Mini ITX home server

Pagina: 1
Acties:

• Ansharus
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-03 09:44
Hallo iedereen,

Ik zit al een tijdje met een serieus opslagprobleem voor al m'n films, muziek, you name it.
Wanneer ik thuis een filmpje wil zien hang ik voor de moment gewoon m'n Vaio netbookje aan m'n TV met een HDMI kabel en bedien ik de boel met een draadloos keyboard/muis.
Ditzelfde netbookje is krachtig genoeg voor m'n dagdagelijkse bezigheden (programmeren, surfen, films, etc.),
maar van tijd tot tijd doe ik ook wat 3D modelling met Blender (ben momenteel ook m'n eigen game aan het schrijven). Voor dit laatste schiet zo'n netbookje natuurlijk zwaar tekort, alsook voor de wat recentere games die ik zou willen kunnen spelen.

Aangezien een deftige NAS al snel 350€ kost was mijn gedacht dan ook een mooi ogende home server/media player ineen te steken die ik naast m'n tv-kast kan zetten en dienst kan doen als NAS, media player voor m'n films en waar ik eventueel van tijd tot tijd eens op kan gamen. Vereisten zijn dus: Mooi design en niet te groot (aangezien hij goed zichtbaar in m'n living gaat staan), liefst redelijk stil, genoeg bays en aansluitingen voor minstens 2 HDD's en een beetje performant wat betreft video/game-toepassingen.

Mijn budget loopt van 400 tot maximaal 600€. Ik had dan ook de volgende build in gedachten:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 740 Boxed€ 55,20€ 55,20
1Gigabyte GA-F2A85XN-WIFI€ 71,-€ 71,-
1MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING€ 130,45€ 130,45
1WD Green WD30EZRX, 3TB€ 90,91€ 90,91
1BitFenix Phenom Mini-ITX Wit€ 62,95€ 62,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 58,04€ 58,04
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,-€ 30,-
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 55,95€ 55,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 554,50

Ik heb in het verleden nooit echt m'n eigen build gemaakt, dus eventuele opmerkingen zijn altijd welkom.
Alvast bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Ansharus op 18-06-2014 15:53 ]

• racemichel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:29
2 keer 2tb en één x 1tb. = €185,-

Ik zou zeggen neem voor +/- €10 meer dan 2x 3TB

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:07

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Vanwaar de 3 HDD's? Dat kost nogal ruimte in je kast, waardoor je eerder bij grotere/minder sierlijke kasten uitkomt. Ik zou eerder een SSD met één grote HDD nemen, tenzij je de boel in RAID wil gaan zetten. Wat ben je precies van plan met deze schijven?

• Ansharus
Mijn redenatie was: 1 disk voor installatie doeleinden (OS, vaste programmas, games, etc.) en 2 afzonderlijke disks puur om data op te kunnen opslaan: films, muziek, documenten, ...
Ergens had ik wel een RAID 0 opstelling in gedachten voor performantie, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik niet veel verstand heb van het opzetten van dergelijke constructies.
Liefst van al zou ik gewoon makkelijk m'n opslagruimte willen kunnen uitbreiden, of eventueel disks swappen indien nodig.

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
een server met raid 0? Wat als 1 schijf crashed? Tada server omzeep :D

• Ansharus
Tja, home server is misschien wel een beetje overdreven qua bewoording.
Eerder een desktop pc die ook dienst moet doen als NAS.

Ik zal even in detail beschrijven wat het idee is:
Ik wil gewoon thuis in m'n zetel kunnen zitten en makkelijk over m'n draadloos netwerk aan m'n opslag kunnen.
Nu heb ik weinig zin om ook nog een keer te gaan investeren in een draagbare HDD voor onderweg of op vakantie, maar ik heb wel een SATA dock liggen die ik makkelijk via USB kan aanspreken.
Mijn gedachtegang was dus:
- 1 iets kleinere HDD van 1TB voor vaste programma's, OS, ...
- 2 HDD's voor opslag, elk van 2TB. Als ik nu m'n films wil meenemen op vakantie of naar een vriend kan ik simpelweg een van de twee verwijderen en meepakken, terwijl er verder genoeg plaats overblijft op die andere schijf om m'n NAS thuis draaiende te houden (zodat m'n vriendin ook nog haar data kwijt kan).

Ik heb niet echt behoefte aan RAID 1 o.d., want m'n echt belangrijke data zoals familiefoto's en dergelijke sla ik wel ergens in de cloud op zodat ze niet verloren kan gaan.

[ Voor 78% gewijzigd door Ansharus op 18-06-2014 14:08 ]

• redbullet
veilig in de cloud? 8)7

misschien is het een beter idee om een ssd te gebruiken voor OS en programmas. (weet niet hoeveel GB je nodig hebt)

• Ansharus
Misschien dat ik een ebetje te veel vertrouw op Google Drive voor m'n data, maar verder zit de echt belangrijke data wel een paar keer redeundant opgeslagen op verschillende schijven, dus daar zit ik zo niet mee.

Ik heb ook een SSD overwogen, maar wordt wel een beetje afgeschrikt door de prijs.
Anderzijds vermoed ik dat ik met 128GB wel genoeg zal zijn om de meeste van m'n software te runnen, dus is een extra HDD van 1TB misschien inderdaad wat overdreven.

