Volledige pc verzenden of in onderdelen

Pagina: 1
Acties:

• RRV
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-12 08:13
Beste Tweakers

Sommigen onder jullie hebben waarschijnlijk al gezien dat ik bezig ben met de configuratie van een game-pc.
Dit komt nu aan zijn einde, op de eindbeslissing na kan ik de bestelling doorvoeren.

Maar nu zit ik met een probleempje. Verzending.

Omdat ik zelf nog maar weinig ervaring heb met assemblage (de pc uit elkaar halen is geen probleem, dat heb ik al bewezen met mijn oude koekendoos), zou ik deze laten assembleren door de winkel (Afuture.nl) waarna zij deze zouden verzenden naar Belgenland.

Maar wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wordt er voorzichtig omgesprongen met deze verzendingen?
Eigen ervaringen zijn wel positief:
Zo heb ik via Kiala een gsm laten verzenden: deze werd fantastisch verpakt en was niets aan.
Via Bpost (De Post) een gitaar ontvangen die énkel maar in bubbelfolie zat, deze kwam ook op perfecte wijze aan.
Maar dit zijn dan ook toestellen die niet zo gevoelig zijn als een computer (denk maar aan trillingen van de bestelwagen die aan 140km/h over hobbelige achterwegen rijden.

Alvast dank!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Toen ik mijn pc (in onderdelen) had besteld hoorde ik wat dozen uit het busje vallen.
Gelukkig waren dit niet mijn dozen maar het ligt vooral aan (het humeur en de bui) van de bezorger.

persoonlijk zou ik kiezen voor het zelf assembleren. Had dat nog nooit eerder gedaan maar was wel leuk om te doen en simpel ;)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ik zou me er niet al te druk om maken.
Zelf heb ik 1 pc totaal laten maken (was toen nog jong), elke opvolgende pc heb ik zelf gebouwd.
Je moet even weten hoe, maar echt moeilijk is het niet en uitleg uiteraard te vinden om Youtube.

Maar trillingen etc van een hobbelige achterweg etc zou ik me niet al te druk om maken.
Verkeersdrempels hier in NL gaat ook gewoon goed. :P

Is het stuk bij aankomst, gewoon contact opnemen met de winkel zelf.

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-12 19:59
Ik zou me alleen zorgen maken bij een niet-stock CPU koeler. Ik weet niet of ze de kast dan vullen met stootbestendig materiaal, maar als je bijv. een Scythe Kama Cross 2 ziet en voelt wil je de PC echt heel voorzichtig vervoeren...

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• RRV
Laten we hopen ;)

Ik weet het echt niet... zelf doen of laten doen...
Als ik het zelf doe is het een leuke les en €60 meer op de bankrekening

Als ik het laat doen ben ik er 99% zeker van dat het volledig in orde zal zijn, maar dan moet een nieuwe muis/mat combo nog even wachten

• jamiev90
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-12 16:38
Absoluut zelf doen, bespaard je geld en je kan het voor de rest van je leven zelf!
Er zijn goede en duidelijke filmpjes te vinden op internet, mocht je er niet uitkomen zijn er vast wel mensen bereid je te helpen.

[ Voor 12% gewijzigd door jamiev90 op 18-06-2014 15:13 ]

• redbullet
RRV schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 14:49:
Laten we hopen ;)

Ik weet het echt niet... zelf doen of laten doen...
Als ik het zelf doe is het een leuke les en €60 meer op de bankrekening

Als ik het laat doen ben ik er 99% zeker van dat het volledig in orde zal zijn, maar dan moet een nieuwe muis/mat combo nog even wachten
Als ik het zelf doe ben ik er 99% zeker van dat het volledig in orde zal zijn

• Ieoorski
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-12 11:54
Ik zou het laten doen. Al maak je een klein foutje, en het onderdeel gaat kapot.
Dan moet je dat onderdeel weer opnieuw kopen, en omdat je het zelf hebt kapot gemaakt heb je vaak geen garantie.
Al laat je het doen en er is iets mis dan kun je hem terug sturen en krijg je nog garantie.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Betalen voor assemblage is echt zonde van je geld. Je zegt dat je al eens een PC uit elkaar hebt gehaald, dan ben je al bekend met hoe onderdelen eruit zien.
Een geassembleerd systeem met de post laten sturen zou ik nooit doen.

