Videokaart aansluiten HD 7950

Pagina: 1
Acties:

• dylanvana
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-11-2021
Beste Tweakers,

Ik heb zojuist een tweedehands videokaart gekocht namelijk een HD 7950 (voorheen HD 7770). Mijn vorige videokaart had 1x 6pin aansluiting en mijn nieuwe kaart 2x 6pin aansluiting. Nu heb ik de videokaart aangesloten maar zie ik significant minder fps dan mijn vorige kaart. Nu twijfel ik of de kaart wel goed aangesloten is. Ik heb een foto gemaakt van de kabel uit mijn voeding en de bijgeleverde kabels van de videokaart.

Kloppen de kabels? Mis ik iets of is de videokaart misschien wel stuk? Drivers heb ik al opnieuw geinstalleerd.

http://i.imgur.com/vnRcLn3.jpg
http://i.imgur.com/ts0rots.jpg

edit: GPU-Z lijkt de clocks niet te herkennen http://i.imgur.com/yRVyK5b.png

[ Voor 6% gewijzigd door dylanvana op 18-06-2014 15:12 ]

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-01 15:59

garriej

Ik las ondertieten.

Hoeveel watt is je voeding? of welke voeding heb je.

[ Voor 31% gewijzigd door garriej op 18-06-2014 15:14 ]

• dylanvana
Mijn voeding is "850 watt" Chinese meuk. Misschien dat de voeding inderdaad te zwak is maar volgens de specs moet dit genoeg zijn.

Zijn mijn kabels wel goed aangesloten? Ik gebruik nu een soort "splitter" waardoor het 2x 6pins is, kan dat wel?

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

dylanvana schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 15:13:
Mijn voeding is "850 watt" Chinese meuk. Misschien dat de voeding inderdaad te zwak is maar volgens de specs moet dit genoeg zijn.

Zijn mijn kabels wel goed aangesloten? Ik gebruik nu een soort "splitter" waardoor het 2x 6pins is, kan dat wel?
Probeer die 6 pins uit je eerste foto en 1 uit je tweede foto. 850watt zou voldoende moeten zijn.

• dylanvana
Dat heb ik ook geprobeert met dat hielp niet.

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Hoelang heeft de videokaart gedraaid? is deze gebruikt om bitcoins mee te minen?

• dylanvana
De kaart is inderdaad gebruikt om bitcoins te minen (3 maanden).

Kloppen de kabels verder wel?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Bitcoins gemined of niet zou niet uit moeten maken zolang de kaart niet te heet is geworden en in orde is.
Kabels lijken op zich te kloppen. Het aansluiten van 1x de 6-pins van de voeding en de andere middels de verloopjes had ook geen zin he?

Ik mis eigenlijk nog wat informatie en er is nog genoeg zelf te doen.
Wat zijn specs van je systeem?
Zijn de AMD Catalyst drivers opnieuw geïnstalleerd? Zo nee, dan zou ik daar mee beginnen.
Probeer mogelijk ook eens de 14.6 beta drivers.

Je geeft aan dat je significant minder frames per second waarneemt, maar geeft hier helaas geen verder informatie over. Waarmee meet je dit? Met welke applicatie(s) neem je dit waar? Wat zijn resultaten nu?
Wordt het beter zodra je de HD7770 weer terug plaatst?
Heb je ook andere benchmarks gedraaid? Zo nee, doen. Bevestigen deze de resultaten (dus HD7950 langzamer dan HD7770)?

Dat GPU-Z de clocks niet herkent vind ik ook wat eigenaardig, ben ik niet van hem gewend iig. Zou aan de drivers kunnen liggen. Wat zeggen de Catalyst drivers er zelf eigenlijk van?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• dylanvana
Ik ga beide verschillende kabels nog eens proberen aan te sluiten. De drivers via AMD Catalyst had ik al opnieuw geinstalleert maar ook dit ga ik opnieuw doen. Daarna de beta drivers proberen.

De fps meet ik door Counter-Strike Global Offensive te spelen. Met mijn oude videokaart had ik ongeveer 120-180 fps en met mijn nieuwe videokaart rond de 60-90 fps.