• redbullet
geloof me een ssd is zijn geld waard ;)
vergelijk maar een fiat panda (hdd) met een mooie audi rs6 (ssd)
Ze zijn ook veiliger(vooral van crucial) en energie zuiniger

• Ansharus
Is bij deze aangepast. Eventueel nog andere dingen waar ik geen rekening mee heb gehouden die het overwegen waard zijn?

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

raid 0 = 2x zoveel kans op dataverlies. Niet doen dus.

SSD is een nobrainer; altijd doen. Ik heb nog nooit zoveel bang for buck gekregen als met een SSD.

Hoe vaak neem je je data mee? Is het een uitzondering? Dan je systeem er niet op aanpassen.
Doe je dat wel vaak, dan een externe schijf voor die data gebruiken.

Heb je aan stroomverbruik gedacht?
10 watt 24/7 aan kost je ongeveer 20 euro.

Kortom, maak de boel zuinig en na een jaar heb je die extra kosten er uit! (Oké, misschien 2 jaar)

Te koop....

• Ansharus
Ik begin inderdaad te overwegen van de "mobiliteit" van m'n data een wat lagere prioriteit te geven en misschien op termijn beter een kleine externe HDD te kopen. In dat geval kan ik beter gaan voor een combinatie van een HDD van 3TB en de reeds aanwezige SSD van 120 GB.

20€/maand voor iets dat 10W gebruikt lijkt me wel aan de hoge kant.
Kost per kwh is gemiddeld niet meer dan 0.10€.
Neem dus 1W * 24h = 24Wh
neem 31 dagen per maand, dan geeft dat 744Wh/maand = 0.744 kWh/maand per W vermogen.
Als ik dus een systeem zou hebben dat pakweg 250W trekt en dat een vierde van de tijd daadwerkelijk op laat staan (ik denk aan een wake on LAN systeem), dan is dat ongeveer 60W.
60W * 0.744 kWh/Wmaand is ongeveer 44 kWh per maand, dus 4.4€.
Dat valt in mijn ogen nog best mee. Ik geef je wel gelijk dat ik naar het stroomverbruik moet kijken, maar dan denk ik eerder in termen van warmtegeneratie (waardoor ik mogelijks met een lawaaierige fan zou zitten).

Denken jullie dat dat een probleem zou kunnen zijn? Zou ik nog een extra fan moeten installeren?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-03 11:02
Weet je zeker dat die videokaart in die kast gaat passen? Mini-ITX voorziet in maar één PCI-slot, waarschijnlijk zul je ene Mini-DTX kast moeten zoeken.

Ook zou ik om ruimte, stroomverbruik en geluid te 'besparen', gewoon één 4TB HDD erin stoppen in plaats van 2x2. Duurder is het niet en het geeft je bovendien de mogelijkheid de opslagruimte nog eens op een zinnige manier uit te breiden. En uiteraard gewoon een 5400RPM schijf. 7200RPM schijven worden warmer, maken meer lawaai, verbruiken meer stroom en hebben een kortere levensduur.

-edit-
Vuistregel voor energieverbruik bij consumententarieven is: 1watt (continue gebruik) is 2 euro per jaar. Ik neem aan dat Albino72 dit ook bedoelt.

[ Voor 12% gewijzigd door mcDavid op 18-06-2014 15:27 ]

• Ansharus
Je reactie sluit eigenlijk redelijk aan bij m'n vorige reactie :) .
Ik denk dat ik idd voor een enkele 5400rpm HDD van pakweg 3 a 4TB ga gaan.

Wat betreft de combinatie case/videokaart: Ik ben echt redelijk gebrand op die case omdat ze een mooi design heeft (past goed in m'n living) en omdat ze redelijk compact is. Heb al een keer naar enkele Mini-DTX cases gekeken, maar de meeste lijken m.i. op een koelkast. Niet bepaald iets dat je openlijk in je interieur zou zetten. Kan natuurlijk zijn dat ik bepaalde merken over het hoofd zie of zo. Iemand suggesties voor een mooie Mini-DTX case die een beetje op die van bitfenix lijkt, of anders suggesties voor een andere videokaart?

Bedankt voor alle reacties tot nu toe trouwens, de hulp wordt ten zeerste geaprecieerd :)

-edit-

Heb eens een keer een kijkje genomen op pcpartpicker voor build met de BitFenix prodigy.
Afgaande op deze build met een videokaart van vergelijkbare grootte vermoed ik dat dat wel zou moeten lukken met die dat ik gekozen heb: http://pcpartpicker.com/b/nXmG3C

[ Voor 14% gewijzigd door Ansharus op 18-06-2014 15:42 ]

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-03 08:43
Het is een kwestie van smaak, maar ik denk dat deze iets mooier zal staan in de woonkamer, hij is net iets strakker vormgegeven. Verder is de kast van binnen hetzelfde als de Prodigy. Erg fijne kast om mee te werken :)

Je zou een kijkje kunnen nemen naar een Intel build, die zijn met een losse GPU vaak wat sneller en zuiniger dan AMD.

• Ansharus
Die is inderdaad nog beter :).
Had ik zelfs nog niet gezien, bedankt!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

10 watt 24/7 kost je ongeveer 20 per jaar :)

Te koop....

• Ansharus
Lol, my bad :)
Pagina: 1