Heb je een uurtje of 2 om het even rustig aan te pakken? Dan zou ik het altijd zelf doen.
Ieoorski schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 15:32:
Ik zou het laten doen. Al maak je een klein foutje, en het onderdeel gaat kapot.
Dan moet je dat onderdeel weer opnieuw kopen, en omdat je het zelf hebt kapot gemaakt heb je vaak geen garantie.
Al laat je het doen en er is iets mis dan kun je hem terug sturen en krijg je nog garantie.
Dit is echt onzin. Als je op die manier behandeld wordt door een winkel zou ik per direct een andere winkel uitzoeken.

[ Voor 44% gewijzigd door Pathogen op 18-06-2014 15:34 ]

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-12 12:40
Potver. ik had in je andere topic (waar je best in verder had mogen gaan :) ) de bestelkosten verkeerd berekend was iets te optimistsch...sorry hiervoor.. Dan zat ik idd wel heul strak aan het budget :)

Je kunt het zelf assembleren. Maar daar moet je zoals gezegd wel de tijd voor nemen en eerst goed filmpjes bekijken op youtube. Dat zou ik zowiezo eerst doen om in te schatten of je dat gaat lukken.

Als je het niet aandurft dan gewoon laten assembleren je hebt het wel over een systeem van 100 euro. Dan heb je iig een jaar garantie op de build en weet je zeker dat alles werkt (ze testen um eerst van te voren en weinig wanklanken over afuture gehoord).

Ik game trouwens zelf zonder muismat met een microsoft muis van een 10tje en dat gaat prima...tot nu toe niet behoefte gehad aan een gaming muis. Eerst een goeie pc dan ff sparen voor dun gamingmuis :)

Filmpje bv. : YouTube: Bouw je eigen PC computer - stap voor stap handleiding 2011

[ Voor 10% gewijzigd door Baloes op 18-06-2014 15:39 ]

• redbullet
Ieoorski schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 15:32:
welkom op tweakers 8)7

• RRV
In feite hebben jullie wel gelijk.

Na het bekijken van het filmpje ziet het er allemaal zeer duidelijk en overzichtelijk uit.
--Maar een vraagje: hebben moderne moederborden en andere componenten allemaal "tekst" met wat er in welk contact moet?
--En kun je dingen verkeerd steken (dom voorbeeld: kun je je voeding plaatsen daar waar de ssd moet verbonden worden), of zijn deze allemaal uniek?
--En om nog maar een derde vraag te stellen: de zaken die ik dus zeker nodig zal hebben zijn: de componenten (lijkt me nogal logisch), een schroevendraaier (alles standaardmaat?), extra vijzen (welke maten?), eventueel koelpasta (koop ik dan gelijk bij de pc) en straps? En komt de voeding met een draad naar het stopcontact of koop ik die ook los?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Vaak staat er in het klein wel op welk onderdeel er thuis hoort ja, en om het helemaal leuk te maken: tenzij je een hamer gebruikt, past alles maar op 1 manier in 1 gleuf. Je RAM-stick in een PCIe slot krijgen gaat je niet lukken.

De enige stekkers die je volgens mij verkeerd om kan plaatsen zijn de 12v die bij de CPU zit en de PCIe power, gezien die volgens mij dezelfde uitsparingen hebben. Dat is geen heel slim idee, gelukkig staat het bij goede voedingen gewoon op de stekker.

Een schroevendraaier is wel nodig ja, iedere min of meer normale kruiskop is prima, wel is een behoorlijk lange aan te raden.
schroefjes worden geleverd bij je kast en dat zijn doorgaans meer dan genoeg.
Koelpasta zit op de stockkoeler al, en ik heb nog geen aftermarket koeler gevonden die geen koelpasta meeleverde.
Bij mijn Seasonic voeding zat volgens mij wel een kabel, maar dat weet ik niet zeker meer.

People as things, that’s where it starts.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Koelpasta zit er al bij, de voeding komt echt wel met een stekker voor het stopcontact.

Je kan dingen inderdaad verkeerd steken, maar het is meestal gewoon een kwestie van de gebruiksaanwijzing lezen. Raar, maar veel mensen hebben zo een haast dat ze dat vergeten.

Ook bij het uitpakken van al die dozen kan je er het best je verstand bij houden. Ook hier geldt weer dat men veelal veel te enthousiast te werk gaat en in de chaos gaan dingen zoek.

Waar kan het verder fout gaan? Afstands busjes worden soms op de verkeerde plekken geschroefd, mobo wordt ingebouwd terwijl de processor er nog niet op zit (met als gevolg dat het plaatsen moeilijker gaat er er pinnetjes krom gaan). Componenten worden te voorzichtig samengevoegd zodat bijv de grafische kaart niet helemaal vast in het slot zit.