Mijn pc ziet er als volgt uit
FX 6300
8GB 1600mhz ram
ASRock 970 extreme 3 R2.0
Crucial 240GB SSD
resolutie 1920x1080 71hertz

ik post straks een update, nu even drivers nogmaals testen en kabels verwisselen.

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Is het alleen in counterstrike of ook in andere games een verschil?

• dylanvana
Nog geen andere games geprobeert maar wellicht dat het handig is als ik met Furmark een test draai? Ik heb zelf weinig kaas gegeven van benchmarks dus misschien dat iemand een betere tool kent voor n00bs?

- atm ben ik mijn AMD drivers aan het verwijderen en dan zo opnieuw installeren -

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:21

Nemesizz

Untouchable

Heb je misschien een iets duidelijkere naam (merk) van die voeding.
Want vaak kunnen 'chinese plofvoedingen' het aangegeven vermogen totaal niet halen, je ziet vaak zat 650W voedingen die het al opgeven als ze 400W moeten leveren.
Daarnaast is zo'n voeding ook gevaarlijk voor je hardware, als die ploft (en kans is niet ondenkbaar) heb je een vrij grote kans dat ie meerdere onderdelen mee neemt het graf in.

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

Nemesizz schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 15:46:
[...]

Heb je misschien een iets duidelijkere naam (merk) van die voeding.
Want vaak kunnen 'chinese plofvoedingen' het aangegeven vermogen totaal niet halen, je ziet vaak zat 650W voedingen die het al opgeven als ze 400W moeten leveren.
Daarnaast is zo'n voeding ook gevaarlijk voor je hardware, als die ploft (en kans is niet ondenkbaar) heb je een vrij grote kans dat ie meerdere onderdelen mee neemt het graf in.
Stel dat die voeding 60% van aangegeven watt haalt, dan is het nog 850*0,6=510 zou nog voldoende moeten zijn.

Volgens mij gebruikt de 7700 zelfs meer stroom als de 7950. Dit is niet waar.

[ Voor 5% gewijzigd door garriej op 18-06-2014 15:58 ]

• dylanvana
Drivers opnieuw geinstalleert en kabels verwisselt maar dat helpt niet. Ik vind het raar dat GPU-Z de clock snelheid niet kan uitlezen.

Merk van de voeding weet ik niet zeker maar ik meen iets te herinneren in de richting "Diamond". Ik heb een foto van de voeding gemaakt mocht dat helpen.

http://i.imgur.com/f8vi9WR.jpg

• garriej

garriej

Ik las ondertieten.

dylanvana schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 16:11:
Drivers opnieuw geinstalleert en kabels verwisselt maar dat helpt niet. Ik vind het raar dat GPU-Z de clock snelheid niet kan uitlezen.

Merk van de voeding weet ik niet zeker maar ik meen iets te herinneren in de richting "Diamond". Ik heb een foto van de voeding gemaakt mocht dat helpen.

http://i.imgur.com/f8vi9WR.jpg
Als je nou een foto maakt van die stikker ernaast, daar staat een serienummer op. Of is dat niet meer je voeding?

[ Voor 3% gewijzigd door garriej op 18-06-2014 16:14 ]

• dylanvana
Haha ik ben ook zo handig altijd :P

Hier een foto van het serienummer

http://i.imgur.com/6GRStlu.jpg

• dylanvana
Ik denk ik toch even snel langs de MyCom ga om een goede 500 watt voeding te halen. Vanavond een update! Eerst Oranje aanmoedigen!

Edit: morgen langs de MyCom

[ Voor 13% gewijzigd door dylanvana op 18-06-2014 16:38 ]

• dylanvana
Ik zit nog even goed na te denken over wat ik het best kan doen. Zoals te zien op de screenshot van GPU-Z worden de kloksnelheden niet herkent. Kan dit bij een te laag wattage? Ik wil namelijk geen voeding kopen als dat het probleem niet is.

Iemand overigens wijzer geworden na het posten van het serienummer? 850 watt Chinees spul moet toch wel minstens 450 watt kunnen leveren?

