Toon posts:

Nieuwe desktop upgrade advies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik wil graag games zoals battlefield, arma 3 en world of warcraft kunnen spelen. Daarnaast wil ik video's kunnen bewerken en photoshoppen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 500-600 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Behuizing: Cooler Master Centurion 5 CAC-T05
Voeding: Recom Voeding Power Engine 600 plus: 600W
Asus Videokaart PCI-e Radeon HD6870 DirectCU 1GB (Deze word over een maand of 3 pas vervangen)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

- Moederbord ASRock 990FX Extreme3
- Interngeheugen G.Skill Ripjaws F3-14900CL9D-8GBXL
- CPU AMD FX-8320
- SSD Crucial MX100 256GB
- Een koeler voor de nieuwe CPU. Ik las op bepaalde reviews dat deze meegeleverde koeler veel lawaai maakt en niet goed koelt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Wat ik zoal heb gelezen is Intel vaak beter maar voor prijs/kwaliteit je beter een AMD kan gaan met een budget als deze. Dus zou ik het liefst voor AMD gaan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Ik hoef de nieuwste games niet op ultra te draaien, maar op medium/high zou prima zijn.

Hopelijk kunnen jullie mij advies geven. :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Welke onderdelen zitten er nog meer in je oude pc? Misschien dat je al een heel eind gaat komen met alleen een nieuwe GPU, een SSD, een nieuwe voeding en eventueel extra RAM. Een vrij goedkope pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost gaat het bijv. al een heel stuk beter doen dan je huidige GPU. Daar valt op het oog dus ook nog een heel stuk te verbeteren.

[ Voor 51% gewijzigd door br00ky op 18-06-2014 15:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidige pc is echt dramatisch. Ik heb deze ongeveer een jaar of 2-3 geleden zelf in elkaar gezet om toen der tijd bitcoins mee te minen (helaas te vroeg mee gestopt! :( )

Maar wat er nu in mijn huidige computer zit is als volgt:

Moederbord: ASRock N68-VS3 UCC nForce 630a, SATA300 RAID
CPU: AMD Sempron 145 2.80GHz 1MB AM3
Interngeheugen: Kingston 1x2GB, DD3 SDRAM, PC10666, CL9
Hardeschijf is al meer dan 6 jaar oud? en heeft iets van 160gb opslagruimte (komt overigens nooit vol)
Asus Videokaart PCI-e Radeon HD6870 DirectCU 1GB
Voeding: Recom Voeding Power Engine 600 plus: 600W

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ah nee, een Sempron 145 valt weinig mee aan te vangen.

Dan is een begin zoals redbullet schetst een prima optie. Ik zou er voor de zekerheid een nieuwe voeding bij doen, iets als een pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W bijdoen.

AMD kan natuurlijk ook, maar als het budget er is (mid/high end), dan is intel altijd beter/krachtiger/sneller.

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-04 12:03
Zou extra geheugen hierbij ook niet veel helpen? Recentelijk heb ik mijn 4 GB nog uitgebreid omdat ik de pc al teveel vond swappen (o.a. in games maar ook bij firefox). Zeker als je een oude HD gaat swappen veel tijd kosten en op de computer een sloom gevoel geven.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Als in, bijvoegen in zijn oude systeem? Ik denk het niet met die single core Sempron.

Verwijderd

Topicstarter
Ik beschouw mijn oude systeem op de GPU en voeding na, compleet waardeloos.
Maar hoe groot verschil zit er nou eigenlijk dan tussen de Intel Core i5 4440 Boxed vs AMD FX-8320?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Blader eens hier doorheen, eventueel met google translate. Hier vind je vrij veel processoren terug. Let wel, de 4440 en de 8320 staan er beiden niet in, maar de 4430 en 8350 wel. Aangezien je de 8320 zelf kan klokken naar het niveau van de 8350 (is immers dezelfde chip), geeft het een goed beeld. Je zult zien dat de 4430 vaak boven de 8350 uitkomt.

Zo heel veel meer hoeft een intel systeem ook niet te kosten, omdat je vaak wat meer kwijt bent aan een adequaat gekoeld moederbord bij AMD.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag ook meerdere applicaties naast elkaar draaien, ben je dan beter af met een AMD 8 core dan met een intel cpu met 4 cores? Of denk ik nou helemaal verkeerd? (Ben (nog) niet zo'n held met alle hardware aangezien er zoveel mogelijkheden zijn.)

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:04

amas

Law of Nature: Chaos

Als je veel programma's naast elkaar open wilt hebben dan ligt dat aan hoeveel RAM je hebt. Als je de programma's daadwerkelijk iets wilt laten doen (games spelen, video renderen, Photoshop filters etc...) dan ligt dat aan de snelheid van je CPU. Maar als je een i5 of FX8320 en 8GB RAM hebt, dan hoef je je echt geen zorgen te maken over programma's die wel of niet geopend kunnen worden. Tenzij je extreem grote foto's/video's gaat bewerken. (of Watch_Dogs gaat spelen :z )

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eens even zitten kijken en kom nu op het volgende uit:

CPU: Intel Core i5 4670K Boxed
Mobo: Gigabyte G1.Sniper B5
Werkgeheugen: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Interngeheugen: Crucial MX100 256GB
Koeling: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Heb een nog wat betere processor genomen aangezien het om 40 euro verschil gaat.
Moet ik hier goed mee uit de voeten kunnen denken jullie?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat verschil zul je amper/niet merken. Wil je toch meer geld uitgeven, neem dan de nieuwste lijn processoren, de Haswell refresh, pricewatch: Intel Core i5-4690 Boxed, die is nóg iets sneller (0.1Mhz) en 4 euro goedkoper. Het enige verschil is dat deze niet over te klokken is, maar dat kon toch al niet met je huidige bord (wat een goede keus is!) en je CPU koeler.
Pagina: 1