij zoekt.
Y-serie? Ik kan precies nul laptops van Lenovo in de pricewatch vinden die uit de Y-serie komen.

:?

• Sipondo
Serie uit 2012: http://tweakers.net/product/320458/lenovo-ideapad-y500/
Serie uit 2013: http://tweakers.net/product/339357/lenovo-ideapad-y510p/
Serie uit 2014: nog niet uit in Nederland, pricewatch: Lenovo IdeaPad Y50

[ Voor 14% gewijzigd door Sipondo op 19-06-2014 00:42 ]

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03:07

Dennis de Vries

Redacteur
Ah my bad, ik nam altijd aan dat 'ideapad' in dit geval de serie was.
Pagina: 1