Maar in het algemeen, en er van uit gaan dat je geen 2 linker handen hebt, makkie.

• RRV
Mooi zo, dan ga ik het toch riskeren. Ik zit er liever drie uur aan en dat het in de eerste instantie allemaal lukt, dan dat ik er een halfuur werk mee heb en dan achteraf hier moet komen klagen omdat de windows iets niet kan vinden ;)

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-12 12:40
Das het mooie van de corsair kast. Er zitten al afstandhoudertjes in :) Tevens een palletje in het midden wat door een gaatje op het mobo komt te steken zodat ie op z'n plek blijft.
Je moet wel voorkomen dat je bij het inpassen van het mobo teveel gaat schuiven over die afstandhoudertjes waardoor je hem eventueel beschadigd..gewoon rustig aan met de geit :)

En voorkom dat je statisch geladen bent..is nie goed voor de onderdelen..

Verder kun je voor de koeler ook weer installatiefilmpies vinden :

YouTube: How to install a Cooler Master Hyper 212 EVO on Intel 1150

Voor alles eigenlijk. Youtube is je grote vriend in deze :)

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-12 01:28
Ik zal toch even een klein tegen geluid geven... als dit je eerste ervaring is met het bouwen van een pc, dan weet ik niet of het verstandig is om alles direct zelf te willen doen. Ik zou toch echt pas aan het bouwen van een compleet nieuwe pc beginnen als je tenminste een klein beetje ervaring onder de riem hebt met het troubleshooten naar problemen met hardware... de kennis in huis hebt om het probleem te lokaliseren.

Want je bespaard misschien 60 euro, maar daar krijg je ook een hele hoop zekerheid voor terug want het systeem is gebouwd en getest met bijbehorende garantie Als jij zelf gaat bouwen moet je zelf testen, is er iets defect aan 1 van de onderdelen dan zal je ook zelf moeten uitzoeken wat het probleem is. Dat kan je al heel veel uren en frustratie opleveren, je moet de onderdelen weer gaan ruilen waar ook weer zoveel tijd overheen gaat...

Ik noem het maar even voor een gebalanceerde discussie omdat vrijwel iedereen direct zegt 'doen!'... je moet uiteraard ergens beginnen. Maar misschien heb je nog een oude pc staan of kan je eraan komen? Ga daar eens in bezig... al is het om wegwijs te raken met de verschillende stekkers en aansluitingen.

[ Voor 15% gewijzigd door MicGlou op 18-06-2014 17:36 ]

• RRV
MicGlou schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 17:29:
Ik zal toch even een klein tegen geluid geven... als dit je eerste ervaring is met het bouwen van een pc, dan weet ik niet of het verstandig is om alles direct zelf te willen doen. Ik zou toch echt pas aan het bouwen van een compleet nieuwe pc beginnen als je tenminste een klein beetje ervaring onder de riem hebt met het troubleshooten naar problemen met hardware... de kennis in huis hebt om het probleem te lokaliseren.

Want je bespaard misschien 60 euro, maar daar krijg je ook een hele hoop zekerheid voor terug want het systeem is gebouwd en getest met bijbehorende garantie Als jij zelf gaat bouwen moet je zelf testen, is er iets defect aan 1 van de onderdelen dan zal je ook zelf moeten uitzoeken wat het probleem is. Dat kan je al heel veel uren en frustratie opleveren, je moet de onderdelen weer gaan ruilen waar ook weer zoveel tijd overheen gaat...

Ik noem het maar even voor een gebalanceerde discussie omdat vrijwel iedereen direct zegt 'doen!'... je moet uiteraard ergens beginnen. Maar misschien heb je nog een oude pc staan of kan je eraan komen? Ga daar eens in bezig... al is het om wegwijs te raken met de verschillende stekkers en aansluitingen.
Dat is normaal geen probleem, in het verleden heb ik wat zitten rommelen met mijn inmiddels 11 jaar oude pc, onder andere een nieuwe videokaart gestoken en noem maar op, maar die staat al 6 jaar aan de kant, dus mijn "kunnen" is nogal roestig ;)

Daarnaast heb ik op school ook één jaar het vak "hardware" gehad waar zo'n zaken aan bod kwamen, en dat is inmiddels ook weer vijf jaar geleden.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-12 01:28
RRV schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 18:18:
[...]