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02 17:13

auto660

1991 240 GL Brick

Het label ziet er uit als een ms-tech/techsolo. (zijn beide hetzelfde, ms-tech is de duitse afdeling en techsolo de nederlandse afdeling) Deze zou wel 450Watt moeten kunnen leveren, in ieder geval voor een paar minuten zodat je kaart herkent wordt. Al is je voeding het enigste onderdeel in je pc waar je eigenlijk altijd wel problemen mee zal krijgen. Dus ik zou hem sowieso al preventief vervangen als ik jou was want ze bezuinigen onder andere op de beveiligingen waardoor de meeste chinese voedingen net zo lang door gaan totdat er iets in die voeding klapt waardoor hij simpelweg niet meer aan KAN gaan omdat het kapot is. Vandaar ook de term "chinese plofvoeding"

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• dylanvana
MSI Afterburner geeft ook 0 aan en ik kan de core clocks niet instellen. Morgen toch maar eerst naar de verkoper aangezien hij meerdere exemplaren heeft en anders een nieuwe voeding proberen.

• dylanvana
Nieuwe voeding helpt ook niet :(

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Dus je hebt al een andere videokaart gehad? En nogsteeds 't zelfde probleem?

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
Ik begrijp dat je geld hebt uitgeven aan hardware zonder dat de software 100% is uitgeloten

>reinstall het besturingsysteem
>voeding heb je bij deze al uitgesloten...
-Graag meerdere benchmarks draaien om goed te testen en niet 1 spel..

Ik begrijp ook niet waarom ondereen zo hamerd op de voeding

• ViktorC
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-12-2025
Heb je de drivers goed gedeïnstalleerd voordat je ze opnieuw installeerde? Dat wil zeggen, met een tool als Display Driver Uninstaller of Driver Sweeper en niet gewoon via configuratiescherm.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-02 11:07

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Allereerst: een brakke voeding levert allerlei soorten problemen, vastlopers, opeens instortende prestaties, data-corruptie en als je het echt goed doet ook gefrituurde onderdelen. De ondertitels van een aantal mensen hier ("Een goedkope voeding is als een lot uit de loterij: soms heb je geluk maar meestal betaal je de hoofdprijs", en andere) suggereren al dat zo'n ding belangrijk is. Wokkie-tokkie-voedingen kunnen soms amper wat leveren, er zijn verhalen genoeg van de Q-tec 650W die al bij belastingen van 200W op z'n bek ging. Daarnaast is een brakke voeding troubleshooten een ramp (zeker zonder multimeter), dus doe jezelf een lol, en haal een goeie. Als je denkt dat een goeie voeding duur is, kijk eens wat een goedkope je kan kosten.

(ik weet niet welke je bij de Mycom gehaald hebt, maar ik zou de volgende keer even iets voorstellen hier, en pas een dag later halen. Kan je zomaar 50 euro schelen ;) )

Ok, dan deel 2: als 1 van de 6pins verkeerd zit krijg je gewoon geen beeld en wat piepjes. Er staat dus wel prik op, maar vermoedelijk niet genoeg, of er is iets anders mis.
Ik neem aan dat je alle drivers er al een keer (helemaal) afgegooid hebt en opnieuw geinstalleerd? GPU-Z is normaal heel betrouwbaar, dus als die iets niet vindt dan zou ik echt drivers verdenken. Heb je een ander systeem waar je em in kunt testen?

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• dylanvana
Iedereen bedankt voor het meedenken. Er blijkt een "knopje" op de kaart te zitten waarmee je de firmware kan veranderen. Bleek dat dit knopje ingedrukt moest zijn (lichtgeved). Nu worden de kloksnelheden ook herkent en zie ik inderdaad meer fps als voorheen met mijn HD 7770.

De voedig was van MS-Tech, zag ik toen ik de voeding eruit had gehaalt. De nieuwe voeding is een Corsair 500 watt bronze.

Edt: ik moet toegeven dat ik de Corsair teruggebracht heb. Wel ben ik van plan binnenkort een andere voeding te halen maar ik kijk eerst hier op Tweakers vraag en aanbod.

[ Voor 19% gewijzigd door dylanvana op 19-06-2014 18:00 ]

Pagina: 1