Dat is normaal geen probleem, in het verleden heb ik wat zitten rommelen met mijn inmiddels 11 jaar oude pc, onder andere een nieuwe videokaart gestoken en noem maar op, maar die staat al 6 jaar aan de kant, dus mijn "kunnen" is nogal roestig ;)

Daarnaast heb ik op school ook één jaar het vak "hardware" gehad waar zo'n zaken aan bod kwamen, en dat is inmiddels ook weer vijf jaar geleden.
Door een eerdere reactie van je kreeg ik niet die indruk...
--En kun je dingen verkeerd steken (dom voorbeeld: kun je je voeding plaatsen daar waar de ssd moet verbonden worden), of zijn deze allemaal uniek?
Die deed het em vooral... dat is mijn inziens echt basis-basis. Maar uiteraard als jij je daarover verder geen zorgen maakt moet je het vooral doen, laat je absoluut niet ontmoedigen door mij. Het is in principe ook niet lastig en als je in 1x slaagt hou je er ook een fijn voldaan gevoel aan over... ik probeer je alleen maar te waarschuwen voor de andere zijde van de medaille.

• RRV
MicGlou schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 18:24:
[...]

Door een eerdere reactie van je kreeg ik niet die indruk...

[...]

Die deed het em vooral... dat is mijn inziens echt basis-basis. Maar uiteraard als jij je daarover verder geen zorgen maakt moet je het vooral doen, laat je absoluut niet ontmoedigen door mij. Het is in principe ook niet lastig en als je in 1x slaagt hou je er ook een fijn voldaan gevoel aan over... ik probeer je alleen maar te waarschuwen voor de andere zijde van de medaille.
Ik werk eerlijk gezegd het liefst adhv domme voorbeeldjes die overduidelijk zijn ;)
Of in extremen denken, hoe je het ook wilt noemen.

Verwijderd

De regel is meestal: moet je teveel moeite doen om de stekker erin te krijgen, kijk dan eens of je niet verkeerd bent. Maar als je wat nadenkt mag dit niet gebeuren.

Op alle moederborden (de degelijke toch) staan namen bij de contacten, zo weet je wat waar moet. Op de voeding staat ook nog eens welke uitgangen bedoeld zijn voor wat (meestal onder de vorm: mobo, cpu, pcie en randapparatuur). Daarnaast zit bij haast ieder onderdeel een handleiding bij met een stappenplan om een pc te assembleren.

Voeg je daar wat geduld, gezond verstand, droge handen, antistatische maatregelen en een proper oppervlak om op te werken aan toe, dan kan er bijna niets meer foutgaan.
Een vaste hand en een beetje zelfvertrouwen kunnen ook geen kwaad :)

• RRV
Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 19:32:
De regel is meestal: moet je teveel moeite doen om de stekker erin te krijgen, kijk dan eens of je niet verkeerd bent. Maar als je wat nadenkt mag dit niet gebeuren.

Op alle moederborden (de degelijke toch) staan namen bij de contacten, zo weet je wat waar moet. Op de voeding staat ook nog eens welke uitgangen bedoeld zijn voor wat (meestal onder de vorm: mobo, cpu, pcie en randapparatuur). Daarnaast zit bij haast ieder onderdeel een handleiding bij met een stappenplan om een pc te assembleren.

Voeg je daar wat geduld, gezond verstand, droge handen, antistatische maatregelen en een proper oppervlak om op te werken aan toe, dan kan er bijna niets meer foutgaan.
Een vaste hand en een beetje zelfvertrouwen kunnen ook geen kwaad :)
Dank je ;)

En wat stel je voor als ondergrond? Ik heb de doos van het moederbord zien gebruiken, of zelfs de zak waar die in zat. Dan zie ik mensen die gewoon hun bureau gebruiken, noem maar op.

Is een bed een goede ondergrond of is dat te gevaarlijk voor statische elektriciteit?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een bed raad ik vooral af omdat de uitstekende metalen pootjes van je mobo blijven haken in het bed. De zak gebruiken is ook geen slim idee, gezien de statische elektriciteit dan niet weg kan.

Zelf knutsel ik het liefst aan de eettafel, al dan niet de doos gebruikend ter bescherming. Ik heb dan lekker de ruimte, veel licht en kan staan, drie dingen die ik wel nice vind tijdens het prutsen.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Ik vind het vooral handig om: Licht, Ruimte en Rust te hebben bij het bouwen!
Pagina: 1